Er der nogen, der ved, om der findes ultratynde, ca. 1 mm tykke, almindelige plane lister i trä? Jeg mener, at jeg har set sådanne tynde trælister engang. Behøver ca. 20 mm bred x 1200 mm lang. Læste nu netop om finérkant, som man måske kan købe.

Jeg tænkte først at skjule med en kvartsliste, men den skal da være 15x15 og vil se ret klodset ud.

Det eneste jeg fandt var denne på 1x19x5000 hos Bauhaus: https://www.bauhaus.se/kantlist-vit...2QQAW7AwIbDCsWu-qPoGjXCnxE7agxuBoCoOcQAvD_BwE

Senest redigeret:
Måske på en hobbyfirma. Kan findes for fx. modelbygning, radiostyrede fly og andet.

• Synes
marp68
  • Laddar…
B bryggstun sagde:
Måske hos en hobbyfirma. Kan findes til f.eks. modelbygning, fjernstyrede fly og andet.
Godt tip. Tak

• Synes
Nitronen
  • Laddar…
Måske kan købe finér og skære ellers?

• Synes
marp68
  • Laddar…
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 sagde:
Måske kan købe faner og skære ellers?
Ja, det måske bliver sådan. Men dem på rulle med den rigtige bredde og tykkelse ser jo ud til at være imitationer i plastik. Eller mente du måske fanerskive som jeg skærer.

Det tyndeste, du vil finde hos Bauhaus, er sandsynligvis de lister, man stryger på hylderne, men disse er sandsynligvis ikke rent træ. Finer på rulle i rent træ findes naturligvis, men ikke hos Bauhaus. Jeg får næsten den fornemmelse, at det, du kan have mest held med at finde i en almindelig byggemarked, er ekstremt tynd birkekrydsfiner, selvom dimensioner under 2-3mm ofte er mere hobbymarked, man skal gå til.

hvad skal du lave, hvis man må spørge?

• Synes
marp68
  • Laddar…
M marp68 sagde:
Ja, det måske bliver så. Selvfølgelig, de på rulle med rette bredde og tykkelse synes jo at være imitationer i plastik. Eller mente du måske finerplade som jeg skærer til.
Nja, findes sådan med ægte træ også. Denne var 22mm iøvrigt. Ved ikke heller om det var rette træsort. Men ellers skal man købe en plade og skære til.

https://www.amazon.se/WoodPress®-äk...ocphy=1012479&hvtargid=pla-672314701151&psc=1

• Synes
marp68
  • Laddar…
M myrstack sagde:
Det tyndeste du vil finde på Bauhaus er sandsynligvis de lister, man stryger på hyldeplan, men disse er sandsynligvis ikke rent træ. Faner på rulle i rent træ findes selvfølgelig, men ikke på Bauhaus. Jeg får næsten den tanke, at det, du kan have mest held med at finde i en almindelig byggemarked, er ekstremt tynd birkekrydsfiner, selv om dimensioner under 2-3mm ofte er mere hobbyhandel, man skal gå til.

hvad skal du lave, hvis man må spørge?
Tak for tipset.
Det er bare en almindelig sprække mellem vægskabe over køkkenvasken og væggen ved siden af. Der sidder dog fliser på væggen bag skabet, men ikke på væggen ved siden af. Med tykkelsen på fliser, fixet og den almindelige tomrum Ikeas skabe og væggen, så bliver det ca. 15 mm ud fra væggen ved siden af.

En almindelig Kvartsliste klarer naturligvis det, men så kan jeg ikke bruge den mindre 9×9 eller endda 12×12, men er nødt til at bruge 15×15 eller 21×21 for at dække. Og det ser meget klodset ud. Almindelige skjultelister er jo 8 mm tykke og føles også klodsede.

Ikea havde før deres selvklæbende plastlister, men i den forkerte hvide farve og føltes plastikkede. Tænkte derfor på tynde bånd/lister i træ, som jeg kunne male i den rette nuance og som ville se pænere ud end plastik.

AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 sagde:
Nja finns såna med ægte træ også. Denne var 22mm iofs. Ved ikke heller om det var rigtigt træsort. Men ellers må man købe en plade og skære til.

[link]
22 virker godt
Skal male den hvid

• Synes
AndreasLarsson89
  • Laddar…
M marp68 sagde:
22 fungerer godt
Skal male den hvid
Formentlig ægte egetræsimitation?

Ellers er en list med en udhulet profil betydeligt mere elegant end en kvartsliste. 90 grader på ydersiden og et afrundet hjørne, som er større end 90 grader på indersiden, giver en tiltagende tyndere tykkelse ud mod kanterne.

• Synes
marp68
  • Laddar…
Z z_bumbi sagde:
Ellers er en lister med en udhulet profil betydeligt slankere end en kvartsliste. 90 grader på ydersiden og et afrundet hjørne, der er større end 90 grader på indersiden, giver en tilspidset tykkelse ud mod kanterne.
Undskyld, forstår ikke helt, hvordan den skulle se ud. Har du navn, billede eller link?

Kvartsliste/stav er jo rundet på ydersiden og 90 grader inderside for at møde det 90-graders hjørne, hvor den skal sidde. Ofte er den indre del lidt afskåret.

Forestil dig en kvartsliste. I stedet for en udbuling har du en indbuning i form af en rund kvartcirkel. Dette gør, at de bliver tyndere mod kanterne.
Jeg tror, de klassificeres som profilliste, men jeg har ikke undersøgt det.
De giver en blød overgang, men det er tydeligt, at det er en liste og ikke kun fugemasse.

• Synes
marp68
  • Laddar…
Z z_bumbi sagde:
Forestil dig en kvartslist. I stedet for en udadgående bue har du en indadgående kurve i form af en godt kvart cirkel. Dette gør, at de bliver tyndere mod kanterne.
Jeg tror, de sorteres som profillist, men jeg har ikke ledt.
De giver en blød overgang, selvom det er tydeligt, at det er en liste og ikke bare fugemasse.
Aha, jeg forstår. Tak for tippet. Jeg skal undersøge det. Er det ikke sådanne, man plejer at sætte i loftet for en blødere og rundere overgang?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.