Min mor kigger efter nyt hus, og et hus hun ser på får i tilstandsrapporten "bemærkninger" om, at det er "træfiberskiver" direkte under tagstenene. Er det en almindelig metode? Findes der risici? Er det dårligere end med tjærepap (som jeg troede, man altid brugte). Jeg er uerfaren, men bekymret for, at hun træffer et dårligt valg, mere risikabelt.

A
T Tornugglan sagde:
Min mor kigger efter nyt hus, og et hus hun ser på får i tilstandsrapporten ”bemærkninger” om at der er ”træfiberskiver” direkte under tagstenene. Er det en almindelig metode? Er der risici? Er det dårligere end med tagpap (som jeg troede man altid brugte). Jeg er nybegynder, men bekymret for at hun træffer et dårligt valg, mere risikabelt.
Uden at vide hvilken type skive det er? Så er ru brædder med tagpap altid bedre end en ren træfiberskive..
Men mange typehuse bygges med masonit som underlagsdækning eller imprægneret anden træskive.

Lyder som om det er masonit. Kan fungere, men I skal tjekke, hvilken stand de er i.

Hvad er det for plader? Oljehærdet board som undertag på kataloghuse omkring 80'erne. Det er en billig konstruktion, der oftest fungerer, men hvis det er fra den tid, så må man kalkulere med, at det skal skiftes inden for en snar fremtid uanset.

myrsjöhus har brugt plywood i mange år
(ved ikke om de stadig gør det)

Oliehærdet board har været anvendt langt senere end det. Men nu bruger man nok kun en dug, når det skal være så billigt som muligt.

Det er et gammelt hus, bygget i 1920

Er det skiver, som man har sat direkte på et spåntag, måske. Det er en hurtig metode, som gør, at man slipper for at fjerne det gamle spåntag.

Får forsøge at luske mere ud. Har ikke været med og set på det, men det så vist velholdt ud. Blev bare lidt grublerisk. De havde vist sagt, at "det var en anden måde at gøre det på bare"

A
Har været med om i gamle huse med falor, der har haft masonit på falorna og derefter lægter og tagsten, måske er huset et sådant…

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.