Jeg har brug for et antal gevindstænger på 10mm til at fastgøre en bæreline, og de skal helst være rustfri.

Men jeg forstår ikke styrkeklasserne. Antager at typisk Jula og Byggmax har det billigste og dårligste..? Hvad skal jeg kigge efter, hvis jeg vil have lidt bedre gevindstænger?

Tror faktisk ikke det er nogen større forskel på de rustfrie stænger, så længe du som mand bør overdimensionerer lidt, så vil det holde godt.
Hvor har du tænkt for dimensioner?

• Synes
Uppländare
  • Laddar…
E
Chaly Chaly sagde:
Den här tror jeg duger...

[link]
Spøger du? Ubehandlet?

Nej, skal du bruge det til bærende bjælker af trykimprægneret træ, så skal det være rustfrit.
Vfz duger heller ikke, den vil begynde at ruste, eftersom du sandsynligvis har brug for at klippe gevindstangen.

Selv købte jeg fra Bauhaus. Føltes som god kvalitet.

E erkka sagde:
Sværger du? Ubehandlet?

Nej, skal du bruge til bærende bjælke af trykt træ, så skal det være rustfrit.
Vfz duer heller ikke, den vil begynde at ruste, da du sandsynligvis bliver nødt til at skære gevindstangen.

Jeg købte selv fra Bauhaus. Virkede som god kvalitet
Nej, ubehandlet er udelukket. Den bærende bjælke er ikke trykimprægneret, men jeg har behandlet den selv. Desuden vil den være i en meget beskyttet position.

Regner med 10mm til gevindstangen.

Alt stål, der sælges, inklusive af JULA og Byggmax, tilhører jo en vis stålkvalitet med bl.a. bestemte styrkeegenskaber. Du skal tage udgangspunkt i dine behov og derefter se, hvor mange stænger og af hvilken dimension og kvalitet der er nødvendige. Jeg har lidt svært ved at forestille mig, hvordan du skal fastgøre en bærende bjælke med gevindstænger? En bærende bjælke, uanset om den er i stål eller træ, bør have understøtninger, der kan håndtere de vertikale laster.

• Synes
erkka
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Alt stål, der sælges, inklusive af JULA og Byggmax, tilhører jo en vis stålkvalitet med bl.a. bestemte styrkeegenskaber. Du skal tage udgangspunkt i dine behov og derefter se, hvor mange stænger og af hvilken dimension og kvalitet, der er nødvendige. Jeg har lidt svært ved at forestille mig, hvordan du skal fastgøre en bæreline med gevindstænger? En bæreline, uanset om den er af stål eller træ, bør have understøtninger, der kan tage sig af de lodrette belastninger.
Tænkte at bore huller i cementvæggen og fastgøre gevindstængerne med ankerlim. Jeg har boret et antal huller i bærelinjen, og gevindstængerne går gennem denne og fastgøres med møtrikker.

Tagbjælkerne vil blive fastgjort i denne bæreline og også i væggen, hvor bærelinjen sidder.

Så forstår jeg, hvordan du tænker. Jeg er dog ikke overbevist om, at din konstruktion er optimal. Har du nogen idé om, hvor stor last pr. meter som bærelinjen skal tage? Har du nogen billede eller tegning?

R
M Mogg sagde:
Tænkte bore hul i cementvæggen og fastgøre gevindstængerne med ankermasse.
Ligger bærbjælken langs cementvæggen så vil det holde, da trykket kommer oppefra, skal der ske noget skal stængerne skæres af (klippes af bærbjælken i niveau med væggen), og det kan kun ske med adskillige tons tryk oppefra, hvor langt har du mellem stængerne?
Glem ikke store skiver mod bærbjælken, træet synker af møtriktrykket, og der bliver slør.

HGS FZV 8.8 ville jeg vælge.
Ikke let at finde højere styrke, og overfladebehandlingen er passende til den type byggeri.

R rävlyan sagde:
Ligger bærbjælken ud langs cementvæggen, så vil det holde, da trykket kommer oppefra. Hvis der skulle ske noget, er det, at stængerne bliver skåret af (klippes af bærbjælken langs med væggen), og det kan kun ske med adskillige tons tryk oppefra. Hvor langt har du mellem stængerne? Glem ikke store skiver mod bærbjælken, træet synker af møtriktrykket, og der bliver slør.
Bærbjælken ligger mod betonvæggen. Det er cementhulsten i væggen, men har banket huller op, som jeg har fyldt med beton. Bærbjælken er 5,1 meter og har 11-12 beslag til gevindstænger.

På bærbjælken hviler 9 stykker 45x220 på ca. 5,1 meter i alt (med udhænget). Spændvidden er 4,3 meter, og taget har en hældning på 17 grader.

Ved ikke hvordan jeg beregner belastningen, som bærbjælken og gevindstængerne skal tåle.

Senest redigeret:
E
M Mogg sagde:
Bærline ligger mod betonvæggen. Det er cementhulsten i væggen, men har banket op huller som jeg har fyldt med beton. Bærline er 5.1 meter og har 11-12 beslag til gevindstænger.

På bærline hviler 9 stykker 45x220 på ca 5.1 meter sammenlagt (med udhænget). Spændvidden er 4.3 meter og taget har en hældning på 17 grader.

Ved ikke hvordan jeg beregner belastningen som bærline og gevindstænger skal tåle
Det er forskydningsspændingen der afgør hvilken dimension og antal på gevindstængerne.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skjuvspænning

F kan du beregne enkelt (egenvægt + snevægt ifølge snezone). ”Tau” er en konstant afhængig af hvilket stål du vælger.

M Mogg sagde:
På bärlinan vilar 9 stycken 45x220 på ca 5.1 meter sammanlagt (med uthänget). Spännvidden är 4.3 meter och taket har en lutning på 17grader.
Det betyder att varje takbjælke repræsenterer en last på knap 8 kN (ca 800 kg) hvis der ikke kan opstå nogen snefælde længst inde, da kan det blive tale om mere. Ligger huset på Billingen eller længere nordpå i Skaraborg kan du regne med 20% højere værdier.
Det er den maksimale tværkraft der bestemmer hvad gevindstangen klarer (plus naturligvis fastgørelsen). Jeg tror at 10 mm er i det tyndeste laget. Mindst 12 mm, men måske endda hellere 16 mm. Jeg fandt et link som gælder ekspansionsskruv en som alligevel beskriver problemet ret godt.
http://nfgab.se/sv/fastelement/17_stalbyggnation/SB12_expandrar/1889_pinnskruvexpander-eta/
Sæt fastgørelserne lige under respektive tagbjælke så får du intet moment i bærlinjen.

J justusandersson sagde:
Det betyder, at hver tagbjælke repræsenterer en last på knap 8 kN (ca. 800 kg), hvis der ikke kan opstå nogen snefange helt inde, da kan det blive en højere belastning. Hvis huset ligger på Billingen eller længere nordpå i Skaraborg, kan du forvente 20% højere værdier. Det er den maksimale tværkraft, der bestemmer, hvad gevindstangen kan håndtere (plus naturligvis fastgørelsen). Jeg tror, at 10 mm er lidt i underkanten. Mindst 12 mm, men måske endda helst 16 mm. Jeg fandt et link til en ekspansionsskrue, der beskriver problemet ret godt. [link] Placer fastgørelserne lige under de respektive tagbjælker, så vil du undgå noget moment i bæringen.
Åh nej.. Sådan som jeg har gjort det nu, kommer fastgørelserne ikke under de respektive bjælker..!! :-(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.