Er i gang med at fikse trappen til anden etage og overvejer om der er noget jeg kan gøre ved trinene der knirker lidt?
Det ser ud til at være det tredje trin og fra venstre side hvor alle dele sidder sammen.
Trappen er meget velbygget og fra slutningen af 70'erne.
Det er ikke overraskende, at knirket opstår i netop tredje trappetrin til venstre. Sandsynligvis er der opstået et spil i selve fastgørelsen. Jeg synes, det er svært at på afstand sige, hvordan du skal afhjælpe problemet, men det handler om at forstærke, så trinnet ligger fast, selv når det belastes.
Her er et bedre billede af, hvordan det ser ud.
Synes man kan vippe det tredje trin mere, og det er jo så smalt i venstresiden, så det er nok ikke underligt, at det knirker lige der.
Dem der med fribærende ydre vognstykke er en plage, fik hjem en trappe, den gyngede efter montering, lavede en stolpe og stillede den lige op i vinklen, fik et godt fæste til rækværket, samt satte et stykke i hjørnet under, ingen knirken selv ved møder
<prøv at stille noget under trin 3 og 4 (kile det lidt så det spænder)
1. Spænd skruerne, der går ind i trin 3.
Hjælper det ikke eller hvis skruer mangler...
2. Træk en solid skrue fra det venstre lille vangestykke og ind i trin 3.
Stadig knirken...
3. Skrås skrue under trin 3 ind i det venstre vangestykke.
Jeg tror på Immobils forslag. Havde der været problemer med det ydre vangstykke, havde det knirket flere steder. Men jeg er enig med Liteavvarje. Det er ikke en god konstruktion.
Vores knirken forsvandt, da vi malede trappen og mættede alle sprækker med maling.
Det skal man nok ikke betragte som nogen mirakelløsning, selvom det var rigtigt for jer. Ofte skyldes knirken underdimensionerede trin. Så hjælper maling ikke.
Har forsøgt at stramme de få skruer, der holder trappen sammen, men det er ikke let at stramme dem med rillede skruer.
I stedet strammede jeg to skruer til venstre, og nu er det stille...
Tak for alle tips!