E
Hej alle hjemmeproffer!

Jeg bor i en gammel taglejlighed fra 1900-tallet, som har skjulte træbjælker (knær) bagved gipsvæggene. Naboen har fremhævet sine knær ved at rive væggene ned, og det blev virkelig flot samtidig med, at man får lidt ekstra gulvplads.

I modsætning til naboen har jeg ikke økonomien til at hyre håndværkere, så jeg bliver nødt til at lave alt arbejdet selv.
Jeg er gennemsnitlig med hammeren (bygget terrasser og lagt lidt gulv) men har lidt erfaring omkring isolering og genopbygning.

Arbejdet vil bestå af:
-Nedrivning af eksisterende vægge for at fremhæve træbjælker under skråtaget.
- Isolering og opbygning af nye vægge nærmere skråtaget. (det er her, jeg har mindst styr på, hvad jeg skal gøre)
- Spartle og male

Modtager gerne alle tips om, hvad jeg skal tænke på angående arbejdet. Måske sidder I inde med gode links?
Vedhæftet har I billeder af, hvordan det ser ud i dag, og hvordan det ser ud hos naboen, der har gjort det tilsvarende.

Kom gerne med jeres bedste tips!

Med venlig hilsen

• Bygningstegning af en loftlejl., der viser snit og detaljer af snedtag, bjælker og isolering. Indikerer placeringer af materialer og konstruktionselementer.
  • Gammelt køkken i en vindsvåning, med skrå loft og synlige træbjælker. Bord med ternet dug og køkkenredskaber ved siden af en kommode.
  • Billede viser en åben væg med synlige træbjælker under et skråloft ("Mellanbild") samt et færdigt rum med bjælker fri ("Efterbild").
Jeg har ingen håndgribelige tips. Men det, der kan gå meget galt (hvis man ikke gør det rigtigt), er at man risikerer at "tætte" for meget under yttertaget. Der skal være et rum mellem yttertaget og isoleringen til ventilation, ellers vil fugtig luft indefra kondensere på undersiden af det kolde tag. Det giver skimmel og rådskader.

Du skal sandsynligvis have godkendelse fra foreningen til dette. Og de bør kræve konstruktionstegninger fra en professionel, for at godkende.

En tænkelig indvending mod en sådan foranstaltning er, at hvis du fjerner gips, så fjerner du også brandsikringen. Så en brand i din lejlighed kunne få taget til at kollapse. Jeg ved ikke, om det er et niveau, der skal overvejes. Det er jo desuden relativt lidt af bæringen i spærene, der ville blive påvirket, hvis de synlige bjælker brænder op. Taget ville sandsynligvis begynde at "hænge lidt", men formodentlig ikke kollapse helt.

E
H hempularen sagde:
Jeg har ingen konkrete tips. Men det, der kan gå meget galt (hvis man ikke gør det rigtigt), er, at man risikerer at "tætte" for meget under ydertaget. Der skal være et rum mellem ydertaget og isoleringen til ventilation, ellers vil fugtig luft indefra kondensere på undersiden af det kolde tag. Det giver skimmel og rådskader.

Du har sandsynligvis brug for godkendelse fra foreningen til dette. Og de bør kræve konstruktionsplaner fra en professionel for at kunne godkende.

En mulig indvending mod en sådan foranstaltning er, at hvis du fjerner gipsen, fjerner du også brandsikringen. Så en brand i din lejlighed kunne få taget til at kollapse. Jeg ved ikke, om det er et niveau, der skal overvejes. Det er jo desuden relativt lidt af bæreevnen i tagstolene, der ville påvirkes, hvis de synlige bjælker brænder op. Taget ville sandsynligvis begynde at "hænge lidt", men formentlig ikke falde helt sammen.
Tak for hurtigt svar! som sagt alle tips er velkomne!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.