37,073 læst ·
32 svar
37k læst
32 svar
Trække skrue i OSB - gevindfejl.....
Side 1 af 3
Alle hylder unisont OSB for at det er så godt at sætte bag gips da man kan skrue i det. Jeg er i gang med at tømre og nu og da tager man et skrottestykke OSB når man bygger noget. Desværre synes jeg ikke, at det er specielt godt at skrue i. Jeg synes ofte man ødelægger gevindet når man skal skrue i OSB. Hvad gør jeg forkert? Særligt 4 mm skrue er svært at få til at fæste godt i OSB.
Osb er ikke det bedste at skrue. Plywood er bedre men også meget dyrere. Med Osb bagved skal man skrue forsigtigt, så man ikke river Osb'en i stykker. Men det er meget bedre end kun gips. Skal man dog fastgøre tunge ting, ville jeg sætte kortlivat eller plywood. Osb er mere til væglampe, små hylder, billeder væltesikring for møbler og andre småting, man vil sætte op.
Som sagt kan OSB ikke sammenlignes med krydsfiner men med den rette skrue og forsigtighed duer det udmærket. Vælg en så grov skrue som muligt og ikke for lang.
Bruger du en skruemaskine så vær forsigtig. Selvom momentet kan justeres kan det være for meget selv på det laveste.
Bruger du en skruemaskine så vær forsigtig. Selvom momentet kan justeres kan det være for meget selv på det laveste.
Planlægger jeg at hænge tunge ting bag en væg, så sætter jeg K-Plyfa, f.eks. da jeg byggede væggen, hvor TV'et skulle hænge i den tidligere bolig, resten af væggen blev med OSB, da der højst skulle op en krog eller et billede.
Det er muligt at skrue i OSB, men præcis som de andre siger, er det mest til småting, samt at væggene bliver stivere og føles mindre hule.
Det er muligt at skrue i OSB, men præcis som de andre siger, er det mest til småting, samt at væggene bliver stivere og føles mindre hule.
Ingen problemer med at få mollyplugg ud. Skruv skruen en smule ud og slå på den med en hammer, så du retter pluggen ud igen. Derefter er det bare at trække den ud. Og så kan man genanvende den, hvis man vil.
Enig. Hvor mange bygninger er ikke udført med "billig" OSB bag gips på stålregler i alle vægge?!MathiasS sagde:
Derefter hænger alt, vask, hylder, div. indretning osv. Hvorfor skulle det holde op med at fungere lige nu?
Tror mere, at det afhænger af skrueevner og forkert skruevalg!
Renovatør
· Gävleborg
· 8 193 indlæg
Ja, også jeg synes, at det føles ret ukendt, at OSB skulle være dårligt at skrue i.
//Patrik
//Patrik
Jeg har skruet op køkken og tunge hylder og andet i OSB... Det man skal tænke på er rigtig længde på skrue. For at skrue en pladebit med 1mm tykkelse på en OSB/gipsvæg skal man tænke på, at gevindet skal tage fat i OSB'en, når det er maksimalt indskruet. F.eks en 4,2x42mm skrue har ret langt område nærmest hovedet uden gevind, så der er risiko for, at alt gevind ender bag OSB pladen.
Trækstyrken er ikke så forfærdelig meget dårligere end plyfa!
Trækstyrken er ikke så forfærdelig meget dårligere end plyfa!