Taget svajer, og jeg har denne lille niveauforskel tilbage at sætte perlespont på. Hvordan laver jeg en skabelon af svajet for at kunne save perlesponten korrekt? Det drejer sig nok om, at taget går ned 5-6 cm i midten af dette 4m lange rum.

Tak på forhånd!

• Loftet i træ med en synlig hældning over et vindue. Besøgende spørger om at måle hældningen for korrekt opskæring af perlesporpaneler.
richardtenggren
Føles som lidt for meget nedbøjning, især om sommeren når taget er ubelastet? Men det er måske bare et gammelt hus?
Normalt accepterer man ~L/300 ved dimensionering af bjælker.
Du ender vel <L/100 med disse værdier.

For at få profilen ud, kan du vel sætte en bræt parallelt med et af tagene, men med en passende forskudt afstand. Så bruger du en klods som afstand for at "skrive" bueformen. Klodsens tykkelse tilpasser du i forhold til forskudt afstanden, så profilen passer.

• Synes
ZeroKnowledge
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren sagde:
Føles som lidt for meget nedbøjning, specielt om sommeren når taget er ubelastet? Men det er måske bare et gammelt hus?
Normalt accepterer man ~L/300 ved dimensionering af bjælker.
Du ender vel <L/100 med disse værdier.

For at få ud profilen kan du vel sætte en bræt parallelt med noget af taget, men med en passende offset. Så kører du med en klods som afstand for at ”scribe” bueformen. Klodsens tykkelse tilpasser du i forhold til offseten, så profilen kan være der.
Jeg forstod lidt halvt, hvordan du mener;

Skal jeg sætte en bræt lige med et vaterpas, på den uspontede niveauforskel som går ned et antal cm for at kunne rumme hele hældningen. Så tager jeg en lille klods som afstand, sætter en blyant mod den og trækker en streg langs hele brættet? Tænker jeg rigtigt da?

Så har jeg i så fald hældningen som det nedre tag har. Bør det rimeligvis være tilstrækkeligt samme hældning som det øvre tag har, hvor jeg skal sætte den første spær?

richardtenggren
richardtenggren richardtenggren sagde:
Tjek dette link;
[link]

Samtidig kan du måske tvinge perlestafningen på plads, så den får samme krumning? Ellers er der jo risiko for, at det bliver ekstra tydeligt med nedbøjningen.
Tak for linket!

Jeg forstår, hvad du mener, at man måske forstærker effekten af, hvordan loftet svajer, men desværre kan man ikke bøje perlestafningen så meget. Det er at se, hvordan det ser ud, når alt er på plads! Det bliver i det mindste en sjov øvelse i, hvordan man scribe'er! Hvad hedder det på dansk, når man scribe'er? Så jeg kan søge lidt mere på det senere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.