Jeg og min sambo har netop købt vores første hus (eller sommerhus...) og er begyndt på renovering. Tanken med renoveringen er blandt andet at fjerne to vægge for at få en mere åben overflade mellem køkken og stue. Se eksisterende og ønsket planløsning.
Eksisterende planløsning
Ønsket planløsning
Jeg har revet væggen ned, som går parallelt med husets kortside uden problemer.
Når det kommer til væggen, som går parallelt med husets langside, blev jeg noget mere usikker. Den går omtrent midt i huset, og hvor den slutter, fortsætter der en "bjælke", indklædt med panel i loftet, der hviler ovenpå altandøren. Har kun et billede fra Hemnet, der viser væggene, som skal rives, samt "bjælken".
Huset har W-takstoler med følgende dimensioner:
Underrem 50x150
Overrem 50x125
Diagonalstænger 35x85
CC 120
Plus at det er blevet lapet til med ekstra af det materiale, der syntes at være blevet tilovers under byggeriet
Derudover har jeg følgende information
Taghældning 18°
Falsat plåttak
Snøzone 3,5
Det har tidligere været tegltag men omlagt 2016 til falsat plåttak
Snørasbeskyttelse
Husets bredde 6,50 m
Husets længde 11,50 m
Vedlægger byggetilladelsestegning og sektionsplan fra -77
Tør jeg rive væggen ned uden at afstive? Strækningen fra ydervæg, hvor altandøren sidder, til væggen mellem soveværelserne bliver ca. 7 m lang.
Blev et langt indlæg med mange billeder, håber at det er forståeligt.
Balken antyder, at det ikke går at rive væggen mod køkkenet ned uden at arrangere bærende under midten af spær/afveksling.
Derimod gør de originale tegninger sammenlignet med hvordan det ser ud i dag, mig forvirret.
Det er en ret spinkel dimension på overrammen, jeg ville i det mindste forudsætte, at der behøves en bærende bjælke eller hjertevæg, indtil nogen hvis ekspertise er pålidelig, fastslår, at det ikke er tilfældet.
Sammenligner man med Træguidens anbefaling på målene for overrammen på en W-spær med 14° hældning og en spændvidde på maksimalt 7 meter i snezone 3,5, er der ret stor forskel. De foreslår 45x195! Ganske vist er snelastkortet blevet tegnet om flere gange siden 1977, og man har delvis skiftet opgørelsesprincip, men ændringen forklarer ikke forskellen i dimensioneringen. Mit gæt er, at byggetilladelsestegningen er en type tegning, som man ved byggeriet har suppleret med en bjælke gennem stuen og en væg ind til køkkenet. Du kan ikke fjerne væggen mod køkkenet, for så falder bjælken ned. Bjælken hviler på den væg. Hvad du kan gøre er 1) ingenting (billigst), 2) udskifte bjælken med en længere en (som så bliver kraftigere) eller 3) forstærke overrammerne på spærene, i hvert fald på den berørte del af taget (meget arbejde i et trangt rum).
Tak for to meget givende svar. Jeg mistænkte, at det ville blive et problem.
Er det fysisk muligt/rimeligt at gøre ifølge 2) og udskifte bjælken til en længere, der går hele vejen fra kortsiden af huset til væggen mellem soveværelserne? Vil helst undgå en søjle på den strækning, som bliver ca. 7m.
3) Hvordan går man frem for at forstærke overlæggerne?
Hvis det viser sig, at det ikke er fysisk muligt eller rimeligt med en bjælke på 7m uden søjler, er det så muligt at veksle af med en bjælke oppe på spær i loftet?
Ser en anden ting, EL-overfor isoleringen, har du fjernet noget, normalt skal de gå under isoleringen for ikke at få kondens i dem, som kan løbe ned i dåser/afbrydere/stikkontakter. Det går, hvis det er kabel i rørene og ikke løse ledninger. Tjek hvordan det ser ud i en koblingsdåse, der må ikke være fugt.
Det afhænger af hvilke dimensioner man kommer frem til. Det er ikke helt klart, hvordan man beregner. Hvad er den eksisterende bjælke for mål (den i loftet i stuen)?
Forstærkning af overarmene gøres nemmest ved at lime-skrue reglér nedefra. Man skal løsne et par diagonale stænger ad gangen. Det går fint, hvis man gør det om sommeren.
GAlfredK sagde:
går det så at veksle af med en bjælke ovenpå spærene på loftet?
Lidt besværligt at få den derhen. Du vil vel ikke gerne lave hul i pladtaget?
Det afhænger af, hvilke dimensioner man kommer frem til. Det er ikke helt indlysende, hvordan man beregner det. Hvad er de eksisterende balkers mål (dem i loftet i stuen)?
Man forstærker stolperne nemmest ved at limskruve reglar nedenunder. Man må løsne et par diagonalstænger ad gangen. Det går an, hvis man gør det om sommeren.
Lidt knudret at få den på plads. Du vil vel ikke gerne lave hul på bliktaget?
Jeg kan tage bedre billeder og mål på den eksisterende bjælke i aften.
Jeg tænkte mig så fald, at åbne gavlspidsen og føre bjælken ind den vej.
Men du måste dreje den i 90° mellem spær som har mange pinde i vejen. Jeg synes det er for meget at løfte sig selv i håret.
Ved ikke om jeg er helt ude og cykle, men hvis man lægger den tværs over hanebjælkerne så den får lov at hvile på den hanebjælke, som har støtte af hammerbåndet på kortsiden, og derefter lade den hvile på hanebjælken, som har støtte af væggen mellem soveværelserne. Og derefter fastgøre de andre hanebjælker i limtræsbjælken?
Noget i den stil, fandt billedet da jeg googlede.
I øvrigt hjælper det måske ikke problemet, at overrammerne er for svage? Men på den anden side spekulerer jeg på, om den eksisterende væg og bjælke gør det?
Ser en annan sak, EL-ovanför isoleringen, har du plockat bort något, normalt ska de gå under isoleringen for at undgå kondens i dem, som kan løbe ned i dåser/afbrydere/stikkontakter. Det går, hvis det er kabel i rørene og ikke løse ledninger. Tjek hvordan det ser ud i en forbindelsesdåse, der må ikke være fugt.
Den reneste løsning er at forstærke overrammerne. Fagværker bør helst kun belastes i deres knudepunkter, så både overrammer og underrammer er momentfri, hvilket ikke bliver tilfældet med bjælker, der understøtter underrammerne på midten. Jeg afventer målene på den eksisterende bjælke.
Den reneste løsning er at forstærke overrammerne. Fagværk skal helst kun belastes i sine knudepunkter, så både overrammer og underrammer er momentløse, hvilket ikke bliver tilfældet med bjælker, der støtter underrammerne på midten. Jeg afventer målene på den eksisterende bjælke.
Har nu taget nogle billeder og mål på "bjælken".
Den der ligger ovenpå altandøren er 50x150 med en 50x75 ovenover.
Den der fortsætter i "køkkenvæggen" er 45x120 med en 50x75 ovenover.
Bjælkens "upplag" over dørpartiet kunne have set bedre ud. Regner man baglæns, er det en ret lille last, som den bjælke (50x150) kan håndtere. Overfører man den lastforhold på en 7 m lang bjælke, skulle den have dimensionen 50x300 med samme type træ. En tilsvarende limtræbjælke kunne have dimensionen 115x225.
Balkens "upplag" over dørpartiet kunne have set bedre ud. Regner man baglæns, så er det en ret lille last, som den bjælke (50x150) kan håndtere. Overfører man det lastforhold til en 7 m lang bjælke, ville den skulle have dimensionen 50x300 med samme type træ. En tilsvarende limtræsbjælke kunne have dimensionen 115x225.
Okay, ja jeg blev selv overrasket, da jeg så bjælkens oplag over dørpartiet. Må finde en bedre løsning på det.
Hvor mange søjler er der regnet med så?
Kan jeg klare denne strækning uden nogen søjle?
Endnu en gang mange tak for at du hjælper til
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.