Jeg vil bygge et loft i en gammel lade, hvor der indendørs er et rum med opmurede vægge, men ingen loft. Rummet er ca. 13 x 11 meter stort.

Jeg planlægger at fastgøre 2 stk.45x195mm bjælker (A) på hver side af 95x95mm stolper (D) i midten af rummet. På midterbjælkerne fastgør jeg 45x195 med bjælkesko, som i den anden ende hviler på de murede vægge (B) og i disse skruer jeg lægter med CC 40 cm (C), som jeg derefter skruer gips i.

Hvordan kan jeg beregne hvilken afstand der kræves mellem stolperne (D), afstand mellem bjælkerne (B) og dimension på bjælkerne A,B? Loftet skal ikke bære nogen førstesal, men kun kunne bære sig selv og eventuelt lidt isolering ovenpå.

Jeg undskylder for min grimme tegning.

Håndtegning af et rum med vægge og loftkonstruktion markeret med elementerne A, B, C, og D; dimensionerne er 11x13 meter.

Tegningen er forbilledlig! Den siger alt, der er nødvendigt. Gips plus bær lægte vejer ca. 15 kg/kvm. Læg en 195 mm stenuldsskive på 8 kg til, så er du oppe på 23 kg/kvm. Hvis du bruger 45x195 C 24 til "B" på c/c 600 mm, bliver den udbredte last (på midtereglarne) inkl. reglenes egenvægt ca. 18 kg/m. Det giver en maks nedbøjning på 9 mm, hvilket er godt med hensyn til spændvidden. Hvis du bruger to 45x195 C 24 til "A", bør stolpeafstanden være ca. 3,6 meter, hvilket giver en nedbøjning på hver regel med 7 mm. Du kan bruge 45x170 til "B", men da bliver nedbøjningen større. Hvis du går op til 45x220 C 24 for "A", klarer du dig med to stolper i alt.

• Synes
Alexn72 og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Tegningen er forbilledlig! Den siger alt, der behøves. Gips plus bærende lægter vejer ca. 15 kg/m². Læg til en 195 mm stenuldplade på 8 kg, så er du oppe på 23 kg/m². Hvis du bruger 45x195 C 24 til "B" på c/c 600 mm, så bliver den udbredte last (på mellemreglerne) inklusiv reglets egenvægt ca. 18 kg/m. Det giver en maksimal nedbøjning på 9 mm, hvilket er godt i forhold til spændvidden. Hvis du bruger to 45x195 C 24 til "A", bør stolpeafstanden være ca. 3,6 meter, hvilket giver en nedbøjning på hver regel med 7 mm. Du kan bruge 45x170 til "B", men så bliver nedbøjningen større. Går du op til 45x220 C 24 for "A", klarer du dig med to stolper i alt.
Helt fantastisk at man sent på en onsdag aften kan få et så kompetent og detaljeret svar på et uklart stillet spørgsmål. Tusind tak!

Det jeg funderer over er, at hvis det kræves c/c 600 mm mellem regler (B), så er det måske lige så godt at i stedet sætte dem med c/c 400 mm og droppe bærelekten. Jeg troede, at jeg kunne sætte dem (B) mere spredt.

Bærlekten kræver c/c 600 mm imellem (B). Jeg ville beholde den løsning, da det er betydeligt nemmere at montere gipspladerne da og får bedre støtte for pladernes samlinger.

J justusandersson sagde:
Bærlekterne kræver c/c 600 mm mellem (B). Jeg ville beholde den løsning, da det er betydeligt enklere at montere gipspladerne sådan og får bedre støtte for pladernes samlinger.
Mener du 60 cm mellem reglar (B) og 40 cm mellem bærlekt (C) ?

Ja.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.