Hej,

Jeg har et stort drivhus på grunden, eller ja det er vel meningen, men det var ikke færdigbygget, da jeg købte huset sidste år.

Hvordan får jeg tætnet taget? Det ser sådan ud oppe ved kippen og på siderne ved udhænget (se vedhæftede billeder)
Jeg forstår, at jeg har brug for tætningslister, men der er så store huller, så jeg har vel brug for at bygge noget på for at gøre det lettere at tætne bagefter?

Tag af et ufuldstændigt drivhus med transparente tagplader og synlige mellemrum, set nedefra mod himlen. Ufærdigt drivhus med sprækker ved taget, træelementer med algeflekker ses tæt på. Glasruder med beskidt overflade reflekterer haven udenfor.
Et ufuldstændigt bygget drivhus tag vises, med trævægge og et delvist monteret tagpanel, hvilket efterlader synlige huller ved åsen og udhæng.

Læg en Nockplåt oppe på taget. Ved tagfoden behøver du ikke gøre noget. På gavlene sømmer/skruer du en passende liste.

• Synes
Rusta Hus
  • Laddar…
J
Nockplade som sagt højst oppe og på siderne kan du sætte op en facadepanel 22x120 eller 22x145 ex og save ud for reglarne.

Sjovt med drivhus! Tænk på ventilationen da det kan blive rigtig varmt, ex åbningsbar luge et sted.

• Synes
Rusta Hus
  • Laddar…
Okay, kan jeg lægge plade på plasttag altså?
Behøver jeg sætte en tætningsliste også?
Tak for tipsene, det bliver til at save til mange små stykker for at sætte mellem tagspærene da! :D

Det skal være tæt overalt for tanken er, at det skal blive hønsehus i stedet for drivhus. Jeg vil have, at det skal blive tørt og varmt til vinteren. En del af vinduerne kan åbnes, så det bliver lidt ventileret sådan.

J
Rusta Hus Rusta Hus sagde:
Okay, kan jeg lægge plade på plasttag altså?
Behøver jeg at sætte en tætlist også?
Tak for tipsene, det bliver til at save til mange små stykker for at sætte mellem tagreglerne da! :D

Det skal være tæt overalt, for tanken er, at det skal blive hønsehus i stedet for drivhus. Vil have, at det skal blive tørt og varmt til vinteren. Nogle af vinduerne kan åbnes, så det bliver lidt ventileret så.
Ah, så er det en anden sag. Troede, det skulle have samme funktion. Der findes også nock til plasttag, men forskellige plasttag har forskellige profiler, så det kan blive svært at finde noget, der passer til dit.
Ex GOP plasttag, men kun til Esslon og ikke det billigere Skylon:
https://www.k-rauta.se/produkt/nock-gop-esslon-opalvit-1135mm/7392814208011

En mere eksotisk idé er at kappe plantaget præcis i kant med øverste regel, sætte en fx 45x120 på siden af reglen, så ca. 75mm stikker op over plasttaget, og derefter lægge nockplade (eller lave egen med brædder) på den opstående del. Hvis du ikke vil kappe (eller nockpladen ikke når), kan man sætte en ekstra regel ind, så den flugter med plastkanten, som er nu.

Angående gavlene mener jeg, at du kun behøver at skære ud til reglene og ikke kappe til småstykker, men køre hele længden.

• Synes
Rusta Hus
  • Laddar…
J Jotsat sagde:
Ah, så er det en anden sag. Trodde det skulle have samme funktion. Der findes nock til plasttag også, men forskellige plasttage har forskellige profiler, så det kan blive svært at finde noget, der passer til dit.
Eks. GOP plasttag, men kun til Esslon og ikke det billigere Skylon:
[link]

En mere eksotisk idé er at skære plastiktaget præcis ved kanten af den øverste regel, sætte en eks. 45x120 på siden af reglen, så ca. 75mm stikker op over plastiktaget, og derefter lægge nockplade (eller lave en egen med brædder) på den udstikkende del. Hvis du ikke vil skære (eller nockpladen ikke når), kan man jo indsætte endnu en regel, så den flugter med plastikkanten, som den er nu.

Angående gavlene mener jeg, at du kun behøver at skære ud til reglarne, ikke skære småstykker, men køre hele længden
Åh det lød avanceret det der med din eksotiske idé, for en singelpige som ikke har tømret før, i hvert fald ikke i højden. :D
Jeg skal kigge efter nock til plasttag så, det burde jeg have tænkt på selv!

Forstår nu, hvad du mener med brættet på gavlene, det lyder jo bedre. Det gælder bare om at måle nøjagtigt.

Tusind tak for tipsene! (y)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.