Hej, limmer en bogreol i mdf med forskellige vinkler til skråtaget. En af vinklerne var 51 grader, den skæring kan min dykker-sav ikke klare. Måtte altså save i hånden og derefter slibe snittet, og selvfølgelig bliver det ikke perfekt. Men nu skal den fastgøres mod gavlen. Hvilket lim kan jeg bruge til det? Snittet er jo ikke helt jævnt og ville have brug for noget spaltningsfyldende. Hylden er fastgjort bagtil mod bagstykket og kommer ikke til at bære så meget, så jeg er ikke bekymret for det.

S
Du kunne have savet 39 grader fra den anden side. ;)

Du kan bruge noget montagelim typ Tec 7, Superfix, Esstack eller lignende.

• Synes
Alko
  • Laddar…
TS55'eren klarer 45 grader, bordssaven ligeså. Kunne jeg have gjort det på en anden måde? Det bliver jo samme vinkel på den anden side sas. :thinking::p
En træplade er skåret i en 45-graders vinkel og ligger på en hvid overflade i et værksted.

S
90-51=39

Den anden vinkel er 39 grader.

S sinuslinus sagde:
90-51=39

Den anden vinkel er 39 grader.
Sådan bliver det jo. Svært at se hvordan jeg skal få til 51 grader når saven klarer 45. Men jeg sløsede en del på trigonometrilektionerne skal indrømmes.

• Diagram med håndskrevne vinkler, to linjer mødes og danner vinkel a.
  • Synes
arkTecko
  • Laddar…
S
A Alko sagde:
Sådan bliver det jo. Svært at se, hvordan jeg skal få til 51 grader, når saven klarer 45. Men jeg sjuskede en del i trigonometrilektionerne skal erkendes.
Hvis a er 51 grader, så er b 39 grader.

Vinkel-diagram med vinkler markeret som a og b. Vinkel a er 51 grader, og b er 39 grader. Linjerne krydser hinanden, hvilket angiver de respektive vinkler.

• Synes
Alko
  • Laddar…
S sinuslinus sagde:
Om a er 51 grader så er b 39 grader.

[billede]

Absolut, der er vi enige, men svært at udnytte i praksis ved kapning af en mdf-plade hvor snittet skal være 51 grader. Uden en eller anden form for snedig jig da. Jo, tænker man lidt er det ikke alt for vanskeligt at få det til selvfølgelig, måske som på billedet nedenfor, på bordssaven da. :)

Diagram der viser to måder at skære træ: standard vandret skæring og lodret med sikkerheds jigg, med forskellige vinkelmarkeringer.

Senest redigeret:
  • Synes
arkTecko
  • Laddar…
S
A Alko sagde:
Absolut, der er vi enige, men svært at udnytte i praksis vi kapning af en mdf-plade hvor snittet skal være 51 grader. Uden nogen form for sindrig jigg da. Jo, klurer man lidt er det ikke helt umuligt at få det til selvfølgelig, måske som på billedet nedenfor, på bordssaven da. :)

[billede]
Nej det er sandt. Man kan tage de sidste grader med for eksempel en elhøvl eller en bordfræser hvis man har.

Hvis du havde vendt det stykke, som du geret (endepladen i stedet for toppladen) så burde min udregning have virket i hvert fald.

Den der skitse på rundsaven er lidt misvisende for de fleste bordsave vipper man klingen mod anholdet og ikke fra.

• Synes
Alko
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.