Hej!

Er i øjeblikket i gang med at bygge garagen sammen med huset.
Huset er et mexitegelhus med træstamme fra 1970.

Da den ene kortside af huset nu bliver en del af garagen, vil denne ydervæg nu blive en indervæg, og jeg overvejer, hvordan jeg skal håndtere luftspalten bag teglstenen (30 mm luftspalte ifølge konstruktionstegningerne).

3D-model af et mexitegelhus fra 1970 med tilkoblet garage. Garagens tag går lidt ind over hustaget.

Hele kortsiden af mexitegelvæggen vil således ende inden i garagen, så at sige.
Jeg har kigget og lyst så godt jeg kunne bag teglstenen, og hvad jeg kan se, er, at luftspalten ikke er ubrudt rundt om hele huset som en kant. Det ser ud som om, den er lukket i yderkanterne (så der bliver et luftspaltrum for hver væg).

Havde luftspalten været ubrudt rundt om hele huset, ville man formodentlig have fjernet teglstenen længst ude for at tætne spalten med fuge- eller lignende, men jeg formoder, at jeg i mit tilfælde ikke behøver at bekymre mig?
Måske kan man i det højeste overveje at sætte en ventil nederst i hvert hjørne for ventilation?

Tanken er, at jeg skal installere en luft/luft-VP, når tag og vægge er isolerede, plastede og gipsede og holde, lad os sige 18 grader året rundt i garagen.

Bonusspørgsmål;

Spærbåndene på garagens pulttag går op og ind en lille smule på loftet, hvor de er forankrede. Jeg formoder stærkt, at den hele væg ind mod beboelseshuset *ikke* skal have dampspærre. Korrekt?

Tak for svar!

MvH /Ola

Da hele mexitegelväggen faktisk ender inde i et opvarmet rum, så måske er det ikke noget, jeg overhovedet behøver at bekymre mig om?

Spontant, uden at have tænkt særlig meget over dit første spørgsmål, så burde det ikke være nogen fare, eftersom det er et "fack" per væg. Risikoen er jo ellers, at du kan få varm fugtig luft ind i luftspalten, som kondenserer. Muligvis kunne det være et problem i knuderne/hjørnerne på huset, men det er lidt langt ude. Hvor i landet er huset?

Interesseret i problemstillingen, da vi forhåbentlig, engang, kan bygge noget lignende.

mexitegel mexitegel sagde:
Spontant, uden at have funderet særlig meget over dit første spørgsmål, burde det ikke være noget problem idet det er et "fag" per væg. Risikoen er jo ellers at du kan få ud varm fugtig luft i luftspalten som kondenserer. Muligvis at det kunne være et problem i knuderne/hjørnerne på huset men det er lidt langskudt. Hvor i landet er huset?

Interesseret i problemstillingen da vi forhåbentlig, engang, kan bygge lignende.
Nej det er lidt sådan jeg tænker også. Dog kan jeg ikke sværge på at det faktisk er et fag per væg for jeg kommer ikke tilstrækkelig til for at kunne se ordentligt og det fremgår ikke af tegningerne jeg har heller.
Huset ligger i sydlige halland.

Spørgsmålet er, om det er en fornuftig idé at tætte ventilationshullerne i det nedre murskifte, hvis det er åbent mellem langsiderne og gavlen for dermed ikke at risikere at få varm fugtig luft ind?

Der findes jo USB-inspektionskameraer med lang ledning på biltema for en fornuftig pris som måske kunne fungere?

mexitegel mexitegel sagde:
Spørgsmålet er, om det er en fornuftig idé at lukke ventilationshullerne i det nederste murværk, hvis det er åbent mellem langsiderne og gavlen for på den måde at undgå at få varm fugtig luft ind?

Der findes jo USB-inspektionskameraer med lang ledning hos Biltema til en fornuftig pris, som måske kunne fungere?
Så kan jeg fortælle, at der ikke findes et eneste ventilationshul nogen steder på facaden :D
Men din idé med et lille inspektionskamera tager jeg til mig!
Ved dog ikke, om jeg burde installere et par ventilationsgitre i murstenene bare for en sikkerheds skyld.

Normalt udføres ventilationen ved, at der ikke er brug mellem hver 4-5 sten i nederste skifte, ingen ventgitre altså. Men du har ikke det heller altså?

Nej jeg tror faktisk ikke det.
Skulle gået ud og dobbeltkontrolleret så jeg ikke farer med usandhed men det er jo mørkt som i en kattenumse ude.

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Hvad er den generelle opfattelse angående at plastre, hvor spær går op på loftet?
Naturligvis vil jeg ikke plastre selve mexitegelmuren, da denne allerede har plastik på indersiden.

Jeg går ud fra, at man helst vil plastre for at varm fugtig luft ikke skal kondensere i loftets isolering?

Jeg vedhæfter billede med rød markering på området;

Bygning med fokus på tagkonstruktion; rødt markerer område tæt på spær, hvor plastning overvejes for at undgå kondens i isoleringen.

Bumper igen angående spørgsmålet om dampspærre mod vinden og håber nogen har en teori om, hvad der er mest passende :)

Loftkonstruktion med synlige træbjælker og murstensvæg ved siden af en dør i et byggeprojekt. Træplader og materialer står op ad væggen. Vedhæfter billede!

Hej, jeg har samme spørgsmål. Skal bygge en garage op mod en mexitegelvæg. Dog bliver den nok helt fritstående, men mexitegelvæggen tænkte jeg have tilbage som en del, da det ellers bliver for stort et arbejde at rive teglen ned. Men hvad bør man tænke på, og hvordan løser man ventilation og dræning i væggen, da den bliver varm?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.