Har en stor tung port så det behøves noget der aflaster hængslerne når man åbner den.

En løsning som kunne fungere godt er en wire som holder den. Men er det muligt at få det til så den ikke bliver slap når man åbner? Satte bare op for at teste, wiren er spændt og fin i lukket tilstand men bliver slap jo mere man åbner. Findes der noget forhold mellem port og wire for at dette skal fungere?
Anden løsning?
Støttehjul er ikke muligt

En tegning af en stor port med en skråtstillet støttevajer til at aflaste vægten, fastgjort i øverste hjørne af porten.

gadeberg sagde:
Findes der et forhold mellem grind og vajer for at dette skal virke?
[billede]
Det øvre fastgørelsespunkt skal være lige over hængslernes drejepunkt for at det skal fungere godt.

Du kan have brug for en skråstiver til den lodrette stolpe, så den ikke svajer.

-RB- sagde:
Det øverste fastgørelsespunkt skal være direkte over hængslernes omdrejningspunkt for at det skal fungere godt.
Det øverste fastgørelsespunkt på kablet, mener jeg. Det skal være direkte over hængslerne, for at det ikke skal blive slapt, når porten åbnes.

Er det ikke nemmere at købe nye hængsler...eller hvor stor er porten egentlig.

Den er syv meter. Hængslerne som er der skal bruges.
Så langt ud som handleen af hængslet er, der skal wiren starte? Højden har ingen betydning?

Syv meter er meget.
Egentlig spiller længde og højde ingen rolle.
Det som er afgørende er, hvor formstabil den er, samt at hængsler og stolpe er dimensioneret rigtigt.
Jeg har ingen erfaring med så store porte.
Forstår dog ikke, hvorfor wiren skulle slække, når du åbner porten.
Jeg gætter på, at punktet, hvor wiren starter, er forkert i forhold til fastgørelsen af porten i stolpen.
Har du et billede?

Hvis underlaget som porten svinger over er nogenlunde fladt, kan man sætte et hjul (ca. 15 cm i diameter) under enden af porten.

ZipLock sagde:
Hvis underlaget som porten svinger over er nogenlunde fladt kan man sætte et hjul (ca. 15 cm i diameter) under enden på porten.
Desværre ikke muligt med hjul.

Syv meters (jern?)låge lyder vanvittigt.

Skær den i to dele, så man kan åbne en mindre, lettere del.
Det meste af de der syv meter har vel ingen funktion alligevel.
Så brede veje findes der jo ikke i hele Småland ;)

Det er i en lade

gadeberg sagde:
Det er i en lade
Kan ikke køerne gå én ad gangen :)

Det kan måske fungere med at fastgøre en modvægt i linen i stedet for at lade den være fast inspændt. Så bliver det ikke så nøje med positionen på inspændingen.

Store porte hænger man jo nogle gange på en rullebane i stedet for at bruge hængsler.

/ATW

Ps desto højere oppe fastpunktet er desto bedre, bliver det for lavt bliver lasten på linen for stor Ds

sblixten sagde:
Egentligen spiller ikke længde og højde nogen rolle.
Jeg vil hævde det modsatte. For wirens del skal stolpen være så lang som muligt. For stolpens del skal den være så kort som muligt. Det gælder om at finde den bedste kombination, som afhænger af stolpens "bøjelighet" og wirens elasticitet.

Nyfniken sagde:
Jeg vil hævde det modsatte. For kabelens del bør stangen være så lang som muligt. For stangens del bør den være så kort som muligt. Det gælder om at finde den bedste kombination, hvilket afhænger af stangens "bøjelighed" og kabelens elasticitet.
Jeg var uklar. Jeg mente uden kabel. Min fejl.

• Synes
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.