Vi har en Haki-stilling under vores terrasse. Jeg kan sige, at det er et voldsomt slid at på alle fire trække hver enkelt Haki-bjælke ud fra denne opbevaringsplads (loftshøjde ca. 80cm - 1m) samt kravle ind igen med hver tung del efter brug! Som mange ved, vejer hver enkelt Haki-bjælke en del.
Jeg har derfor overvejet en nemmere måde at få Haki-stillingen ud fra under terrassen. En idé jeg har, er at have Haki-bjælkerne liggende på en EUR-palle, hvorpå jeg har monteret transporthjul. Jeg tænker derefter at lægge en form for U-skinner på jorden, hvori transporthjulene kan rulle. På den måde tænker jeg, at jeg kan trække hele EUR-pallen ud, når jeg har brug for stillingen, og når jeg er færdig, kan jeg nemt stable alle Haki-dele på pallen igen og derefter trække den ind under terrassen.
Haki-stillingen vejer jo en del i alt, men der findes jo robuste transporthjul, og man kan jo have mange.
Angående U-skinnerne: De skal kunne tåle regn og udendørsklima, og jeg vil gerne holde prisen nede. Jeg har googlet en del efter passende skinner, men har ikke rigtig fundet noget godt.
Har I nogen bedre idé? Tips til U-skinner man kan købe? Nogen der har løst lignende problem på en anden måde?
Alle tips er velkomne.
For at slippe for lidt af bekymringen med fugt osv., overvej at "hænge" U-skinnerne op i stedet. Fremspring og andet kan måske blive en for stor bekymring, men er værd at overveje.
Jeg havde brugt skydedørsbeslag. For eksempel Jula. De er prisbillige.
Havde nok også hængt alt i altanen, da jeg gætter på, at jorden ikke er plan eller tør/ren fra snavs.
Start med en tom palle eller to og gå op med en regel i hvert hjørne til en rullevogn.
Jeg ville have brugt skydeport beslag. Forslagsvis jula. De er prisvärda.
Havde nok også hængt alt i altanen da jeg gætter på at jorden ikke er plan eller tør/ren fra snavs.
Udgå fra en tom pall eller to og gå op med regel i hvert hjørne til en rullvogn.
Jorden under er ret flad og fin, med grus/singel som jeg lagde ud.
Skulle ikke bygge en hængende konstruktion i dette tilfælde. Det er jo betydelige vægte det drejer sig om.
Synes den oprindelige idé lyder godt. Vælg blot tilstrækkeligt store hjul, så det ruller, selv om underlaget ikke er perfekt. Og måske lægge nogle almindelige fliser ud at rulle på? Måske rendenatfliser, hvis man vil have lidt styring?
Plejer selv at bygge en "hæk" af stilladsdele, men det fungerer i praksis ret dårligt, da man altid har brug for en af de dele, man har brugt til hækken. Ideelt set ville det nok være noget med forskellige "rum" i højden.
Tak for jeres kommentarer! Her kommer et billede af, hvordan det ser ud under alttanen i dag:
I mørket derinde kan man ane stillingen.
Her får I en fornemmelse for underlaget/grusett. Som ses er det ret lige/fladt. Dog en lille hældning ned mod kameraet. En lille sammenstilling følger:
Ophængt konstruktion:
Plus:
+ Slipper for at tænke på underlaget.
+ Mindre friktion/lettere at trække ud.
Minus:
- Klarer den vægten?
- Kan ikke trækkes længere ud end skinnen, dvs frem til altanens kant.
Rullende konstruktion:
Plus:
+ Nemmere at bygge.
+ Klarer principielt al vægt.
+ Kan trækkes længere ud end altankanten, eksempelvis til stedet hvor stillingen skal monteres.
Minus:
- Mere friktion, sværere at trække ud og ind.
- En god skinne er nødvendig, så hjulene ikke hænger fast i gruset. Hjulene må ikke falde ud af skinnen.
- Skinnen skal klare fugt fra jord/regn.
Lagom store punkteringsfrie dæk for 100-200/st, typ til sækkevogne. De ruller ret godt, og du slipper for at krybe ind under og reparere punkteringer årligt...
Læg fliser som du fik tips om ovenfor. Selvom fliserne bevæger sig lidt, vil du med lidt vold få stativet ud, og hvis det bliver slemt, kan du udjævne flisen og kradse gruset. Lav indsats for stort resultat.
Passende store punkteringsfrie dæk til 100-200/st, typ som til sækkevogne. De ruller ret godt, og du slipper for at kravle ind under og reparere punkteringer årligt...
Ville anbefale "hårde" hjul, typ stillads. Disse punkteringsfrie gummidæk har tendens til at blive lidt fladtrykte, når de står længe med belastning, hvilket gør det overraskende svært at få dem til at rulle derefter.
De har en mørk og glat overside, som jeg tror kan fungere godt mod hjulene. Jeg tænker, at jeg sætter to strimler sammen, altså i alt 6mm, for ekstra stivhed/holdbarhed i skinnen. På hver kant af hver strimmel skruer jeg en 45x45 trykimprægneret regel fast. På den måde dannes en U-skinne, der får 21 cm bredde for hjulene at rulle i. De to skinner tænker jeg at skrue sammen med brædder nedenunder - ligesom et togspor. Disse brædder vil også løfte skinnerne lidt op fra jorden.
De klarer 130 kg/stk. og har ingen gummi, som deformeres, hvis de står længe under belastning.
Vogne:
Disse hjul skruer jeg fast i pallen, men jeg tænker at "forsænke" hjulene en del i pallen, så at konstruktionen ikke bygger så meget i højden. Højden er vigtig for ikke at ramme terrassen. Dog må hjulene selvfølgelig stikke så meget ned, at pallen ikke rammer 45x45-reglerne, så måske lader jeg hjulene stikke ned 6 cm?
Med den last, jeg planlægger, har jeg brug for at bygge 3 "vogne", så skinnen skal blive ret lang.
Tak for inputen!
Det jeg mente med brædt var kun X antal tværbrædder, som holder de to skinner på en konstant afstand til hinanden.
Dog, med din input i tankerne skal jeg nok også køre brædder langs hver skinne, og så behøver jeg jo faktisk ikke dobbelt masonit længere, da de langsgående brædder står for hver skinnes stivhed.
Tak for inputen!
Det jeg mente med bræt var kun X antal tværbrædder, som holder de to skinner på en konstant afstand til hinanden.
Dog, med din input i tankerne skal jeg nok også køre brædder langs hver skinne, og så behøver jeg faktisk ikke dobbelt masonit længere, da de langsgående brædder står for hver skinnes stivhed.
/Martin
Ønsker du stive skinner kan du jo lægge en 45*70 på pladen og skrue en 28*95 på hver side
Trykt og oliehærdet i al ære, men jeg tror som sagt ikke på, at en trækonstruktion bliver særlig bestandig i konstant jordkontakt. Hvis man nødvendigvis skal bruge træ, er jeg enig med @fribygg om at bygge det helt i trykimprægneret terrassebrædder. Uovertruffent billigst om ikke andet (selv billigere end ikke-imprægneret træ).
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.