Ikke helt sikker på, at denne tråd havner rigtigt her, men vi prøver.

Jeg har lyst til at lave et par skærebrætter og har læst lidt om træsorter. Træsorter at foretrække ville være bøg, ahorn, kirsebær, valnød og træsorter at undgå bl.a. eg og fyr.

Jeg har prøvet lidt forskelligt, men ville ønske en lidt anden tone i træet, som ikke trækker mod det gule så meget. Har I nogle anbefalinger til måder eller træsorter at bruge for at opnå dette? Ved, at Osmo har en hårdvoksolie, der hedder "Natur", som er noget hvidpigmenteret, men synes, den føles alt for stærk til at bruge på et skærebræt.

Kunne man fx lade træet ligge og trække et par måneder i solen? Træ gråner jo af sig selv i vejr og vind. Jeg har også en idé om, at almindelig te kan have en "blegende" effekt. Måske lade det ligge og trække et stykke tid i tevand...? Skyder fra hoften her :) Vil holde det så naturligt og ubehandlet som muligt egentlig. Måske handler det i sidste ende om bare at finde den ultimative træsort?

Se billede for reference på fin behandling og tone.

Taknemlig for jeres input!

• To skærebrætter i lyst træ med synlige årringe og cirkulære huller, opstillet på et bord.
  • Synes
Jochi
  • Laddar…
K
Hvorfor skal eg undgås i skærebrætter? Utroligt almindeligt træsort.

Jeg har brugt Hozon Natural Wood, som har hvidpigment i sig, den kan blandes i valgfri ratio med deres opigmenterede olie, så du får den tone, du ønsker.

K kniv sagde:
Hvorfor skal eg undgås i skærebrætter? Utroligt almindeligt træsort.

Jeg har brugt Hozon Natural Wood, som har hvidpigment i sig, den kan blandes i valgfri ratio med deres upigmenterede olie, så du får den tone, du ønsker.
Blev også overrasket, da jeg hørte det! (en video på YouTube, hvor en snedker gennemgik diverse træsorter) men tilsyneladende var grunden, at eg er et træsort, der har "open grain" og dermed suger fugt til sig. Men jeg ved ikke, synes eg er rigtigt fint og virker godt.

Hvilket godt tip! Hvordan føles den olie efter et stykke tid? Skal du behandle ofte?

K
C carlfredrik sagde:
Blev också förvånad när jag hörde det! (en video på YouTube där en snickare gick igenom diverse træsorter) men tydligen var anledningen at eg er en træsort som har "open grain" og derfor suger fugt til sig. Men jeg ved ikke, synes eg er rigtig fint og virker godt.

Hvilket godt tip! Hvordan føles den olie efter et stykke tid? Behøver du at behandle ofte?
Link gerne. Mange bruger eg til netop skærebrætter så jeg er noget kildekritisk overfor den påstand indtil det modsatte er bevist. Så gerne lidt mere kød på benene der tak.

Slutresultatet afhænger jo så enormt meget af dit træ, og man kan gøre det samme på to vidt forskellige træstykker (men samme træsort) og få helt forskellige resultater uanset olie man bruger.

Men jeg synes den er supergod, slår Odies hårdvoksolie og frem for alt fejer den banen med Herdins olier som dog er et stort og velkendt mærke. Har mest brugt den upigmenterede men det er samme olie i grunden hvis jeg har forstået det rigtigt, bare lidt hvidt pigment i "Natural Wood" netop for at modvirke den gulnende effekt som man kan opleve nogle gange. Hozon har også hårdvoksolie og kun voks hvor du kan kombinere alle produkter præcis som du ønsker.

• Synes
carlfredrik
  • Laddar…
K
C carlfredrik sagde:
Ble også overrasket da jeg hørte det! (en video på YouTube hvor en tømrer gik igennem diverse træsorter) men tilsyneladende er grunden at eg er en træsort som har "open grain" og dermed suger fugt til sig. Men jeg ved ikke, synes eg er rigtig flot og virker godt.

Hvilket godt tip! Hvordan føles den olie efter et stykke tid? Skal du behandle ofte?
Alle mine skærebrætter, uanset om de er købte eller hjemmelavede, har brug for lidt kærlighed engang imellem. En gang hvert halve år eller en gang om året plejer at være passende, alt afhængig af hvor meget slid de får og om det er endetræ eller flatside. Har tidligere ofte brugt ren olivenolie, fungeret godt men behøver oliere dem betydeligt oftere da.

K kniv sagde:
Link gerne. Mange bruger eg til netop skærebrætter, så jeg er noget kildekritisk over for den påstand, indtil det modsatte er bevist. Så gerne lidt mere kød på benene der tak.

Slutresultatet afhænger jo i høj grad af dit træ, og man kan lave det samme på to vidt forskellige træstykker (men samme træsort) og få helt forskellige resultater uanset hvilken olie man bruger.

Men jeg synes, den er supergod, slår Odies hårdvoksolie, og framförallt sopar den banan med Herdins oljer, som ändå är ett stort och känt mærke. Har mest brugt den upigmenterede, men det er den samme olie i bund og grund, hvis jeg har forstået det rigtigt, bare lidt hvidt pigment i "Natural Wood" netop for at modvirke den gulnende effekt, som man kan opleve nogle gange. Hozon har også hårdvoksolie og kun voks, hvor man kan kombinere alle produkterne præcis som man ønsker.
Helt rigtigt, man skal være kildekritisk. Her ligger videoen:

Så en masse videoer og listede bare de forskellige træsorter under "At bruge" og "At undgå" og der under undgå havnede eg, efter jeg så denne video. Meget muligt at årsagen, hun nævner, er helt irrelevant. Det ved jeg intet om.

K kniv sagde:
Alle mine skærebrætter, uanset om de er købte eller hjemmelavede, har brug for lidt kærlighed indimellem. En gang hver halve eller en gang om året plejer at være passende, det afhænger helt af, hvor meget slid de får, og om det er endetræ eller flatside. Jeg har tidligere ofte brugt ren olivenolie, hvilket har fungeret godt, men jeg er nødt til at oliere dem noget oftere så.
Men hvis jeg f.eks. giver et skærebræt væk, som er behandlet med "Natural Wood", forsvinder den hvidtende effekt ikke over tid, hvis ikke personen jeg har givet brættet til selv vedligeholder med samme olie?

K
C carlfredrik sagde:
Men om jag fx giver en skærebræt væk, som er behandlet med "Natural Wood", forsvinder den hvidende effekt ikke over tid, hvis ikke personen, jeg har givet brættet til, selv vedligeholder med samme olie?
Hvor lang tid er over tid.. Alle olier og træ lever jo med tiden, så den risiko findes nok uanset olie, tror jeg. Men jeg tror, at en grundbehandling vil holde længe, og plejer man den regelmæssigt (uanset olie), så vil den nok kunne bevare sin farve/form ganske godt. Men det er svært at sige uden at have testet dette i flere år - vi kan vel teste på en bræt og vende tilbage hertil om 3-5 år eller noget...

Jeg er ikke proffs på alle olieprodukter, så det er nok et godt spørgsmål at stille til Alex, som står bag Hozon. Du vil få svar indenfor et døgn eller så, han er fantastisk at have at gøre med - topservice! https://www.wikstrominterior.se/kontakt/

• Synes
carlfredrik
  • Laddar…
K
C carlfredrik sagde:
Helt rigtigt, man skal være kildekritisk. Her ligger videoen:
[media]
Kiggede på en masse videoer og listede bare de forskellige træsorter under "At anvende" og "At undgå" og der under undgå havnede eg efter jeg så denne video. Meget muligt at grunden hun nævner er helt irrelevant. Det ved jeg ingenting om.
Tak, skal tjekke senere i aften

K kniv sagde:
Hvor længe er over tid.. Alle olier og træ arbejder jo over tid, så den risiko er der nok uanset olie, tror jeg. Men jeg tror, at en grundbehandling vil holde længe, og hvis man plejer den regelmæssigt (uanset olie), så vil den nok kunne bevare sin farve/form ganske godt. Men det er svært at sige uden faktisk at have testet dette over flere år - vi kan vel teste på et bræt og vende tilbage hertil om 3-5 år eller deromkring...

Jeg er ikke professionel på alle olieprodukter, så det er nok et godt spørgsmål at stille Alex, som står bag Hozon. Du vil få svar inden for et døgn eller deromkring, han er rigtig god at have med at gøre og har topservice! [link]
Kanon! Jeg sætter pris på din hjælp. Det bliver nok en mail til Alex!

K
C carlfredrik sagde:
Helt rigtigt, man skal være kildekritisk. Her er videoen:
[media]
Jeg kiggede på en masse videoer og listede bare de forskellige træsorter under "At anvende" og "At undgå", og der under undgå havnede eg efter at jeg så denne video. Meget muligt at grunden hun nævner er helt irrelevant. Det ved jeg ingenting om.
Jeg er fortsat meget skeptisk. Finder utrolig lidt om emnet rent generelt, og hvis det nu er så dårligt som hun fremhæver, flere gange, så burde hun ikke være den eneste med indlæg i debatten. Og rent generelt bliver mit indtryk af hende svagt, når videoen er så hårdt redigeret. Og også det faktum at seerne glimrer ved deres fravær gør mig lidt mere tvivlsom. Derudover så mener hun også, at kirsebær skal være 50mm tykt, hvis endetræ skal anvendes, uden mere argumentation der understøtter den påstand. Der er nogle flere spørgsmålstegn, som hun ikke uddyber mere, så samlet set giver jeg ikke så meget for den video.

Men det hele hun bygger det på er et eneste argument om, at egens fibre vil suge så meget vand og bakterier, så det så kan nå at mugne. Hvad skete der med finishen og at mætte træet med en olie? Det udelader hun helt. Og rengør hun dem ikke for derefter at lade dem stå mørkt og fugtigt i en længere periode?
Naaa. En egeplanke af endetræ eller fladsiden, der mættet godt med olie og evt. voks, som rengøres efter brug og tørres af (ikke lufttørring), som anvendes dagligt/ofte og derefter får lidt ny olie ved behov, vil holde længe uden nogen som helst problemer.

• Synes
carlfredrik
  • Laddar…
K kniv sagde:
Er fortsat meget skeptisk. Finder utroligt lidt om emnet rent generelt, og hvis det nu er så dårligt som hun fremhæver, flere gange, så burde hun ikke være den eneste med indlæg i debatten. Og rent generelt bliver mit indtryk af hende svagt, når videoen er så hårdt redigeret. Og også det faktum, at seerne glimrer ved deres fravær, gør mig lidt mere tvivlende. Derudover mener hun også, at kirsebær skal være 50 mm tykt, hvis endetræet skal bruges, uden mere argumentation, der bakker den påstand op. Der er nogle flere spørgsmålstegn, som hun ikke udvikler mere, så samlet set giver jeg ikke så meget for den video.

Men det hele, hun bygger det på, er et enkelt argument om, at egefibrene vil suge så meget vand og bakterier til sig, at det så når at mugne. Hvad skete der med finishen og at mætte træet med en olie? Det udelader hun helt. Og rengør hun dem ikke for derefter at lade dem stå mørkt og råddent i lang tid?
Næææ. En egebrædt af endetræ eller fladeside, som er blevet mættet godt med olie og evt. voks, som rengøres efter brug og tørres af (ikke lufttørring), som bruges dagligt/ofte og derefter får lidt ny olie efter behov, vil holde længe og ikke have nogen som helst problemer med.
Og med det flytter jeg "eg" fra min "At undgå"-liste til min "At anvende"-liste.
Tak for professionelt input!

C carlfredrik sagde:
Ikke helt sikker på at denne tråd ender rigtigt her, men vi prøver.

Jeg har lyst til at lave et par skærebrætter og har læst lidt om træsorter. Træsorter at foretrække ville være bøg, ahorn, kirsebær, valnød og træsorter at undgå bl.a. eg og fyr.

Jeg har prøvet lidt forskellige men havde ønsket en noget anden tone i træet, som ikke trækker så meget mod det gule. Har I nogle anbefalinger til måder eller træsorter at bruge for at opnå dette? Ved at Osmo har en hårdvaxolie som hedder "Natur" som er noget hvidpigmenteret men synes den føles helt for stærk til at bruge på et skærebræt.

Kunne man fx lade træet ligge og trække et par måneder under solen? Træ gråner jo af sig selv i vejr og vind. Har også for mig at almindelig te kan have en "blegende" effekt. Måske lade det ligge og trække noget tid i tevand...? Skyder fra hoften her :) Ønsker at holde det så naturligt og ubehandlet som muligt egentlig. Måske i sidste ende handler det om at bare finde den ultimative træsort?

Taknemmelig for jeres input!
Hvis det er lysere træsorter du er ude efter, er ask næsten hvid. Dog ved jeg ikke, hvor godt det ville være til skærebrætter. Det er hårdt men meget porøst. Hvis det netop er overfladebehandlingen, kan du altid prøve valnøddeolie. Den bliver ikke lige så gul som linolie. Paraffin kan man også bruge (madsikkert) og bivoks måske virker, det har jeg dog aldrig prøvet. Håber det var en hjælp!

Måske bedst at tage et par træstykker og teste forskellige behandlinger.

Jeg selv bruger kun en hjemmeblanding bivoks og paraffin til mine træskærebrætter, men tænker ikke så meget på udseende, kun funktion.

C carlfredrik sagde:
Ikke helt sikker på at denne tråd lander korrekt her, men vi prøver.

Jeg er interesseret i at lave et par skærebrætter og har læst lidt om træsorter. Træsorter at foretrække ville være bøg, ahorn, kirsebær, valnød og træsorter at undgå bl.a. eg og fyr.

Jeg har testet lidt forskelligt men havde ønsket en noget anden tone i træet, som ikke trækker mod det gule så meget. Har I nogle anbefalinger til måder eller træsorter at bruge for at opnå dette? Jeg ved at Osmo har en hårdvoksolie der hedder "Natur", som er noget hvidpigmenteret, men synes den føles alt for stærk til at bruge på et skærebræt.

Kunne man f.eks. lade træet ligge og trække et par måneder under solen? Træ gråner jo af sig selv i vejr og vind. Jeg har også en idé om, at almindelig te kan have en "blegningseffekt". Måske lade det ligge og trække et stykke tid i tevand...? Skyder fra hoften her :) Vil holde det så naturligt og ubehandlet som muligt egentlig. Måske i sidste ende handler det bare om at finde den ultimative træsort?

Taknemmelig for jeres input!
Jeg TROR, at te farver mørkt, afhængigt af te selvfølgelig, da det kan være hvad som helst.
At binde en række skærebrætter ved strandkanten i et års tid ville sikkert give den effekt, du leder efter. Her TROR jeg, at fibrene i træet slibes og slides op af sand, vand, sol og salt. DVS potentielt sandpapir i overfladen, der længes efter at suge fedt og fugt til sig.
Du kunne lave en test med lud og ætse træet. Det ville sikkert se flot ud. Næste spørgsmål er, hvordan du bevarer finishen, men gør den hydrofobisk/ imprægneret. Carnaubavoks skulle ikke mørkne træet nævneværdigt, bivoks ikke så meget heller, men det tror jeg, det gør en smule. Mineralolie er i så fald den olie, du bruger, linolie bliver meget gul, om end flot på eg. Måske hvidpigmenteres voks er din løsning? Som nogen siger i tråden: alle træsorter reagerer forskelligt. Eg bliver varmt og flot af linolie, birk bliver ikke lige så flot gulligt. Du er nødt til at teste, men det er det, der er så sjovt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.