Hej!

Vi har købt et hus, hvor der fulgte en nyopført anneks med, som er bygget som elementhus.

Jeg planlægger at isolere denne med 120 mm isolering (ydervæg består i øjeblikket af liggende panel + vindpap og 120x45 træstolper), dampspærre, 34 mm lægter og derefter stående 15 panel.

Jeg tænkte på at udføre tømrerarbejdet selv og derefter hyre en elektriker.

Mit spørgsmål er, om det er nok med en 34x45 lægte, som man skruer i kortlæg mellem lægterne, hvor man derefter fastgør el-dåserne?

Tak på forhånd.

P plymen sagde:
Hej!

Vi har købt et hus, hvor der indgik en nylig opført friggebod, som er bygget som løsvirkeshus.

Jeg tænkte at isolere denne med 120 mm isolering (ydervæg består i øjeblikket af liggende panel + vindpap og 120x45 træregler), diff spær, 34 mm lægt og derefter stående 15 panel.

Jeg tænkte at udføre snedkerarbejdet selv og derefter hyre en elektriker.

Mit spørgsmål, er det nok med en 34x45 lægt, som man skruer i kortling mellem lægten, som man derefter fastgør el-dåserne?

Tak på forhånd
Der er selvfølgelig doser, der er lavt byggende. Ellers kan man ofte trykke dem ind i isoleringen indenfor. Men hvis du laver installationsvæg med 45x45, passer standard el-kodåse, som er 58 mm. Lavet til 45 plus 13 gips. Så passer 45mm isolering i den væg også.

Og forresten, hvorfor kortling?
Monter i lange reglen hvor det er muligt.

Tak for det hurtige svar.

Er der ikke risiko for, at man skader plasten, når man lader en 58 mm apparatdåse trykke imod?
Vil gerne holde regeldimension nede for at få mere gulvplads.

Eller er det smartest at have 45 x 45 lægter, hvor man desuden kan trykke 45 isolering ind?

Selvfølgelig skal du have isolering i installationslaget, det gik jeg ud fra.
Tror ikke en byggfolie (plast) bliver skadet, den er solid, men du kan muligvis få luftlommer i isoleringen.
Men måske ikke, hvis du presser 45 isolering med 34 reglar iøvrigt :thinking:.
Nå, bare kør på, det bliver nok godt.

P plymen sagde:
Tak for hurtigt svar.

Er der ikke en risiko for at man beskadiger plastikken, når man lader en 58 mm apparatdåse trykke imod?
Vil gerne holde regeldimension nede, så man får mere gulvareal.

Eller er det smartest at have 45 x 45 spiklægte, hvor man desuden kan trykke 45 isolering ind?
Bruger du en 45mm isolering, fjerner du som sagt kuldebroerne. Men hvis du vil spare gulvareal, kan du jo køre uden 34x45 og sætte elen i 120mm reglen. Sådan er hele mit hus fra 78'er bygget. Du sparer kun 0.000484m2 ved at tage 34mm sammenlignet med 45mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.