Jeg har tilbragt et stykke tid på at google, hvilket træ der er bedst at have udendørs. Der står forskellige ting alle steder, så jeg bliver forvirret. Jeg tænkte på at bygge nogle ting i træ, som jeg skal have udendørs. Jeg kunne godt tænke mig ubehandlet træ, da det er pænere. Men hvornår skal man have trykimprægneret træ, og hvornår skal man have ubehandlet? Og hvis planen er at male træet, skal man så vente et år, før man maler, som der står på nettet?

Mvh / nybegynder

Hvor langt er et stykke snor?

Det afhænger som sagt... skal du have direkte kontakt med jord/vand, er trykimpregneret bedre.

Frit og luftigt så går det godt med ubehandlet.

Så påvirker kvaliteten af træet, så hvis du har brug for mindre mængder, og du kan få fat i tætgrorende, så er det godt.

Når det gælder maling og trykimpregneret træ, skyldes nogle af rådene om at vente med maling nok, at de ofte er gennemblødte, når du køber dem...

For at få fornuftige råd, vær gerne så specifik som muligt med, hvad du vil gøre.

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert når det gælder træ, det eneste der påvirkes er, hvor ofte du skal bygge om/renovere, man behøver ikke at bygge alt for evigheden...

/ATW

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
A ArneTW sagde:
Hvor langt er et stykke snor?

Det afhænger som sagt... skal du have direkte kontakt med jord/vand er trykimprægneret bedre.

Frit og luftigt så går det godt med ikke-imprægneret.

Så påvirker kvaliteten af træet, så hvis du har brug for mindre mængder, og du kan vælge tætgroet, så er det godt.

Når det kommer til maling af trykimprægneret træ, afhænger nogle af rådene om at vente med maling muligvis af, at de ofte er plaskvåde, når du køber dem...

For at få fornuftige råd, vær så specifik som muligt med det, du vil gøre.

Der er ingen rigtigt eller forkert, når det kommer til træ, det eneste der påvirkes, er hvor ofte du skal bygge om/renovere, man behøver ikke bygge alt for evigheden...

/ATW
Skal blandt andet bygge en plantekasse med espalier. Den kommer til at stå udenfor, og det vil regne på den typisk hele efteråret. Men jeg kan jo ikke have den stående indenfor i et år for derefter at kunne male den?😆.

Kan man ikke smøre noget på og derefter male, så den holder til regn?

M Förstagångsköparen sagde:
Skal blandt andet bygge en plantekasse med espalier. Den kommer jo til at stå udendørs, og det kommer til at regne på den hele efteråret. Men jeg kan jo ikke have den stående indenfor i et år for så at kunne male den?😆.

Kan man ikke smøre noget på og derefter male, så den holder for regn?
En af pointerne med trykket træ er, at det tåler regn og rusk, så eventuel maling/oliering er ikke for at beskytte det, men rent visuelt.

Og står almindeligt træ frit og har mulighed for at tørre imellem, så tager det flere år, før det tager skade.

Det behøver heller ikke tørres indendørs for maling, stå din konstruktion frit udendørs, tørrer det ned til 20% eller noget, og så kan det olieres/males.

/ATW

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.