Jeg har ej penge eller energi til at bygge om loftet, der er nogle gråområder, sandsynligvis skimmel, tænkte jeg sanerer så meget som muligt. Borer 3 huller, 1 i hver af loftsidens 3 hjørner, skærmer 2 dm nedad.

Bliver jo ikke kvit fugten, men luften kommer i bevægelse på en stille og billig måde,

Er jeg helt ude at svømme?

Vi har også hvidskimmel på loftet, mest sandsynligt pga fugtig luft fra boligen, men har siden det blev opdaget (ved inspektion inden køb) sat flere friskluftsventiler ind og 2 pax-ventilatorer og omtrent så langt strækker min ambitionsniveau sig for øjeblikket. :rolleyes:

Ved ikke om det kommer til at fungere, måske. Fugt fra boligen skal primært ventileres bort, hvor fugten opstår; badeværelse, vaskerum og køkken skal forsynes med mekanisk udsugning. Også toilet, hvis det er muligt. Er loftet helt tæt? Ventilationsindtag? Hvornår er huset bygget? Efterisoleret?

J Johan456 sagde:
Ved ikke om det vil fungere, måske. Fugt fra boligen skal primært ventileres væk der, hvor fugten opstår, badeværelse, bryggers og køkken skal forsynes med mekanisk udsugning. Også toilet hvis det er muligt. Er loftet helt tæt? Ventilation indtaget? Hvornår er huset bygget? Efterisoleret?
Loftet har små huller på hver sin side, nogle st store som bordtennisbolde. Isoleret i bunden med træflis. Huset er fra 70'erne, ventileret med en ventil i hvert rum.

Før jeg købte det, blev det kun brugt som sommerhus, nu permanent beboelse.

Muggen var sandsynligvis der før købet, da luftvarmepumpen blev installeret i 2017, blev misfarvningen opdaget.

J Johan456 sagde:
Ved ikke om det vil fungere, måske. Fugt fra boligen skal primært ventileres væk, hvor fugten opstår, badeværelse, vaskerum og køkken skal udstyres med mekanisk udsugning. Også toilet, hvis det er muligt. Er loftet helt tæt? Ventilation indtagningen? Hvornår er huset bygget? Ekstra isoleret?
Budget ftx? At have i huset, jeg har jo også kamin, som jeg kan bruge lidt mere om vinteren, er blevet så doven med luftvarmepumpe.https://ventilationsexpressen.se/rumsventilationer/thermex-thr100-med-varmeatervinning

Skaffer et par ventiler i morgen, udsugningen til loftet venter jeg med, indtil jeg har fundet en, der føles sikker nok, savsmuld, el og fugt bliver ikke sjovt sammen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.