Hej!
Jeg foretog en termografering på et tilbygget rum for nylig, som viste masser af "infiltrationer" af kold luft. Min konklusion er, at dampspærren ikke blev tætnet ordentligt med tape eller lignende. Jeg undrer mig, om nogen har forslag til, hvordan man bedst reparerer dette? Væggene har osb+gips og bagved findes folien, sandsynligvis skal vi åbne dem som første skridt. Alle input er velkomne.
Jeg foretog en termografering på et tilbygget rum for nylig, som viste masser af "infiltrationer" af kold luft. Min konklusion er, at dampspærren ikke blev tætnet ordentligt med tape eller lignende. Jeg undrer mig, om nogen har forslag til, hvordan man bedst reparerer dette? Væggene har osb+gips og bagved findes folien, sandsynligvis skal vi åbne dem som første skridt. Alle input er velkomne.
Hvis du har dampspærren direkte bag osb-pladen, kommer du ikke uden om huller i denne...Jschoenf87 sagde:
Hej!
Jeg lavede en termografering på et tilbygget rum for nylig, som viste masser af "infiltrationer" af kold luft. Min konklusion er, at dampspærren ikke blev tætnet ordentligt med tape eller lignende. Jeg undrer mig over, om nogen har forslag til, hvordan man bedst reparerer dette? Væggene har osb+gips, og bag dem er der folien, sandsynligvis må vi åbne dem som første skridt. Alle inputs er velkomne.
Den eneste måde at undgå huller på er at have en installationsregel som buffer.
Altså at dampspærren monteres direkte på stommen og udenpå monteres en 45x45 eller 28x70, derefter osb og gips.
Jeg er helt med på de mindre skruehuller osv. det kan jeg anse som forsvindende, men absolut ikke optimale.
Min tanke også, men kender for lidt til varmekameraer.
Ser ud som kuldebroer/dårlig isolering.
Trækker det koldt, eller er det af nysgerrighed, at du kigger termografisk?
Hvordan ser dit hus ud i øvrigt?
Ser ud som kuldebroer/dårlig isolering.
Trækker det koldt, eller er det af nysgerrighed, at du kigger termografisk?
Hvordan ser dit hus ud i øvrigt?
Hele testen gennemføres ved at skabe undertryk i huset, man suger al luft ud af huset, hvilket gør, at hvis der er lækager, så vil der blive suget kold luft ind. Derefter kigger man på alle steder med et termisk kamera.
Interessant med isoleringsaspektet. Det ville lette en del.
Interessant med isoleringsaspektet. Det ville lette en del.
Men hvad sidder der for tilluft i tilbygningen?Jschoenf87 sagde:
Hvordan ser ventilationen ud i øvrigt?
Til sidst må luften jo komme et eller andet sted fra.
der findes et 10cm tilluftsdon installeret. Huset har et mekanisk udsugningssystem, det fungerer fint.Dr Benz sagde:
og ja man mærker lidt kolde lufttræk + at rummet ikke bliver ordentligt varmt, selvom varmen er på max.
Ok. Det ser ud til at være gulvvarme. Og det ser også ud til, at slangen ikke ligger hele vejen ud mod indervæggen? Og desuden et vindue i samme område. Det er måske nok til at få det som på billedet?Jschoenf87 sagde:
Hvis det er så dårligt tætnet, burde man kunne maksimere ventilationen og holde et lys der, hvor det ser koldt ud. Man burde kunne se flakken der i så fald?
Ellers tænker jeg ydervæg og kuldebro mangelfuld isolering.
Har du billeder fra selve byggeriet?
Er det træk i rummet, eller er det bare noget, der er opdaget tilfældigt?
Det begyndte med, at jeg mærkede træk i lommen til skydedøren, der sidder mellem det eksisterende hus og tilbygningen. Der var slet ikke tætnet med tape/blød fugemasse og regel, der sad bare en regel. Der blæste en masse kold luft ind. Dette er nu forbedret, men der er andre steder tilbage som du ser.Dr Benz sagde:
Ok. Det ser ud som gulvvarme. Og det ser også ud som om slangen ikke ligger helt ud mod indervæggen? Og desuden et vindue i samme område. Det er måske nok til at få det som på billedet?
Hvis det er så dårligt tætning, burde man kunne maxe ventilationen og holde et lys, hvor det ser koldt ud. Man burde kunne se flagrende der, hvis det er tilfældet?
Ellers tænker jeg ydervæg og kuldebro med mangelfuld isolering.
Har du billeder fra selve byggeriet?
Er det træk i rummet, eller er det kun noget, der er opdaget ved en tilfældighed?
her et billede fra det ene rumhjørne før isolering i væggen

tilslutning mod huset (elboks skal 100% tætnes bedre)

Ja. Men så har du jo ret i, at det ikke er tæt. Hvordan du kommer til rette med det kan jeg desværre ikke give tip til, bortset fra det selvindlysende svar....Jschoenf87 sagde:
Det startede med at jeg mærkede træk i pocketkarmen til skydedøren, der sidder mellem det eksisterende hus og tilbygningen. Der var det slet ikke tætnet i tilslutning med tape/blød fuge og regel, det sad bare en regel. Der blæste en masse kold luft ind. Dette er blevet bedre nu, men der er andre steder tilbage, som du kan se.
her et billede fra det ene rumhjørne før isolering i væggen
[billede]
tilslutning mod huset (eldåsen skal 100% tætnes bedre)
[billede]
Så sindssygt kedeligt bare at når noget bliver gjort, så bliver det ikke ordentligt gjort….