1,370 læst ·
7 svar
1k læst
7 svar
Udskiftning af møtrikker udsat for galvanisk korrosion
Hej!
Har bemærket kraftige rustangreb på skiver og møtrikker til en markise. De har kun siddet et par år.
Når jeg kigger på møtrikkerne, får jeg indtrykket af, at de er varmgalvaniserede (se billeder).
Alligevel er de rustet. Det er lidt sværere at se, hvad bolten, som de sidder i, er lavet af for et materiale. Den ser ikke ud til at have rustet i nogen større udstrækning.
Overvejede at skifte til rustfri møtrikker og skiver, men så begynder bolten måske at ruste i stedet, hvilket jo i princippet er værre, da den er sværere at skifte.
Hvad tror I, dette er for et materiale? Forslag til foranstaltning?
Har bemærket kraftige rustangreb på skiver og møtrikker til en markise. De har kun siddet et par år.
Når jeg kigger på møtrikkerne, får jeg indtrykket af, at de er varmgalvaniserede (se billeder).
Alligevel er de rustet. Det er lidt sværere at se, hvad bolten, som de sidder i, er lavet af for et materiale. Den ser ikke ud til at have rustet i nogen større udstrækning.
Overvejede at skifte til rustfri møtrikker og skiver, men så begynder bolten måske at ruste i stedet, hvilket jo i princippet er værre, da den er sværere at skifte.
Hvad tror I, dette er for et materiale? Forslag til foranstaltning?
Ligger huset tæt på havet?M Magnus21 sagde:Hej!
Har noteret kraftig rustangreb på skiver og møtrikker til en markise. De har kun siddet et par år.
Alligevel har de rustet. Det er lidt sværere at se, hvilket materiale bolten, de sidder på, er lavet af. Den ser ikke ud til at have rustet i nogen større omfang.
Overvejede at skifte til rustfri møtrikker og skiver, men så begynder bolten måske at ruste, hvilket jo principielt er værre, da den er sværere at skifte.
Hvad tror I dette er for materiale? Forslag til foranstaltning?
Typisk 5 km på Vestkysten, eller halvdelen på Østkysten?
Så bør du nok have Rustfrit eller Syrefast.
Aluminium som beslaget ser ud til at være lavet af er ædlere end zinken som møtrikker, skiver og bolte er belagt med, stålet blotlægges efter en tid.
De vil ikke ruste væk, men det æstetiske er jo vigtigt.
Du kan børste med stålbørste og spraye koldgalvanisering over møtrikkerne, findes på Biltema og andre mekanikfirmaer.
Bedste svar
For at det skal kunne ruste kræves der ilt og noget fugt, som metalionerne kan reagere i, hvilket tager en meget lang tid inde i møtrikken og inde i væggen.M Magnus21 sagde:
Kommer du til at skifte skruerne/boltene også, så gør det, det er ikke store penge.
Ellers så spray koldgalvanisering og mal over.
Låsemøtrikkerne er aldrig forkerte, da en markise kan gynge lidt og over tid få en møtrik til at begynde at skrue sig af.M Magnus21 sagde:
Desuden tætner plastringen, som låser, gevindene fra fugt.
Når man blander metaller, der ligger langt fra hinanden i den galvaniske spændingsrække, bør man anvende en mere ædel metal til fastgørelser og beslag. Ellers agerer disse som offeranode med galvanisk korrosion/rust som følge. Idealet er at bruge samme materiale i skruen som i det, der skal fastgøres, men aluminiumskruer har dårlig holdbarhed, så det er en bedre kompromis at anvende rustfrit frem for varmforzinkede skruer, når man fastgør aluminium.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur kan jag dra åt muttrarna under blandaren helt?
Vatten & Avlopp -
Hvor finder jeg sådanne skruer og møtrikker ?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Sand eller rost efter bytta rör?
Vatten & Avlopp -
Hur svårt är det att bytta ut en rör själv????
Grund & Markarbeten -
Sprickor på insidan runt nybytta fönster
Fönster & Dörrar