Hej!
Vi bor i et 40'er-hus og har længe irriteret os over gulvene, man kan mærke og ane de fer- og not-træplankerne under gulvbelægningen, der spreder sig som mikadospil. Ok, det var lidt overdrevet, men der er tydelige højder og dale.
Så nu i weekenden smøg jeg ærmerne op og brød det gamle gulv op i et af rummene for at erstatte det med plane og behagelige gulvspånplader. I mine tanker skulle det være let som en leg; bare lime og skrue, og nyt gulv på ingen tid.
Sådan blev det ikke...
Problemet er nu, at når jeg lægger vaterpasset mellem gulvbjælkerne, så hælder det oftest. Det hælder ikke mellem alle bjælker, kun mellem nogle. Værste hældning er 5 mm på en afstand af 600 mm!
Når man lægger vaterpasset langs med bjælkerne, er mange horisontale og fine, men mange hælder, og andre hælder som en banan, det vil sige, hælder den første meter eller sådan for derefter at flade ud.
En bjælke er desuden let vredet.
Jeg kan se, at man har forsøgt at rette det ved at sømme masonit på bjælkerne. Det kan vel næppe duge til at lime og skrue gulvspån mod dette? Desuden bliver det jo som små tærskler, når man går fra ingen masonit til en masonitstykke og fra en stykke til to stykker osv...
Så spørgsmålet er: Hvad gør jeg ved det?
Vi bor i et 40'er-hus og har længe irriteret os over gulvene, man kan mærke og ane de fer- og not-træplankerne under gulvbelægningen, der spreder sig som mikadospil. Ok, det var lidt overdrevet, men der er tydelige højder og dale.
Så nu i weekenden smøg jeg ærmerne op og brød det gamle gulv op i et af rummene for at erstatte det med plane og behagelige gulvspånplader. I mine tanker skulle det være let som en leg; bare lime og skrue, og nyt gulv på ingen tid.
Sådan blev det ikke...
Problemet er nu, at når jeg lægger vaterpasset mellem gulvbjælkerne, så hælder det oftest. Det hælder ikke mellem alle bjælker, kun mellem nogle. Værste hældning er 5 mm på en afstand af 600 mm!
Når man lægger vaterpasset langs med bjælkerne, er mange horisontale og fine, men mange hælder, og andre hælder som en banan, det vil sige, hælder den første meter eller sådan for derefter at flade ud.
En bjælke er desuden let vredet.
Jeg kan se, at man har forsøgt at rette det ved at sømme masonit på bjælkerne. Det kan vel næppe duge til at lime og skrue gulvspån mod dette? Desuden bliver det jo som små tærskler, når man går fra ingen masonit til en masonitstykke og fra en stykke til to stykker osv...
Så spørgsmålet er: Hvad gør jeg ved det?
Det man kan gøre er jo at skrue nye reglar på siderne af de eksisterende, så bliver det lige og pænt. Køb reglar i 45xpassende højde, find det højeste punkt og tag udgangspunkt i det, så bør du kunne få lige og pæne gulve.
Det er jo supersmart.
Jeg var så himla instillet på at jeg skulle få rådet at save ut uendeligt smalle firemeterskiler og spikre på reglarne. Jeg så virkelig ikke frem mod det.
Men skrue nye regar på siderne, hvorfor ikke? Nu får jeg jo en udmærket anledning og "investere" i en kapgesav også!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Du kan måske bruge de brædder, du lige har brudt op (det gjorde nærige jeg) og skrue på siden.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Det er nok. Mærk ordentligt på spånpladen, hvor midten af brættet er.
Protte
Protte
Tak for tipset. Det havde jeg ingen anelse om.
Absolut! Spånpladeisoleringen i gulvet er smidt op på loftet, hvor den gør mere gavn, og ballerne med mineraluld står parkeret i stuen og venter på at blive lagt i gulvet.
VVS-manden kommer torsdag og skal midlertidigt fjerne radiatoren og omlægge nogle varmerør, der ligger lidt udsat. Elektrikeren skal også tage et kig, inden gulvet lukkes igen. Lige nu er hele overetagen på en enkelt 6-ampere sikring. Planen er at dele etagen op på flere 10-ampere sikringer.
Kortling skal sættes langs rummets kanter, så gulvets ydre kanter har noget at hvile på.
Andre overraskelser, der dukkede op i weekenden, var en forkullet indervæg. Tilsyneladende rester efter en brand for 50 år siden. Den er så forkullet, at man kan stikke en kniv lige igennem. Siden pladematerielet på væggene blev fjernet, og væggen blev blottet, lugter det nu af villabrand i det kommende drengeværelse. Planen er at rive og genopbygge indervæggen.
Desværre er ydervæggene i rummet også svedne af brand, dog er de kun svedne og ikke forkullede, heldigvis. Jeg overvejer at forsøge at slibe dem groft for at få lugten væk. Misfarvningen sidder meget overfladisk. Kradser man lidt, ser man frisk træ.
Mærkeligt nok lugtede det ikke af brand, før jeg begyndte at rive ned.
Undskyld, hvis det blev lidt off-topic til sidst.
Har man et gammelt hus, er det lidt som juleaften: man ved aldrig, hvad man finder, når man åbner og kigger ind
Så har du styr på det! Let at glemme bare, så godt at blive mindet om det.
Ang. det brændte så findes der lak at lægge på som stopper lugten.
Ikke til det forkullede måske, men til andre dele.
At slibe kan gøre, at det begynder at lugte mere...
Ang. det brændte så findes der lak at lægge på som stopper lugten.
Ikke til det forkullede måske, men til andre dele.
At slibe kan gøre, at det begynder at lugte mere...
Jeg har to opfølgningsspørgsmål.
- Er det nok at skrue og lime nye bjælker på den ene side af en gammel bjælke, eller skal man sætte dem på begge sider for at opnå balance?
- Hvilken funktion har de følgende trædetaljer (se rød markering på billedet). Kan de fjernes?
1. På den ene side. Men skal gå længst ned, gerne bunden på de gamle.
2. Ved ikke på de korte, måske noget for når de byggede. De lange er jo kortingar! Måske hedder noget andet når de sidder sådan, men de fordeler iaf kraften.
2. Ved ikke på de korte, måske noget for når de byggede. De lange er jo kortingar! Måske hedder noget andet når de sidder sådan, men de fordeler iaf kraften.
Krydsene skal du IKKE fjerne. De stabiliserer gulvet. Du kan lave udsparinger i de nye gulvregler til disse.
De små klodser har jeg ingen idé om, hvad de kan have været til. Formentlig en gammel afstandslist. Fjern dem!
Det er nok at skrue-lime på én side.
Undskyld gentagelsen Zeus_axel. Du var en smule hurtigere
De små klodser har jeg ingen idé om, hvad de kan have været til. Formentlig en gammel afstandslist. Fjern dem!
Det er nok at skrue-lime på én side.
Undskyld gentagelsen Zeus_axel. Du var en smule hurtigere
Senest redigeret:
Jeg mistænkte, at det ville være dumt at fjerne krydserne, men bare rolig, de sidder stadigvæk 
For at være kortlingar som giver gulvet stabilitet, så ser de så utroligt spinkle ud i sammenligning. Alt andet i 40'er-huset er jo robuste og solide ting.
For at være kortlingar som giver gulvet stabilitet, så ser de så utroligt spinkle ud i sammenligning. Alt andet i 40'er-huset er jo robuste og solide ting.