Det ser ud til at der findes flere forskellige måder at sætte krogene til tagrenderne på, nogle sætter dem i råsponten, nogle i nederste bærlekten og nogle i tagfodsbrættet. Er der en måde, som er "bedre" end en anden? Det bliver jo forskellige kroge, det forstår jeg.

sventus
Findes der en måde, der er "bedre" end en anden?
Hvis du med bedre mener, at det er enkelt og hurtigt at montere, så er en såkaldt compactkrog, der skrues i en lodret monteret tagfodsbjælke bedre. Holdbarhedsmæssigt føles den traditionelle krog, der bøjes med 2-3 mm
forskel for at få fald og fastgøres i en diagonalt kløvet 75x225 som bedst. At fastgøre krogen kun i råspont føles for svagt.

Mikael_L
sventus sagde:
Det ser ud til at der findes flere forskellige måder at sætte krogerne til tagrenderne, nogle sætter i råsponten, nogle i den nederste bærelekt og nogle i tagfodsbrættet. Findes der en måde, som er "bedre" end en anden? Det bliver jo forskellige kroge, det forstår jeg.
Det afhænger af meget. Og hvad man mener med "bedre".
Man har helt glemt krogene til at taget er helt færdigt, da er krog i tagfodsbrættet bedre, fordi man slipper for at rive det hele ned og bygge om.
F.eks. SSK, KFK, K11 og K07.
Man stræber efter den mindst mulige afstand mellem tegl og rende, så man ikke ser lige ind i tagfoden, da er K16/K21 skruet i den nederste bærelekt bedst.

http://www.lindab.com/se/Documents/...all PDF/Takavvattning monteringsanvisning.pdf

Forskellige tømrere gør på forskellige måder. Man kan heller ikke få alt. Det er umuligt at kombinere alle monteringsanvisninger, så det bliver rigtig overalt.
Enten dropper man at få den af Plannja angivne afstand mellem tagsten og tagrende eller også lader man være med at montere fodpladen, som Mataki angiver, den skal monteres.

Ja udover Lindab findes der også Plannja (måske flere)
http://www.plannja.com/upload/SE Plannja Monteringsanv 2012 ny.pdf

Tak for svaret! Skal nok få med krokarna fra begyndelsen så.

Mikael_L
Sådan gør nogle.
014+%285%29.JPG
http://villaberghflood.blogspot.com/2010/08/perfekta-hangrannor.html
Men da sidder krogen kun i råspånten (eventuelt i tagstolen under råspånten også) krogen sidder ikke så meget fast. Afstanden mellem tagrende og tagsten bliver stor = man ser bær- og strølægt under stenene nede fra jorden. Maler man lægten sort, ses den ikke så meget, det gjorde jeg på garagen efter jeg havde ærgret mig over det tilstrækkeligt meget. Jeg ved i øvrigt ikke hvor de tænkte at sætte fodblik... :O Måske i bære-lægten.

Sådan gør rigtig mange!
http://www.tengsjo.se/TakMaj2011/slides/PICT0543.html

Her bliver renden meget tæt mod tagstenene, hvilket mange synes er pænest (hvis man vil, ellers bøjer man krogene længere). Eventuel kondens under stenene og smeltende drivsnø fanges ikke af fodblik og tagrende men drypper ned i stedet. Krogen sidder i en solid sidste bære-lægt. Og hvis der skal udskiftes noget, behøver man ikke at fjerne mere af taget end nogle få sten og lægter.

Senest redigeret:
Mikael_L
Der findes varianter med tagfodskile også.

Satte op Lindabs justerbare kroge nu i weekenden, i tagfodbrættet. Rimelig smidigt og fungerer godt bagefter. Men med facit i hånden, så havde det jo selvfølgelig været absolut smidigst at sætte rendejernene samtidig med at man lægger tag...og de traditionelle rendejern holder nok til betydeligt mere belastning. (Tagfodbræt + justerbar krog klarede uden problemer at jeg hang i dem med mine 80 kilo...så det er ikke så skrøbeligt alligevel...)

Skal man ikke fælde ind krogbeslagene og sætte fodplade over? Ja som sagt, der findes mange måder åbenbart.

Er denne tråd aktiv. Renoverer et tag, hvor tagrenderne er skruet i pladen. Der er intet træ at skrue i og dermed ingen fornuftig måde at få et godt "fald" på renderne. Nogen med idéer om, hvordan en løsning kan tænkes at se ud?

Rickard.
M Mrnikky sagde:
Er denne tråd aktiv. Renoverer et tag hvor tagrenderne er skruet i pladen. Der er intet træ at skrue i og dermed ingen fornuftig måde at få et godt "fald" på renderne. Nogen med idéer om hvordan en løsning kan se ud?
Nu har jeg set, at du har skrevet i flere tråde, og jeg gætter på, at andre ligesom jeg slet ikke forstår, hvad du taler om. Læg en ny tråd med mere info og et par billeder, så har du betydeligt større chance for at få hjælp.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.