1,265 læst ·
6 svar
1k læst
6 svar
To forskellige vægkonstruktioner - til selvbærende konstruktion
Jeg har fundet frem til to forskellige alternativer til vægkonstruktion.
Det er til et tiny house, der skal stå på en trailer og derfor skal være selvbærende. Det er også vigtigt, at konstruktionen ikke bliver meget tykkere.
Nå, har disse vægge forudsætninger (sammen med bjælkelag og tagkonstruktion) for at danne en selvbærende konstruktion?
Hvilken ville du vælge, og hvorfor, eller nogen ændring? Også synspunkter om fugt osv. er af interesse.
Kom med synspunkter og forslag! Det værdsættes
Det er til et tiny house, der skal stå på en trailer og derfor skal være selvbærende. Det er også vigtigt, at konstruktionen ikke bliver meget tykkere.
Nå, har disse vægge forudsætninger (sammen med bjælkelag og tagkonstruktion) for at danne en selvbærende konstruktion?
Hvilken ville du vælge, og hvorfor, eller nogen ændring? Også synspunkter om fugt osv. er af interesse.
Kom med synspunkter og forslag! Det værdsættes
Ikke til 100, men trailerproducenterne og konstruktør, som talt med disse begreber. Tolker det som at konstruktionen ikke skal stole på traileren, men "bære sig selv", men hører gerne mere udførlig/enkel forklaring af begrebetViolina sagde:
Er ret sikker på, at det skal være det, men tænkte bare at høre her også
Dog måske lidt misvisende at spørge om væggens konstruktion i forbindelse med dette, da det er jo hvordan hele konstruktionen sammen skal fungere, derfor mener jeg kun om væggen er okay og passer ind i sådan.
Så er det nok mere sådan, at den skal være stabil og ikke stole på, at syllen har fuld støtte da..
Så handler det nok mere om, hvordan du bygger væggen (tænk fackverk og sandwich) end de forskellige materialers rækkefølge i væggen.
Så handler det nok mere om, hvordan du bygger væggen (tænk fackverk og sandwich) end de forskellige materialers rækkefølge i væggen.
Hej,
Jeg antager, at man med selvbærende mener, at væggen skal bære tagkonstruktionen, men jeg er ikke helt sikker på, om det er det, man mener med selvbærende.
Alternativ 2 synes jeg er at foretrække, hvis regelsdimensionen er tilstrækkelig for de belastninger, den udsættes for. Afhænger af spændvidden på taget samt hvilken sne- og vindzone huset skal stå i. Alternativ 2 har et indre installationslag, hvor du kan trække installationer, hvis du vil, samt dampspærren kommer længere ind, så du risikerer ikke at punktere den, når du skruer i væggen. OSB-en ville jeg gætte på kommer inden for inderpanelet i Alternativ 2, den er ikke så pæn at have på overfladen.
Jeg antager, at man med selvbærende mener, at væggen skal bære tagkonstruktionen, men jeg er ikke helt sikker på, om det er det, man mener med selvbærende.
Alternativ 2 synes jeg er at foretrække, hvis regelsdimensionen er tilstrækkelig for de belastninger, den udsættes for. Afhænger af spændvidden på taget samt hvilken sne- og vindzone huset skal stå i. Alternativ 2 har et indre installationslag, hvor du kan trække installationer, hvis du vil, samt dampspærren kommer længere ind, så du risikerer ikke at punktere den, når du skruer i væggen. OSB-en ville jeg gætte på kommer inden for inderpanelet i Alternativ 2, den er ikke så pæn at have på overfladen.
Jeg ville helt sikkert overveje at arbejde med plademateriale i stedet for paneler som overflade. De er både lettere og tillader tyndere konstruktion. Er der nogle miljøkrav involveret, dvs. at det skal være bygget på en bæredygtig måde? Ellers ville jeg bruge PIR isolering. Vægbelastningerne på en trailer bliver ret lave, da huset bliver ret langsmalt, så tagfladen, der skal bære, bliver lav.
Da huset bliver så lille, behøves der næppe installationslag i væggen, man kan føre i gulv og loft.
Jeg ville lave væggen som følgende udefra, alle plader skrues og limes.
-Sporad krydsfiner 9-12mm
-Luftspalte 12mm
-Regel C24 samt indlagt PIR isolering 95mm
-spunnet PIR ca. 20mm
Total vægtykkelse ca. 150mm med en isoleringspræstation tilsvarende 200mm almindelig isolering. Vægten bliver ca. 20kg/m2
Da huset bliver så lille, behøves der næppe installationslag i væggen, man kan føre i gulv og loft.
Jeg ville lave væggen som følgende udefra, alle plader skrues og limes.
-Luftspalte 12mm
-Regel C24 samt indlagt PIR isolering 95mm
-spunnet PIR ca. 20mm
Total vægtykkelse ca. 150mm med en isoleringspræstation tilsvarende 200mm almindelig isolering. Vægten bliver ca. 20kg/m2
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Söker LED-strålkastare med olika färger
Belysning -
1970-talshus i sju olika skepnader
Artikelkommentarer -
Uppdelat eller ihop? - Två olika sorters hus
Övrigt husrelaterat -
8 sagolika hus med torn – från slottsromantik till 2020-tal
Artikelkommentarer -
U-värde för olika äldre väggkonstruktioner