Hej,

Hvordan kan man nemmest bygge en flot loftslem på gavlen?
Har reglet op og skåret hullet ud, skal bare bygge selve lemmen.
Ville gerne have noget lig den vedhæftede billede.
Kan man montere hængslerne på indersiden mon?
Forventer at man måske skulle have haft noget metalplade over og under lemmen?

• Gavl af hus med en trælåge i midten og en stige placeret under. To ventilationsåbninger ses på hver side af lågen.
Såfremt du ikke har behov for at gå derind ofte, kan skruestift med kuppelmutre måske erstatte hængslerne?
Sidder lugen så tæt på mønningen som på billedet, behøves der næppe overblegning.

Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis sagde:
Hvordan kan man lettest bygge en flot loftlem på gavlen?
Hvis du venter til i morgen, så skal du få et billede af min lem til stalloftet!

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Om du venter til i morgen så skal du få et billede af min lem til stallvinden!
Tak, det ville være godt, jeg havde ikke tænkt mig at snedkerere lemmen i aften :rolleyes:

H
Takker det havde været godt, jeg tænkte ikke at bygge lemmen i aften :rolleyes:
der findes dem som vil have svar inden for fem minutter :rolleyes:

henke_benke sagde:
finns dom som vill ha svar inom fem minuter :rolleyes:
Her på bondeknolden har vi en anden tidsopfattelse.
Skal jo nå at malke køerne og tage ind hønseæg.
Og her er ikke lyst døgnet rundt :)

• Synes
Fotografen og 1 anden
  • Laddar…
H
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Her på bondevischan har vi en anden tidsopfattelse.
Må jo nå at malke køerne og tage ind hønseæggene.
Og her er ikke lys døgnet rundt :)
:thinking: er norrlänning :thinking:

K
henke_benke sagde:
:thinking: är norrlänning :thinking:
Hallænding. I Norrland er det vel mørkt døgnet rundt nu ;)

L
Med den omfanget på ydersiden bliver det svært med indvendige hængsler, omfanget vil ramme væggen, når du åbner. Muligvis, hvis du fastgør hængslerne i omfanget og væggen, vil hængselsdelen være synlig.

K
Kan du ikke lade lugen åbne indad. Så kan du lade hængslerne være helt skjult.

• Synes
roffebråbackatibro og 1 anden
  • Laddar…
L
Og have omfanget fast på ydersiden, så bliver det som du vil have det med en pæn gavl
Samtidigt bliver det nemt at åbne og lukke, ingen dør der kommer i ansigtet og stigen kan stilles direkte mod den nedre bræt

• Synes
Et1975 og 1 anden
  • Laddar…
H
K Kallebo sagde:
Hallænding. I Norrland er det vel mørkt døgnet rundt nu ;)
det synes jeg ikke.

L Liteavvarje sagde:
Og have omfanget fast på ydersiden, så bliver det som du vil have det med en flot gavl
Samtidig bliver det let at åbne og lukke, ingen dør der kommer i ansigtet og stigen kan stilles direkte mod den nedre plade
Ja, det kunne man måske...føles lidt forkert at åbne indad, men det spiller jo ingen rolle.
Er om det regner ind mellem omfanget og selve lemmen.

Min lem kommer ikke til at sidde helt så højt oppe som den på billedet.
Jeg måske komplicerer det her for meget, bare lave en almindelig lem med hængsler og springe omfanget over...

L
Ja, det skulle man måske kunne...føles lidt forkert at åbne indad bare, men det spiller jo ingen rolle.
Det er hvis det regner ind mellem omfanget og selve lugen.

Min luge kommer ikke til at sidde helt så højt oppe som den på billedet.
Jeg overkomplicerer muligvis dette for meget, bare lave en almindelig luge med hængsler og springe omfanget over...
Klart du har ret i det med vand, der kan løbe ind, ikke godt, lidt fejltænkning fra min side :confused:
med en luge der falder ind i panelet, bør du nok sætte en beklædning på undersiden, der skubber vandet ud.

Sådan ser det ud i min stald altså:
Grå stalddør med udadgående hængsler og varvel-lås, monteret i niveau med yderpanel.
' Udvendig stald med åben, enkelt dør monteret på hængsler. Døren er i niveau med yderpanelet, og en stige står op ad bygningen.

Det er altså en simpel udadgående dør/låge, som sidder på almindelige hængsler.
Den sidder jo i niveau med yderpanelet, og ikke en dråbe regnvand er kommet ind siden den blev sat op.
"Låsen", drejet hedder varvel i bådverden. En meget smart og enkel konstruktion, der fandtes i alle både før.

PS
Før døren kom der, byggede hvepsene dette enorme bo:
Vægg med træpaneler og et stort hvepsebo i et loftsrum, oven over en åbning med en udadgående dør.
En del af hvepsene var tilsyneladende flyttet hjemmefra, for der fandtes nogle små bo rundt omkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.