Hej

Rev nogle vægge ned i kælderen, hvor de havde spigret masonitplader mod træregler direkte mod ydervæggen. Dog ingen som helst tegn på fugt eller skimmel. Selv om de sikkert har siddet der i 40-50 år.

Huset er uden dræning, men der er sand omkring det, så luftfugtigheden ligger på ca. 35-40% i kælderen. Træet havde en fugtighedsprocent på 12%, altså meget tørt i kælderen.

Nu undrer jeg, hvordan man på den pæneste, letteste og bedste måde fikser disse vægge uden at pudse dem op igen. Jeg har allerede prøvet at slå en væg ned og pudse op, men det var et pokkers arbejde og blev ikke så glat en overflade, som jeg ønskede (amatør til at pudse).

Vil det holde at fuldspartle væggene med gipsspartel, husfix eller sandspartel? Eller er det bedre at sætte stålregler og gips med luftspalte oppe og nede?

Gulvet ligger flydende på platonmåtte.

Mvh Alexander

• Kælder væg med blottede træregler og blå isoleringsplader, tilstødende dør og hvidt loft. Gulv med værktøj og træstykker.
  • Væg med synlige træreglar og blå isolering, fjernet beklædning, udsigt til træpaneler på højre side, gulvet med affald fra renovering.
Stålreglar plus gips fungerer sikkert. Er du dårlig til at pudse, skal du nok ikke forsøge med bredspartling.

Jeg har præcis samme scenario foran mig. Jeg overvejer at bruge undergulv og stålregler med OSB og gips. Er der nogen, der har gjort det og oplevet lydproblemer?
Jeg tænker ellers mest på ventilation, jeg har heller ikke nogen fugt, så det er måske ikke nødvendigt, men det er virkelig besværligt, hvis det viser sig at være nødvendigt senere.

Jeg vil helst ikke efterlade et mellemrum ved loft eller gulv, men i så fald have aktiv ventilation, der tager luft via en ventil i gulvet.
Jeg undrer mig bare over, hvor godt brændeovnen i rummet vil fungere da.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.