Skärgårdsbyggare
Byggeri af enfamiliehus i Sthlm (permanensstandard), 160 m2, moderne arkitektur.

1. Nogen der har tips til, hvordan man kan fastgøre træpanel på en letbetonvæg (alt. kalksandsten type Silka)?

2. Ville det passe med lerpuds på indersiden af en væg som ovenfor?

3. Ville det fungere med kun (fra indersiden): lerpuds-letbeton-træpanel?

Jeg ved, at det er billigere og bedre ifølge mange at bygge klassiske trævægge. Jeg ved, at mange mener, at man skal have almindelig puds på ydersiden. Osv osv. Men hold gerne svarene til emnet, selvom jeg gerne tager imod tips om materialer og byggeteknik, der er nært beslægtet med det, jeg spørger om.

Rickard.
1. I letbeton kan man skrue ind i sømlekt/ventilationsregel med letbetonskruer og derefter sømme panelet som sædvanligt. Kender ikke til kalksandsten, så der må jeg stå af.

2. Pas

3. Skal du ikke have nogen isolering? Er det muligt at opfylde bbr’s energikrav med kun letbeton? Hvis man ser bort fra isoleringsværdier osv., må det jo være en bombesikker konstruktion. Det eneste, jeg kan forestille mig, er, at det er vigtigt, at panelet er godt ventileret, da letbetonen vil tillade mere fugt at passere igennem end en "almindelig" mur.

Senest redigeret:
Skärgårdsbyggare
Rickard. Rickard.ag sagde:
1. I letbeton kan man skrue ind sømmeslægte/ventilationsregel med letbetonskrue og så sømme panelet som vanligt. Jeg kender ikke til kalksandsten så der må jeg springe over.

2. Pass

3. Skal du ikke have nogen isolering? Er det muligt at klare bbr's energikrav med bare letbeton?
Tak for dine svar!
1. Aha, lyder nemt. Hvor meget luftspalte bør man have?

3. Lidt på grænsen efter hvad jeg forstår, men med jordvarme kan det gå. Siger en del.. Vi må se, hvad konstruktøren siger.

Rickard.
Kommer lidt an på hvilken panel man vælger. En liggende behøver kun vertikal spigerlægt, og der er nok 45mm passende. Stående panel behøver horisontal spigerlægt, og i dit eksempel ville jeg også bruge en vertikal luftningsregel. Så måske ≈20mm+34mm er passende, men dette er selvfølgelig kun min mening, så tag det for hvad det er værd.

Skärgårdsbyggare
Mange tak! Rigtig godt

Kører man med fx Ytong Energy+ blok klarer du nemt energikravene.
Bare at skrue op lægter og sømme panel, eventuelt må man køre med plug eller letbetonskrue. Kunne være coolt med stående terrassebrædder kant i kant som panel

Puds passer jeg på

Skärgårdsbyggare
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Bruger man f.eks. Ytong Energy+ blokke klarer du nemt energikravene.
Bare at skrue lægter op og sømme panel, eventuelt må man bruge dyvler eller letbetonskrue. Kunne være coolt med stående trall kant i kant som panel

Puds undgår jeg
Ja jeg kiggede på Ytong som du nævner. Burde jo ikke være noget problem så.

Jeg har faktisk planlagt stående granpanel og vil have terrasser med trall på tre af husets sider og er helt enig i idéen med kant i kant, men formoder, at det kræver enorm præcision.

Hej!

Sidder med de samme tanker om panel på letbeton (udvendigt), hvordan gik det for dig?
Sømlægter og panelen som normalt, eller pudsede du grunden på letbetonen først?
Hvis du har billeder, må du gerne sende dem :)
Hvis ikke andet, tager jeg gerne imod tips eller ting, man skal passe på

Ha' det godt og god jul!

Der er vel ingen direkte grund til at pudse letbeton, hvis du skal have panel på. Leca er jo fornuftigt, så det lukker strukturen.

• Synes
Rob2146
  • Laddar…
Jeg har muret et hus i Ytong og har visse "felter" på facaden, som skal være beklædt med stående træpanel. For at få en jævn niveau på facaden, har jeg afveget fra 360mm blokkene og brugt 300mm blokke bagved, hvor træpanelet skal være. På den måde har jeg skabt 65mm plads til træpanel inkl. lægter. Al Ytong er dog pudset med tyndpuds, selvom dele kommer til at være bagved træfacaden. Tanken er først at have en vertikal lægte, så en horisontal lægte og derefter facadepanel.

Spørgsmål 1: Er det nok med 2x facadelægte 22x45 bagved facadepanelet? I så fald bliver systemet 22+22+22mm, hvilket ville være den perfekte tykkelse.

Spørgsmål 2: Behøver jeg have noget fugtbeskyttende mellem den pudsede facade og den vertikale lægte?

Spørgsmål 3: Hvilken c/c-afstand bør jeg have på den stående henholdsvis liggende lægte?

• Moderne hvidt hus med store vinduer og en sort bil parkeret foran; omgivet af træer og himmel.
  • Et moderne, hvidt hus bygget i Ytong med pudset facade, beliggende i en sneklædt landskab med træer og en parkeret bil i baggrunden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.