Jeg vil gerne vide, hvad en cirka omkostning for totalrenovering/ombygning af ejerlejlighed på 110 kvm beliggende i Göteborgs centrum bør være? Ejendommen er gammel og har sat sig ordentligt, nyligt omdannet fra lejebolig med mangelfuld vedligeholdelse de sidste 30 år.

Jeg forstår, at det er svært at sige, men en form for skabelon, der giver en omtrentlig pris, burde vel findes? Også et cirka tidsforbrug antal arbejdstimer værdsat! Taknemmelig for svar!

Hvad der ønskes bygget/renoveret:

Flytning af væg i køkken, så et mindre børneværelse kan bygges.

Flytning af væg i stuen, så køkken og stue bliver ét rum. Væggen bærer, så en form for forstærkning kræves.

Total omlægning af nyt elsystem, nye kontakter mm, indfræsning af alle kabler i vægge, ny elcentral og flytning af elcentralen. Kabelkanaler til tv, lyd mm skal fræses ind i væggene.

Installation af nyt køkken fra Ikea, som skal flyttes ca. to meter og ny væg er nødvendig, ny rørføring, afløb, filmning af afløb, ny el mm. Installation af hvidevarer, installation af ny emhætte og omlægning af emhættens kanal.

Indbygget hylder i køkken og stue, flytning og opfriskning af eksisterende ældre hylder/skabe. Byg indbyggede garderobeskabe i soveværelse og kontor.

Totalrenovering af alle overflader, inklusiv nedrivning af tapeter, reparere ordentlige revner i vægge, som er op til fem cm brede nogle steder, jævne ud vægge med afvigelse på måske op til to cm. væggene skal males.

Total omlægning af gulv på ca. 80 kvm, ægte indbygget stavparket i eg med sildebensmønster foretrækkes. Gulvoverfladen under det nuværende eksisterende gulv skal styrkes og skrues fast ordentligt.

Slibning og maling af alle vindueskarme. Generel lettere opfriskning af håndtag, løse lister osv. på vinduernes inderside.

Justering af ca. fem marmorplader, der er vindueskarme, reparation af flere revnede vindueskarme samt slibning og polering af disse.

Flytning af to radiatorer.

Øvrige mindre arbejdsopgaver, der gør, at lejligheden opfattes som ny.

Badeværelse har jeg styr på, så der behøves ingen prisvurdering!

Samlet pris inklusive materialer og arbejde eksklusive ROT-fradrag værdsættes!

Gerne skabelonpris per kvm, helst opdelt i materialer, arbejdskraft og gerne en vurdering af tidsforbrug i mandetimer!

Taknemmelig for svar, og svenske virksomheder, der kan tage denne opgave, må gerne kontakte mig.

Tak på forhånd!

Det der lyder relativt kompliceret. Det kan ikke laves med standardløsninger for sådan noget. Ex. at give sig i kast med en bærende væg kan med lidt held betyde at montere en standardbjælke i en eksisterende væg (5 - 10 000}. Men det kan også kræve en kraftig stålbjælke, svejset med søjler, for at give sidestabilitet, og da løber det hurtigt op til 50 100 000.

At flytte køkken kan være nemt, næsten ingen omkostning sammenlignet med bare at skifte på eksisterende plads. Men det kan også indebære store indgreb i ventilation, el og VVS. Samme sag der flytningen kan koste alt mellem 2000 og 200 000.

Senest redigeret:
  • Synes
13th Marine og 2 andre
  • Laddar…
B Bedandbreakfast sagde:
Ville gerne vide, hvad en omtrentlig omkostning for totalrenovering/ombygning af andelsbolig på 110 kvm beliggende i centrum af Göteborg bør ligge på? Bygningen er gammel og har sat sig ordentligt, nylig omdannet fra lejelejlighed med mangelfuld vedligeholdelse i sikkert 30 år.

Jeg forstår, at det er svært at sige, men en slags skabelon, der giver en omtrentlig pris, burde vel findes? Selv en omtrentlig tidsanvendelse, antal arbejdstimer værdsættes! Taknemlig for svar!

Hvad der ønskes bygget/renoveret:

Flytning af væg i køkken, så et mindre børneværelse kan bygges.

Flytning af væg i stue, så køkken og stue bliver et rum. Væggen er bærende, så der kræves nogen form for forstærkning.

Total omtrækning af nyt elsystem, nye kontakter mm, indfræsning af alle kabler i vægge, nyt elcentral og flytning af elcentralens placering. Kabelkanaler til tv, lyd mm skal fræses ind i væggene.

Installation af nyt køkken fra Ikea, der skal flyttes ca. to meter, og ny væg behøves, ny rørføring, afløb, filme afløb, ny el mm. Installation af hvidevarer, installation af ny køkkenemhætte og omtrækning af emhættekanal.

Pladsbyggede hylder i køkken og stue, flytning og opfriskning af eksisterende ældre hylder/skabe. Pladsbygge garderober i soveværelse og kontor.

Totalrenovering af alle overflader, omfatter rivning af tapeter, ordne ordentlige revner i vægge, der er op til fem cm brede nogle steder, udjævne vægge med afvigelse på måske op til to cm. væggene skal males.

Total omlægning af gulv på ca. 80 kvm, ægte pladsbygget stavparket i eg med sildebensmønster foretrækkes. Gulvflade under nuværende eksisterende gulv skal styrkes og skrues fast ordentligt.

Slibning og maling af alle vindueskarme. Almindelig lettere opfriskning af håndtag, løse lister mm på vinduernes inderside.

Justering af ca. fem marmorplader, der er vindueskarme, reparation af flere sprækkede vindueskarme samt slibning og polering af disse.

Flytning af to radiatorer.

Øvrige mindre arbejder, der gør, at lejligheden opfattes som i ny stand.

Badeværelse har jeg styr på, så der behøves ingen prisestimering!

Totalpris inklusive materiale og arbejde eksklusive ROT-fradrag anslås!

Gerne skabelon pris per kvm, helst opdelt i materiale, arbejdskostnad og gerne et estimat af tidsanvendelse i mantimer!

Taknemlig for svar og svenske virksomheder, der kan påtage sig dette job, må gerne henvende sig.

Tak på forhånd!
Umuligt at svare på. Men hvis du vil have et gæt: Mindst 500.000 hvis alt går den lette vej som Hempularn nævner. 1.000.000 hvis alt bliver så kompliceret og dyrt som det altid plejer at blive. Det er stort set alle forskellige håndværkerdiscipliner, der vil være inkluderet, konstruktør, tømrer, maler, vvs, el. Skal arbejdet koordineres af dig? Eller ønsker du at købe et totalprojekt? Så tilkommer der også omkostninger for det. Ved nærmere eftertanke, sæt en million som budget. Og sørg for at du har finansielle ressourcer til at det bliver endnu dyrere. Arbejdet kan gøres på 3 måneder eller et år, det afhænger af, hvordan du anskaffer tjenesterne. Bare begynd at kontakte firmaer og modtag tilbud, så får du i det mindste en ide om, hvor landet ligger.

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
ET af opgaverne kan jeg hjælpe med en eller anden form for skabelon.

Fiskebensparket. Der har jeg egen erfaring med indkøb, ganske vist nogle år siden nu. Men jeg betalte dengang ca. 700 kr/kvm. MEN det var på et godt underlag, som jeg havde lavet inden parketfirmaet kom. I mit tilfælde var det kun et rum på 17 kvm. Så med et stort areal bør man kunne få en del rabat.

Når du skriver, at gulvet skal "styrkes". Det kan betyde lidt af hvert. I værste fald skal de eksisterende gulve rives helt op, og gulvbjælkerne suppleres. Stavparket bør helst lægges på krydsfiner. I mange tilfælde limer man en krydsfinerplade på det eksisterende undergulv, og parketten ovenpå. Men nogle gange kan det blive for tykt, gulvhøjden "kolliderer med noget andet. Krydsfiner er, så sømmene, der bruges til parketten, fæstner bedre.

Senest redigeret:
  • Synes
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Som amatør med lidt renovering bag mig, så lyder det der som ikke en chance under en million. Bare at få nogen til at komme ud og kigge.

• Synes
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Hej, jeg kan fortælle en lille anekdote om en ven, der skiftede gulv i halvdelen af sin lejlighed (ca. 60 kvm) i Gbg ved Nordenskiöldsgatan for 1 år siden, og året før det skiftede de også køkkenet og flyttede en lille væg. Men under alle omstændigheder, gulvet havde sand under, som de var nødt til at fjerne (pga. vandskade). Så de sugede X antal ton sand væk. Fyldte op med EPS-beton og lagde nyt 1-stavs egetræsparket. Totalkostnad på ca. 240 kkr.
Det er dyrt at lave ting i centrale Gbg. Bare parkeringspenge for tømrere bliver til tusindvis, og man skal være heldig, hvis de overhovedet kan parkere i nærheden af lejligheden.

Så rent spontant vil jeg gætte på, at det er millionprojekt direkte. Men det afhænger selvfølgelig af, hvilken tømrer du hyrer, og hvilket slutresultat du ønsker. Min ven havde brugt disse tømrere året før til køkkenet (kostede også X antal 100 kkr). Så han vidste jo, at han turde lade tømreren tage sig af hans problemer, så han kunne fokusere på noget andet. Ønsker man at være med og lede projektet selv, bliver det sikkert billigere. Men så får du også alle problemerne i dine hænder.

Glem ikke den tid og kraft det tager at (forhåbentlig) få alle disse projekter godkendt af bestyrelsen. Er huset holdt op med at sætte sig? Er der udført en grundforstærkning? Jeg mener, det ville være ærgerligt, hvis du renoverer alt til topstand og der så hurtigt kommer revner igen.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Er du sikker på, at foreningen tillader fjernelse af bærende vægge? Jeg undrer mig også over, hvorfor du ikke køber en anden lejlighed, når denne her har forkert antal rum, plantegning osv.

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
Satsuki
Du ønsker, at den skal bygges om fuldstændigt, så den opfattes som nystand, hvis jeg forstår og læser rigtigt?
Så ville jeg budgettere for mindst 1,5 million samt regne med 3-6 måneders byggetid. Det er desværre usandsynligt, at du kan koordinere på en sådan måde, at der ikke bliver ventetider, tørretider osv. Desuden skal alt gøres i den "rigtige" rækkefølge, og du skal have en mængde forskellige håndværkere, som sandsynligvis ikke slipper alt det, de har i hænderne, for at hoppe ind i dit projekt.

Er beliggenheden og prisen god, kan det absolut være en god forretning at totalombygge, men det vil tage tid og koste.....

• Synes
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Du har allerede fået flere relevante svar. Generelt er det betydeligt billigere at købe en lejlighed hvor plantegningen passer og lave mindre renoveringer end at lave så omfattende ændringer som du tænker på at lave. Der dukker næsten altid uventede problemer op som gør det dyrere. Det vil også tage lang tid at få alt gjort, og det er besværligt at bo i et byggeprojekt. Et relevant spørgsmål er også om husets forening tillader de ændringer I planlægger at lave.

• Synes
gaia og 1 anden
  • Laddar…
Tilbygning af hus lander mellem 10-25000 afhængigt af hvilke rum der bygges til.
Hvis man regner lavt, bliver det jo ca. 1 million. Tror dog på mere.

nikasp
@Bedandbreakfast Det er ikke god netikette at stille det samme spørgsmål flere steder. Jeg rapporterede den, du lagde i "Bostadsrätt"-delen, så admin kan fjerne den, før folk begynder at svare der også.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
nikasp
Desto mere jeg læser, så lyder det her som om det aldrig stopper ved en million engang. Totalrenovering af alt, pladsbyggede ting, flyt og renovering/polering/opfriskning af eksisterende ting. Sådant tager jo virkelig tid sammenlignet med at rive alt, fikse overflader og så montere nye ting. Tænker bare på, hvor lang tid det tager at renovere et enkelt vindue sammenlignet med at kaste og sætte et nyt ind som eksempel.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Jeg kan ikke tilføje nogen omkostningsestimering, men antager at du også bør tage hensyn til om lejligheden er let tilgængelig dvs ligger i stueetagen og materialer nemt kan tages ind via vinduet eller om den ligger på 10. etage og kræver at materialet bæres eller hejst op.

Det samme gælder alt, der skal rives ud.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Vi har bekendte, der lavede en totalrenovering af en lejlighed i City her i Stockholm. Lidt større tror jeg. De flyttede ingen vægge, og i de fleste rum blev originalparketten bevaret, slebet. De byggede et ekstra badeværelse og nyt køkken, alle overflader totalrenoveret. Jeg mener, det kostede 800.000.

• Synes
Lindgrenälvsjö og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.