Teenageren vil have et TV ved sengen. Da TV'et skal stå langs væggen, hvor det ifølge både teenageren og mig selv nødvendigvis skal sidde, er TV og vægbeslag til formålet anskaffet. Vægbeslaget gør det muligt at vinkle TV'et 90 grader ud fra væggen på en arm. Med andre ord bliver der et vist moment på fastgørelsen, selvom det er et meget let lille TV. Og en teenager, der kommer til at trække TV'et ud og ind dagligt.
Væggen består af pudset Träullit på letbeton. Puds og Träullit er en god decimeter, før letbetonen tager over. Så nu til selve spørgsmålet; hvordan fastgør jeg det bedst?
Anbefalingen for stenvæg er tre lodrette huller med tilhørende plug og skrue (ST6.3x55 i plug 10x50). Det føles ikke pålideligt i dette tilfælde.
Alle forslag er velkomne.
Væggen består af pudset Träullit på letbeton. Puds og Träullit er en god decimeter, før letbetonen tager over. Så nu til selve spørgsmålet; hvordan fastgør jeg det bedst?
Anbefalingen for stenvæg er tre lodrette huller med tilhørende plug og skrue (ST6.3x55 i plug 10x50). Det føles ikke pålideligt i dette tilfælde.
Kem-anker & gevindstang, så skive og møtrik på detD Drutten2000 sagde:Teenageren vil have et TV ved sengen. Fordi TV'et står langs væggen, hvor TV'et nødvendigvis skal sidde (ifølge både teenageren og mig selv), er TV og vægbeslag til formålet anskaffet. Vægbeslaget tillader, at TV nu kan vinkles ud fra væggen 90 grader på en arm. Der bliver med andre ord et vist moment på fastgørelsen, selvom det er et meget let lille TV. Og en teenager, der vil trække TV'et ud og ind dagligt.
Væggen består af pudset Træullit på letbeton. Puds og Træullit er godt en decimeter, inden letbetonen tager over. Så nu til selve spørgsmålet; hvordan fastgør jeg det bedst?
Anbefalingen for stenvæg er tre vertikale huller med tilhørende plugs og skruer (ST6.3x55 i plug 10x50). Det føles ikke pålideligt i dette tilfælde.
Jeg nåede at blive så rastløs, at jeg tog til et større byggemarked for at købe ankerfix og lidt passende redskaber. Ville bekræfte min fremragende løsning med selve chefen for skruer og plugs. Han ville ikke sælge noget af det til mig; han sagde, at min væg var noget skidt, og at jeg skulle købe et passende møbel i stedet. Så jeg tog derfra tomhændet og lidt nedslået.
Men nu giver I mig altså rådet om at gøre præcis det jeg havde tænkt, hvilket jo selvfølgelig ændrer alt. Må jeg spørge, hvor trygge I er med dette? Skruer og plugs chefens håb døde helt, da jeg beskrev, at vægbeslaget er en arm, der vil blive trukket i. Han mener, at det til sidst vil give efter.
Men nu giver I mig altså rådet om at gøre præcis det jeg havde tænkt, hvilket jo selvfølgelig ændrer alt. Må jeg spørge, hvor trygge I er med dette? Skruer og plugs chefens håb døde helt, da jeg beskrev, at vægbeslaget er en arm, der vil blive trukket i. Han mener, at det til sidst vil give efter.
Passende møbel?D Drutten2000 sagde:Jeg nåede at blive så rastløs at jeg tog til et større byggemarked for at købe ankarfix og lidt egnede redskaber. Ville bekræfte min fremragende løsning med selve chefen for skruer og plug. Han ville ikke sælge noget af det til mig; han sagde at min væg var dårligt og at jeg skulle købe et passende møbel i stedet. Så jeg tog derfra tomhændet og lidt stækket.
Men nu giver I mig altså rådet at gøre netop det jeg havde tænkt hvilket jo selvfølgelig ændrer alt. Må jeg spørge hvor sikre I er med det her? Skruer og plugschefens håb døde helt da jeg beskrev at vægbeslaget er en arm som der vil blive trukket i. Han mener at det til sidst vil give sig.
No offense mod skruer og plugchefen du nævner, men det lyder mere som at han ikke kan noget og vil sværge sig fri hvis det ikke skulle fungere. Ifølge min opfattelse er dette et almindeligt problem i dag rundt om i byggemarkederne, specielt de store grossister. MIN mening selvfølgelig (dog efter at have tilbragt timevis og atter timevis i ovennævnte butikker).
Du kunne montere en plade eller noget bag beslaget som spreder trykket/muliggør flere fastgørelsespunkter.
Skal man så ikke trykke træulden sammen, så skal der være afstandsstykker, der går mod væggen, og da er tre beslag ikke nok, en plade på ca. 400X400 med tre beslag i toppen og tre beslag i bunden, der er et ret kraftigt tryk, når et TV trækkes ud, lidt tricky, men det kan lade sig gøre at få det sammen.
Du er noget på sporet. Det er ikke en kældervæg. Jeg gik ud fra, at det er Träullit bag pudsen, for kældervæggene har jeg revideret i omgange. Men jeg ved ved nærmere eftertanke ikke sikkert, at det er Träullit også på ydervæggene. Jeg blev overrasket, da jeg satte bunden i væggen og den bare raslede igennem. Bandede for mig selv om skide Träullit, men hvis du mener, at man kun satte det på kældervæg, så blev jeg pludselig meget usikker. Porøst er det bestemt. Må nok undersøge det nærmere. Der er lidt dåser og tilluftsventiler, hvor jeg måske kan få et bedre billede.J jonaserik sagde:
Lidt sådan. Jeg gav forslag om en plade. Tænkte i samme bane og måske endda lime pladen op. Så henviste han mig til mændene på Limafdelingen, men jeg besluttede mig for at afvente. Ville gerne undgå en plade, men det er helt klart overvejelsesværdigt hvis intet andet fungerer.P Pumabjörnen sagde:Passende møbel?
No offense mod skrue og pluggchefen du nævner, men det lyder mere som om han ikke kan noget og vil sværge sig fri hvis det ikke skulle virke. Efter min opfattelse er dette et almindeligt problem i dag rundt omkring i byggemarkederne, specielt de store grossister. MIN mening selvfølgelig (dog efter at have brugt timevis og atter timevis i ovennævnte butikker).
Du kunne montere en plade eller noget bag ved beslaget som breder trykket ud/muliggør flere befæstelsespunkter.
Jeg havde 7 cm ind til grundmuren, 5 cm træulith og 2 cm puds. Monterede nogle tungere ting i min garage. Skar afstandsrør til. Det findes at købe tykvæggede plastrør til at skære til selv. Borrede ca. 170 ind, 10 mm dyvel 100 lange. Lavede hullet i pudset/træulithen større med en kniv, ind med dyvelen i muren, så røret, 150 lang 6 mm skrue. OBS !! Til plastdyvler må man ikke bruge skruer med borrespids eller skærende gevind. Hvis rørets hul er lig eller større end dyvelen, sætter man en skive på først med mindre hul, så dyvelen ikke kryber ud, når man spænder.
Det lød jo gedigent og gennemtænkt! Var grundmuren letbeton? Var det i så fald nogen særlig plug du brugte? Herren i butikken (som faktisk var både flink og tilsyneladende vidende hvis jeg har givet indtryk af noget andet) mente, at han ikke ville kunne have anbefalet plug og skrue selv uden træulpladen hvis fastgørelsen var i letbeton.Isakare sagde:
Jeg havde 7 cm ind til grundmuren, 5 cm træuldplade og 2 cm puds.
Monterede nogle tungere ting i mit garage.
Savede distancerør. Der kan købes tykvæggede plastrør at save til selv. Boret ca. 170 ind, 10 mm plug 100 lange.
Lavede hullet i pudsen/træulpladen større med en kniv, ind med pluggen i muren, så røret, 150 lang 6 mm skrue.
OBS !! Til plastplug må man ikke anvende skrue med borrespids eller skærende gevind.
Hvis røret hul er lige eller større end pluggen, sætter man en skive på først med mindre hul, så pluggen ikke kryber ud, når man drejer.