Hej,
Ville gerne have tips til, hvordan I ville fastgøre dette udendørs træningscenter på græsplænen.
Den er jo lavet i stål, og vægten er som sagt tung, tanken var at støbe og skrue benene fast, men tænkte på at kigge først og se, om der fandtes nogle andre anbefalinger.

Udegym lavet af stål placeret på græsplæne, med en stige og en trampolin i baggrunden. Flere huse er synlige i billedets kanter. Stålbenet af et udegymsudstyr står på en græsplæne, med mulighed for fastgørelse via bolthuller i en metalplade.

Havde absolut støbt fundamenter og skruet fast.

Betonplader under benene bør jo være tilstrækkeligt, men det er klart, at sokler ville være bedst.

Ved nærmere eftertanke så vælg sokler, helt klart det største arbejde med det, og tanken med et gym er jo at få kroppen til at arbejde ;)

Jeg havde nok købt færdige plinte til hundrede stykket og gravet dem ned i stedet for at støbe, og så stillet denne på.

D Davion sagde:
Jeg ville nok have købt færdige fundamenter for hundrede stykket og gravet ned i stedet for at støbe, så sat denne på.
Har tænkt den tanke også men ikke fundet nogle fundamenter til en god pris med tilstrækkelig stor overflade at fastgøre i.

S skumarsomgan sagde:
Har overvejet den tanke også, men har ikke fundet nogen fundamenter til en god pris med tilstrækkelig stor område at fastgøre i.
Hvad er størrelsen på disse fødder? Jeg synes, at de fundamenter, jeg nappede fra Hornbach, var temmelig generøse i deres størrelse på toppen. Plint BENDERS altan exkl. stolpsko 700mm - köp på HORNBACH.se

Hvis du vil have præcise mål, kan du jo give Hornbach et kald og dobbelttjekke med dem, hvad dimensionen på oversiden af dem er. Jeg tror desuden ikke, at du behøver at sætte fundamenter i bunden på alle disse, men kun de 4 yderste. De andre fødder kan med stor sandsynlighed lige så godt hvile på en stenplade, som du sørger for ligger på 1-2 dm singel eller makadam for at undgå frost. En anden tanke er, at det med sandsynlighed er tilstrækkeligt at bolte fast 2 per ben. Jeg tvivler på, at der genereres kræfter, der risikerer at rive det op med 2.

Men et semi-alternativ er jo stadig at købe de færdige fundamenterne og at
1. enten hælde en sjat beton med armering på toppen af dem for at "udvide toppen" og sørge for, at den lille beton du lægger på, er forankret i fundamenterne (går hurtigt og let med valgfri armering og forankring i fundamenterne med at enten bruge den for-gængede top eller at lave 1-2 huller i dem)
2. eller bruge nogle stenplader, som du fastgør direkte med fundamenterne ved hjælp af 1-2 huller + betonskrue eller plug + rustfri skrue og placerer udendørsgymmet på disse.

D Davion sagde:
Hvad er det for størrelse på disse fødder? Jeg synes, at de sokler jeg tog fra Hornbach var temmelig generøse i deres størrelse på toppen. Plint BENDERS altan exkl. stolpsko 700mm - køb på HORNBACH.se

Hvis du vil have præcise mål, kan du jo ringe til Hornbach og dobbelttjekke med dem, hvad dimensionerne på oversiden er. Jeg tror desuden ikke, at du behøver at sætte sokler i bunden på alle disse, kun de 4 yderste. De andre fødder kan med stor sandsynlighed lige så godt hvile på en stenplade, som du sørger for ligger på 1-2 dm singel eller makadam for at undgå frost. En anden tanke er, at det sandsynligvis er tilstrækkeligt at skrue 2 fast per ben. Jeg tvivler på, at det er kræfter, der genereres, som risikerer at rive det op med 2.

Men et semi-alternativ er jo alligevel at købe de færdige sokler og at
1. enten hælde en smule beton med armering på toppen af dem for at "udvide toppen" og sørge for, at den lille beton du lægger på er forankret i soklerne (det går jo hurtigt og let med valgfrit armeringsmateriale, som du vil forankre i soklerne ved enten at bruge den for-gängade top eller at lave 1-2 huller i dem)
2. eller bruge nogle stenplader, som du fastgør tæt op ad soklerne ved hjælp af 1-2 huller + betonskruer eller plugs + rustfri skruer og placerer ude i gymnastikken på disse.
20 cm er de, så det havde jo været praktisk med sokler direkte. Men dine semi-alternativer lyder jo interessante. Som sagt står stativet stabilt, men det bliver lidt svajende, når man klatrer, og hvis man lader fødderne hvile direkte mod græsset, bliver det usymmetrisk. Stativet har nogle år på bagen, og skal det være lige, må man tvinge benene lidt sammen.

Er det ikke enklere og billigere at støbe søjler direkte? Så kan du lægge lidt armering i den øvre del, når du alligevel er i gang.
Ellers så grav hul, læg makadam, en bunke med grovbeton og tryk søjlen ned op og ned i den rette højde. Kap en del af beslaget på forhånd.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.