Jeg bygger et hjemmegym i kælderen.

Har på den ene væg to 220x45 reglar stående fastgjort til væggen, bredden ind mod væggen.

Vil bygge en stativ til dips. Som kan foldes eller nemt tages væk.

Den nuværende tanke er at nemt bore to parallelle huller i reglarne, i hvilke jeg fører hver sin 50 cm rundstav (35 eller 45 mm). Stængerne skulle let kunne trækkes ud, hvis jeg vil spare plads.

Spørgsmålet er om rundstave, samt den enkle 45 mm dybe fastgørelse/hullet i reglarne holder til mine 95 kg. Jeg forestiller mig, at mit håndgreb og dermed tyngdepunkt på stangen bliver ca. 50 cm fra fastgørelsen i reglarne.

Bør jeg hellere bruge et stålrør?

Bør fastgørelsen i reglarne forstærkes med en slags konsol?

Taknemmelig for alle svar eller overvejelser
/martin

At fastgøre rundstaven i kun 45 mm træ føles spinkelt. Er det muligt at save et mindre stykke af reglen, som du skruer fast som et andet lag udenpå den lange 220x45-regel? Det kunne være 220x220x45, men kan også være så lille som 110x110x45. Du får dermed et hul, der er 90 mm dybt, og momentet på staven, du skal presse ind, mindskes radikalt (til halvdelen faktisk). Jeg tror ikke, at en plade på 45 mm ved fastgørelsen af staven behøver at hindre dine øvelser.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
F fb35523 sagde:
At fastgøre rundstokken i kun 45 mm trævarer føles svagt. Kan det lade sig gøre at save et mindre stykke af reglen, som du skruer fast som et andet lag udenpå den lange 220x45-regel? Det kunne være 220x220x45, men kan også være så lille som 110x110x45. Du får da et hul, der er 90 mm dybt, og momentet på stokken, du skal presse ind, mindskes radikalt (til det halve faktisk). Jeg tror ikke, at en plade på 45 mm ved fastgørelsen af stokken vil forhindre dine øvelser.
Jo, selvfølgelig ville det fungere.

Teste. 95 kg siger intet, det er de dynamiske kræfter. Du kan ikke andet end at falde.
Hvad er dips? Jeg plejer at spise sådan noget.

• Synes
  • Haha
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Hvis du vejer 95 kg og hænger statisk 50 cm ud på rundstavene, bliver det største bøjmoment i en rundstav omkring 950 x 500 / 2 = 238000 Nmm. Bøjningsmodstanden for et cirkulært tværsnit er pi x d^3 / 16. Med en diameter på 35 mm bliver bøjningsmodstanden 8418 mm^3. Kvotienten mellem disse størrelser giver den største normalspænding på 28 MPa. Med en diameter på 45 mm falder spændingen til 13 MPa.

Jeg er ikke så bekendt med styrkeværdier for træ, men googlede lidt og vil sige, at med 45 mm holder det med gran eller fyr af god kvalitet, skal du have 35 mm, må du måske vælge eksempelvis eg.

Jeg er enig med tidligere indlæg om, at 45 mm isætning i reglen er svagt, især hvis du ikke får en tæt pasform i hullet. Jeg er ikke enig i, at momentet næsten halveres, det falder svarende til faldet i armen (med en faktor 45/50).

Jeg har ikke taget højde for nogen lasttilskud på grund af dynamik, da dips er statiske, ellers er det snyd :)

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg sagde:
Hvis du vejer 95 kg og hænger statisk 50 cm ud på rundstavene bliver det største bøjningsmoment i en rundstav ca. 950 x 500 / 2 = 238000 Nmm. Bøjningsmodstanden for et cirkulært tværsnit er pi x d^3 / 16. Med diameter 35 mm bliver bøjningsmodstanden 8418 mm^3. Kvoten mellem disse størrelser giver den største normalspænding 28 MPa. Med diameter 45 MPa reduceres spændingen til 13 MPa.

Er ikke så bekendt med styrkeværdier for træ, men googlede lidt og ville sige, at med 45 mm holder det med gran eller fyr af god kvalitet, skal du have 35 mm, må du måske vælge eksempelvis eg.

Er enig med tidligere indlæg om, at 45 mm indstik i reglen er svagt, især hvis du ikke får en tæt pasform i hullet. Er ikke enig i, at momentet næsten halveres, det reduceres svarende til reduktionen af armen (med en faktor 45/50).

Jeg har ikke medregnet noget lastpåslag på grund af dynamik da dips er statiske, ellers er det snyd :)
Stort tak, kan godt lide beregningerne. Virkelig sjovt at lære lidt.

Føles som det rigtige er at fordoble tykkelsen på beslaget og sigte på en eg-stav ...eller måske et stålrør?

• Synes
Johanryd12345
  • Laddar…
Test, men jeg havde nok for fornemmelsen af tryghed taget den større dimension på rundstav samt lavet fastgørelsen som anbefales ovenfor.

Ellers, hvis du kan svejse lidt, kunne du have noget, du hægter i en regel, der har udhuggede spor. Fantastisk skitse i paint vedhæftes!

Da kan du bare løfte ud pinderne. Man vil jo gerne have så lidt slør som muligt i konstruktionen, så gætter måske "stikke pind i hul"-modellen er bedst.
Skitse af en vægmonteret pinnekonstruktion med hul til indsættelse af rundstav. Viser en metode til sikker fastgørelse, som kan løftes ud.

• Synes
MartinS1980
  • Laddar…
tensiden tensiden sagde:
Test, men jeg ville nok for følelsen af trygheden tage den større dimension på rundstav samt gøre fastgørelsen som anbefales ovenfor.

Ellers hvis du kan svejse lidt, kunne du have noget du hægter i en regel som har udskårne spor. Fantastisk skitse i paint vedhæftes!

Da kan du bare løfte ud pindene. Man vil jo gerne have så lidt slør som muligt i konstruktionen, så gætter "sticke in pind i hul"-modellen er bedst.
[billede]
jeg ville meget gerne kunne svejse :) Så havde jeg nok prøvet dit forslag!! Tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.