1,452 læst ·
4 svar
1k læst
4 svar
Store vinduespartier i murstensfacade...hvordan?
Hej,
Overvejer, hvordan, eller om det overhovedet er muligt at oprette en 5,9 m lang vinduesvæg, når man har murstensfacade.
Planlægger lige nu nybyggeri og overvejer, hvordan konstruktionen omkring store vinduer og åbninger skal udformes.
Jeg er godt klar over, at man normalt har en bjælke over vinduer og døråbninger, men hvad sker der, hvis åbningen er meget større, som i mit tilfælde - 5,9 m?
Huset er et 1,5 plans, og spær vil hvile på en letbetonramme. Jeg formoder, at der vil være behov for en ordentlig stålbjælke for at holde lecablokke og spær på plads.
Men til mit egentlige spørgsmål...
Hvordan gør man med murstensfacaden, hvis man vil have en åbning på 5,9 m?
Over vinduet er der godt 750 mm murstensfacade, der skal "bæres op".
Jeg vil helst undgå at have en grov søjle i midten for at opdele lasterne. Men måske er der ikke noget andet alternativ?
Venlig hilsen,
Overvejer, hvordan, eller om det overhovedet er muligt at oprette en 5,9 m lang vinduesvæg, når man har murstensfacade.
Planlægger lige nu nybyggeri og overvejer, hvordan konstruktionen omkring store vinduer og åbninger skal udformes.
Jeg er godt klar over, at man normalt har en bjælke over vinduer og døråbninger, men hvad sker der, hvis åbningen er meget større, som i mit tilfælde - 5,9 m?
Huset er et 1,5 plans, og spær vil hvile på en letbetonramme. Jeg formoder, at der vil være behov for en ordentlig stålbjælke for at holde lecablokke og spær på plads.
Men til mit egentlige spørgsmål...
Hvordan gør man med murstensfacaden, hvis man vil have en åbning på 5,9 m?
Over vinduet er der godt 750 mm murstensfacade, der skal "bæres op".
Jeg vil helst undgå at have en grov søjle i midten for at opdele lasterne. Men måske er der ikke noget andet alternativ?
Venlig hilsen,
Firma bygger. Selvfølgelig vil k-ritninger blive oprettet.A AndersS sagde:
Jeg er mere interesseret personligt i, hvordan dette foregår, eller om jeg skal ændre noget markant, der påvirker det samlede udseende.
I så fald må jeg måske tænke helt om allerede nu på et tidligt stadium....
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det almindelige er, at man ikke har facadetegl over vinduerne i en sådan situation, men i stedet erstatter tegl med træpanel eller plade. Hvis du insisterer på tegl, er det ikke nok med en almindelig teglbjælke, men der kræves en form for stålbjælke også for teglet. Der er en risiko for, at det kan se besværligt ud.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Övervåningen blir som en bastu med stora fönsterpartier
Ventilation -
Upplevelse av hus med stora fönsterpartier?
Hustillverkare -
Stora fönsterpartier som vetter mot granne
Trädgård allmänt -
Stora fasta fönsterpartier
Fönster & Dörrar -
Matchande plåtar för att "binda ihop" stora fönsterpartier
Fönster & Dörrar