Jeg har bilat frem de gamle støbejernsafløbsrør i kælderen for at kunne skifte dem, huset er bygget på sandbund, og rørene ligger direkte på sandet, og derefter har man genfyldt med samme sand samt sten og betonknus. Støbningen af gulvet har således ikke ligget direkte på rørene, bortset fra ved brøndene.
Skal jeg fylde igen med sand og fyldmasserne, eller skal jeg bare fylde med beton? Eller op til halvdelen af rørene?
Hvis man kun skal støbe, går der jo en masse mere beton, og jeg har ingen betonblander.

• Gammelt støbejernsrør i kældergulv, omgivet af sand og grus, med ødelagt beton. Spørgsmål om tilbagefyldning med sand eller beton.
  • Gammelt støbejernsrør i kælder, fritlagt fra cement, omgivet af sand og murbrokker. Skal udskiftes. Rust og forvitret murværk i baggrund.
T
Det så ud ligesådan ud hos os, hus fra -57, og jeg genfyldte med det gamle grus og lidt nyt til præcis under den gamle beton.
Så armerede jeg lidt og støbte med grovbeton, som blev blandet i rulle.
Har fungeret godt.

T Testarn sagde:
Det såg likadant ut hos oss, hus från -57, och jag återfyllde med det gamla gruset och lite nytt till precis under gamla betongen.
Sen armerade jag lite och gjöt med grovbetong som blandades i rulle.
Har funkat bra.OK, s
T Testarn sagde:
Det såg likadant ut hos oss, hus från -57, och jag återfyllde med det gamla gruset och lite nytt till precis under gamla betongen.
Sen armerade jag lite och gjöt med grovbetong som blandades i rulle.
Har funkat bra.
OK, så då betongen kom alltså inte på rören (förutom vid golvbrunnarna)?

Vad menas med rulle?

T
Undskyld... En rulle är en murerspand - en spand af lidt tykkere og mere holdbart plastik.

Nej, det passer. Gruset lå over røret. Skal se om jeg finder et billede og kan lægge op.

T Testarn sagde:
Sorry... En rulle är en murarhink - en spand af lidt tykkere og mere holdbar plast.

Nej, det stemmer. Gruset lå over røret. Skal se om jeg kan finde et billede og lægge det op.
Ah, OK, tak!
Jo, sådan en har jeg tænkt at bruge, er bare bange for at det går mange sække til.

Armerede du kun ved brønden/-ene?

T
Rå gulvoverflade med grus og armeringsjern før betongstøbning til et byggeprojekt.
Her ser du, hvordan det så ud før støbning

Betong hældes på gulv i et rum under renovering med værktøj og sort spand.
Pågående støbning (og en rulle i sort 🙂)

En nygjuten cementoverflade i et rum med synlige rør og værktøj langs siderne. Væggene er delvist ujævne og slidte.

Færdig.
Så flydespartling og epoxyfarve på det.

• Synes
aweste00
  • Laddar…
T
Der er en brønd uden for billedet. Jeg armerede hele grøften, men ikke så tæt. Det er i hvert fald bedre end før...

En sæk med beton som bare blandes med vand bliver ca. 12-14 liter, så der gik nok en ti stykker til. Kan ikke huske præcist, men en sæk ad gangen, og det tager 5-10 minutter per sæk at blande.

T Testarn sagde:
[billede]
Her ser du, hvordan det så ud før støbning

[billede]
Igangværende støbning (og en rulle i sort 🙂)

[billede]

Færdigt.
Derefter nivelleringsmasse og epoxyfarve ovenpå.
OK, ret groft altså. Ligger det under rørene også?
Omtrent hvor mange sække gik der til det rum, der ses på det sidste billede?

T
Nymalet gulv med trætræskel og synlig rørføring mod væggen, gulvafløb uden for billedet.

Her er det klart med maling og tærsklen er tilbage. Gulvafløbet sidder på denne side af billedet.

• Synes
aweste00
  • Laddar…
T
A aweste00 sagde:
OK, ret grovt altså. Ligger det under rørene også?
Omtrent hvor mange sække gik der til det rum, der ses på det sidste billede?
Ja, armeringen var glest, ingen armering under rørene. Der bliver jo ingen beton.
Genfyldning som jeg stampede lidt inden røret blev lagt på plads og så rundt om. Tog et stykke armeringsjern som "prikkepind" rundt om røret for at få gruset lidt ned. Det gamle grus var blandet sand og grovere, måske op til 32 mm. Det nye var 8-16 knust.

Lidt usikker på antallet af sække, men 6-7 stk til det rum og 3-4 udenfor. Det kan du regne på, hvis du måler dit hul i decimeter. Så bliver det i liter, og hver sæk giver ca. 12 liter beton.

T Testarn sagde:
Ja, armeringen var glest, ingen armering under rørerne. Der bliver jo ingen beton.
Genopfyldning som jeg stampede lidt inden røret blev lagt på plads og så rundt om. Tog en bit armeringsjern som "petpinne" rundt røret for at få ned gruset lidt. Det gamle grus var blandet sand og grovere, måske op til 32 mm. Det nye var 8-16 knust.

Lidt usikker på antallet af sække men 6-7 stk for det rum og 3-4 udenfor. Det kan du regne på hvis du måler dit hul i decimeter. Så bliver det i liter og hver sæk giver ca 12 liter betonSorry, jeg
T Testarn sagde:
Ja, armeringen var glest, ingen armering under rørerne. Der bliver jo ingen beton.
Genopfyldning som jeg stampede lidt inden røret blev lagt på plads og så rundt om. Tog en bit armeringsjern som "petpinne" rundt røret for at få ned gruset lidt. Det gamle grus var blandet sand og grovere, måske op til 32 mm. Det nye var 8-16 knust.

Lidt usikker på antallet af sække men 6-7 stk for det rum og 3-4 udenfor. Det kan du regne på hvis du måler dit hul i decimeter. Så bliver det i liter og hver sæk giver ca 12 liter beton.
Sorry, jeg mente grus/fyldmassene! Altså hvis du har det under rørerne også eller om rørerne ligger direkte på det som er den naturlige grund.

Nåvel, har jeg klaret at bryde op skidtet så skal jeg nok klare at støbe igen det også!

T
Aha!

Der er sand/grus under kældergulvet, og de havde lagt en blanding af sand og singel inden støbningen af gulvet, som er 5-6 cm tykt.
Jeg lagde lidt af det opgravede tilbage og stampede til med et stykke 95x95, inden røret blev lagt på plads med fald.
Derefter fyldte jeg rundt med lidt af det gamle, inden jeg tog knust 8-16 og fyldte resten rundt omkring og 3-4 cm over.
Det var da jeg puttede det ind rundt om røret med et stykke armeringsjern og pakkede forsigtigt med 95x95-stykket inden armering og beton.

Armeringen borede jeg ind fra siden ind i det gamle gulv, du kan se billedet af det.

Du skal nok klare det her, det er roligt. Hvis du har lidt flere sække, end beregnet, kan du returnere det, der bliver til overs, og hvis du ikke når præcist i niveau, kan du flydespartle lidt.

Jeg havde nogle eksisterende toppe i gulvet, som jeg sleb ned med en slibeskål. Støvet men effektivt.

• Synes
aweste00
  • Laddar…
T Testarn sagde:
Aha!

Det er sand/grus under kældergulvet, og de havde lagt en blanding af sand og singel inden støbningen af gulvet som er 5-6 cm tykt.
Jeg lagde lidt af det opgravede tilbage og stampede til med et stykke 95x95 inden røret blev lagt på plads med fald.
Så fyldte jeg rundt med lidt af det gamle, før jeg tog knust 8-16 og fyldte resten rundt om og 3-4 cm over.
Det var da, jeg stak rundt om røret med et stykke armeringsjern og pakkede forsigtigt med 95x95-stykket inden armering og beton.

Armeringen borede jeg ind fra siden ind i det gamle gulv, du ser billedet af det.

Du vil klare det her, det er roligt. Hvis du har lidt flere sække end beregnet, kan du returnere det, der er til overs, og hvis du ikke kommer op nøjagtigt i niveau, kan du flyde lidt med flydespartel.

Jeg havde lidt eksisterende toppe i gulvet, som jeg sleb ned med en slibeskål. Støvet men effektivt.
OK, tak for tipsene! Har overvejet armering i hvert fald ved brøndene. Overfladen behøver ikke at være superflot, jeg skal have klinker på engang, når alt det andet er færdigt.

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.