659 læst ·
4 svar
659 læst
4 svar
Store stykker mangler i indervæg omkring åbning til dørkarm
Intro: købte et renoveringsprojekt fra 50'erne (andelsbolig), som virkede tilstrækkeligt godt til at forme efter egen smag og ifølge papirerne senest renoveret i -91. Fik adgang, glad og ivrig, med værktøjskasse i hånden og konstaterede, at det man faktisk havde gjort var at tapetsere lag nummer tre af tapet direkte på betonen og et vådrumsmattebeklædt mikroskopisk badeværelse, som vi ikke engang skal tale om. I resten af lejligheden river jeg alt ud undtagen gulvene og skal renoveringsgipse. Så begyndte mareridtet: porøs letbeton og overforbrug af betonsøm i al listeværk.
Skulle i går fjerne gammel dørkarm, som senere skal erstattes med en ny, og det viste sig, at en bygmester fra omkring -53 har muret sømmene ind (ca. 15 cm betonsøm, se billede nr. 4) og derefter fastgjort træet ovenpå. Samtlige vægge i lejligheden er porøs letbeton, så sømmene, der fulgte med plankerne, rev mere eller mindre halvdelen af væggen med sig.
Tror ikke, at grovspartel er tilstrækkeligt og det føles uden for mine evner, da det her er mere end at lappe "almindelige" knytnævestore huller. Skal jeg ringe til en håndværker og i så fald hvilken type (murer?)?
Det er meningen, at elektriker skal trække nye ledninger om cirka en uge og bore op, og jeg frygter nu, når jeg ser, hvor porøse væggene er.
Skulle i går fjerne gammel dørkarm, som senere skal erstattes med en ny, og det viste sig, at en bygmester fra omkring -53 har muret sømmene ind (ca. 15 cm betonsøm, se billede nr. 4) og derefter fastgjort træet ovenpå. Samtlige vægge i lejligheden er porøs letbeton, så sømmene, der fulgte med plankerne, rev mere eller mindre halvdelen af væggen med sig.
Tror ikke, at grovspartel er tilstrækkeligt og det føles uden for mine evner, da det her er mere end at lappe "almindelige" knytnævestore huller. Skal jeg ringe til en håndværker og i så fald hvilken type (murer?)?
Det er meningen, at elektriker skal trække nye ledninger om cirka en uge og bore op, og jeg frygter nu, når jeg ser, hvor porøse væggene er.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 indlæg
Ganske almindeligt i ældre lejligheder. I en lejlighed min søn havde, fik vi fixet køkkenet. Det var umuligt at få nogen form for rawlplug til at hæfte i den porøse væg. Pluggen drejede bare rundt i hullet. Vi endte med at bruge kemankre for at sætte skabene op. Det fungerede godt.
Men de der skader vi ser på billederne tror jeg ikke er så svære at fikse med lidt mørtel. Ikke så stor forskel fra almindelig spartling.
Men de der skader vi ser på billederne tror jeg ikke er så svære at fikse med lidt mørtel. Ikke så stor forskel fra almindelig spartling.
Tak for tipset om kemankre, det kommer nok til at være nødvendigt i eget køkken! Har tidligere boet i ældre betonhuse, men i anden del af landet og lidt anden byggeteknik, da har det tungeste, jeg har sat op, været en større elbas.H hempularen sagde:Ganske almindeligt i ældre lejligheder. I en lejlighed min søn havde, fik vi fixet køkkenet. Det var umuligt at få nogen som helst pløk til at fæstne i den porøse væg. Pløkken snurrede bare rundt i hullet. Det endte med, at vi måtte bruge kemankre for at sætte skabene op. Det fungerede godt.
Men de der skader, vi ser på billederne, tror jeg ikke er så svære at fikse med lidt mørtel. Ikke så stor forskel mod almindelig spartling.
Mørtel og vægspartel må jo gå, og en hel del tålmodighed. Det føltes lidt håbløst, da man stod med et halvt blok letbeton i hånden i går.
Klik her for at svare