1,816 læst ·
12 svar
2k læst
12 svar
Type af fastgørelsesmateriale i letbeton ved loftmontering af gardiner?
Hej,
Har en ven, der skal sætte loftophængte gardiner op fra IKEAs VIDGA-serie. Af erfaring ved jeg dels, at det kan blive en del vægt afhængigt af de valgte gardiner, dels at der er børn med i billedet, som sandsynligvis vil trække i gardinerne før eller siden.
Inden hen kontaktede os, havde man prøvet med en almindelig boremaskine, efter råd fra en anden ven, men det resulterede kun i et stort, porøst hul. Jeg har ikke set det selv, men tænker, at det sandsynligvis er letbeton. Dog ved jeg ikke, hvad der er bagved.
Jeg er ret ny til både at lave huller i hårdere materialer som dette og til at sætte ting op. Spontant tænker jeg letbetonplug, selvom jeg ikke ved, om der er noget bagved. Noget andet, der er mere passende til det sandsynlige materiale og denne type lodrette belastning?
Tak på forhånd!
Har en ven, der skal sætte loftophængte gardiner op fra IKEAs VIDGA-serie. Af erfaring ved jeg dels, at det kan blive en del vægt afhængigt af de valgte gardiner, dels at der er børn med i billedet, som sandsynligvis vil trække i gardinerne før eller siden.
Inden hen kontaktede os, havde man prøvet med en almindelig boremaskine, efter råd fra en anden ven, men det resulterede kun i et stort, porøst hul. Jeg har ikke set det selv, men tænker, at det sandsynligvis er letbeton. Dog ved jeg ikke, hvad der er bagved.
Jeg er ret ny til både at lave huller i hårdere materialer som dette og til at sætte ting op. Spontant tænker jeg letbetonplug, selvom jeg ikke ved, om der er noget bagved. Noget andet, der er mere passende til det sandsynlige materiale og denne type lodrette belastning?
Tak på forhånd!
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 5 442 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 5,442 indlæg
Ankermasse med plug anbefalede jeg..... Man skal gøre det rigtigt. Tjek instruktionerne (og følg dem)....
Jeg fandt disse, som også virker enklere, men jeg har ikke selv brugt dem..... Ankermasse ved jeg fungerer.
https://www.byggmax.se/lättbetonginfästning-fischer-fpx-m10-p246738
Jeg fandt disse, som også virker enklere, men jeg har ikke selv brugt dem..... Ankermasse ved jeg fungerer.
https://www.byggmax.se/lättbetonginfästning-fischer-fpx-m10-p246738
Brug GB-stikket, det er tilstrækkeligt for at fastgøre gardiner i letbeton.
Du skriver loftmonteret, lyder i mine ører lidt underligt med letbeton i loftet, men hvis det er muligt at bore med en almindelig skruetrækker uden slag, er det sandsynligvis det. Hvis det er "rigtig" beton, så er en almindelig, god plug som fischer duopower tilstrækkelig.
https://www.bauhaus.se/lattbetongpl...P703YvrG90G2zUr_KB3eazI6Mksv3DOBoCmrgQAvD_BwE
Du skriver loftmonteret, lyder i mine ører lidt underligt med letbeton i loftet, men hvis det er muligt at bore med en almindelig skruetrækker uden slag, er det sandsynligvis det. Hvis det er "rigtig" beton, så er en almindelig, god plug som fischer duopower tilstrækkelig.
https://www.bauhaus.se/lattbetongpl...P703YvrG90G2zUr_KB3eazI6Mksv3DOBoCmrgQAvD_BwE
Ja, kan meget vel være noget andet også! Fik dette billede nu og yderligere info om, at det var muligt at bore med en almindelig bor, men at det stoppede brat relativt hurtigt. Så sandsynligvis er det jo så noget andet materiale og så cement?Nicro sagde:
Anvend GB-pluggen, det er rigeligt til at fastgøre et gardin i letbeton.
Du skriver loftmonteret, lyder i mine ører lidt mærkeligt med letbeton i loftet, men hvis det er muligt at bore med en almindelig skruetrækker uden slag, er det sandsynligvis det. Er det "rigtig" beton, er en almindelig god plug som fischer duopower tilstrækkelig.
[link]
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 5 442 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 5,442 indlæg
Er det puds på beton? Hvor langt kan man egentlig bore?
Uanset kræver gardinstang ret ordentlig fastgørelse. Gardiner kan være tunge, og man trækker dem frem og tilbage. Så sidder de lidt fast, og så rykker nogen til. Der er ganske meget kraft i beslagene...
Uanset kræver gardinstang ret ordentlig fastgørelse. Gardiner kan være tunge, og man trækker dem frem og tilbage. Så sidder de lidt fast, og så rykker nogen til. Der er ganske meget kraft i beslagene...
om det havde været letbeton, havde det gået godt at bore med en almindelig boremaskine og skruetrækker. Nu gjorde det tilsyneladende ikke det, så kan man jo mistænke, at der er beton i væggene. Frem med den lille borehammer og små nylonplugs, så er sagen bøf.
Det er beton. Borehammer og betonbygning er det, der gælder. Brug en 6-8 mm duopower med rigtig diameter og længde, så klarer det flere hundrede kilo per plug. (Eller gruppe af plugs, hvis de sidder for tæt på hinanden. (Hvis man skal være nøjeregnende))Belmlu sagde:
Det er sandsynligvis beton som er pudset. Da fungerer almindelig plug efter at man har boret videre i betonen med slagboremaskine.Belmlu sagde:
Siger ikke, at det er forkert, men spørger ud fra uvidenhed, gælder det også for lodrette belastninger? Eller skal man ikke tage lod- eller vandret belastning i betragtning ved disse typer af laster?Nicro sagde:
Udtagningsværdi beregnes altid direkte uanset hvordan pluggen er monteret. Så det spiller ingen rolle, om det er tag, gulv eller væg, det er samme værdi.Belmlu sagde:
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 5 442 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 5,442 indlæg
Det er jo meget lettere at trække skruen lige ud end at trække skruen ud ved at trække vinkelret mod skruen, det er jo klart. Men hvis det er rigtig beton, du har, så kan du være helt sikker som andre har skrevet med 6mm pløk, som du banker ind og derefter skruer en skrue i. Det sidder som klippen!😀Belmlu sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Beregnerhjælp Dimensionering af type Entresol konstruktion.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Typ av isolering på Siporex/lättbetong utsida
Fasad -
Type af letbeton i drivhus
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Vilka typer av isolerade lättbetongblock finns att få tag på?
Stenhus -
Putstyp på lättbetong/leca
Stenhus