Finder ikke noget når jeg søger. Måske hedder det ikke gjutnät?. Jeg beklager i så fald og I må gerne vedhæfte hvis der allerede findes en tråd.

Jeg er blevet træt af vores sten på forsiden ved indgangen. Ca 2x2 meter plus en "gang" ca 4x0.5m

Så reklamebladet på jamofix og blev fristet til at prøve.

Billede af en stenbelagt sti i en have med grønne planter og lilla blomster. Et polygonalt støbeform ses ved siden af stien.

Nu til mine spørgsmål.

1. Tåler de klimaet eller revner de let.? Hvad er bedst. Fin eller grov cement.?

2. Behøver man lægge fiberdug eller kan man bare tage op mine sten, der er nu og støbe.

3. Plejer man at lægge noget mellem de "sten", der bliver? Cement der også?

• Synes
CarVal
  • Laddar…
Du skal nok søge på mønsterbeton i stedet, der findes nogle tråde om det her på forummet.

Det, der skaber mønsteret, kaldes stempler, og udvalget er større i udlandet. EBay plejer der at være en del på.

Hvilket forarbejde du skal gøre afhænger af, hvad der er der i dag, men typisk er det 20 cm bærelag 0/32 underst.

Jag har gjutit en gång med dessa. Det tar bra med tid. Mitt har inte spruckit eller glappat löst. En nyligt støbt sti i betonplader, der slingrer gennem en græsplæne. Jorden omkring er nyrevet og viser ingen revner.

• Synes
Murbyggare og 4 andre
  • Laddar…
Shomakie.

Har du jord mellem stenene? Tilfreds?

mexitegel mexitegel sagde:
Du skal nok søge på mønsterbeton i stedet, der findes nogle tråde om det her på forumet.

Det som skaber mønsteret kaldes stempler, og udbuddet er større i udlandet. EBay plejer der at være en del på.

Hvilket forarbejde du skal gøre afhænger af, hvad der findes der i dag, men typisk er der 20 cm bærelag 0/32 nederst.
Det her er dog noget andet, disse "adskiller" "stenene" mens skabelonerne til mønsterbeton kun laver mærker på overfladen (som du sikkert har styr på).

Men for at svare TS, så er mønsterbeton en meget bedre mulighed. Og meget flottere efter min mening.

• Synes
AG A
  • Laddar…
J jonaslatt sagde:
Shomakie.

Har du jord mellem stenene? Tilfreds?

Lagde formen ned. Fyldte op med beton. Så fugesand mellem

Lyder jo enkelt. Næsten for enkelt. Omtrent en sæk cement, hvor mange sådan skabeloner fylder det?

J jonaslatt sagde:
Lyder jo enkelt. Næsten for enkelt. Hvor mange sådanne forme fylder cirka en sæk cement?

Hmm. Måske 4 stk. Kan faktisk ikke huske. Kan være mere også. Men det gælder om, at du vibrerer det ordentligt ned. Fjernede formen efter 5 min og fortsatte med den næste. Så gik jeg på med en let fugtig svamp efter en halv time og fjernede støbekanter og fik frem nogle småsten, så de bliver mindre glatte.

• Synes
Veronica Helgesson og 2 andre
  • Laddar…
J jonaslatt sagde:
Lyder jo enkelt. Næsten for enkelt. Cirka en sæk cement, hvor mange af sådan nogle forme fylder det?
Formen fungerer jo som en stencil, så du hælder betonen ud og planerer den, og så trykker du formen ned, som så skaber mønsteret...

En sæk beton (25 kg) bliver ca. 13 liter færdigblandet, så det afhænger af tykkelsen, hvor meget det bliver... Du bør have mindst 7 cm, hvis du støber direkte på jorden, så én sæk rækker til ca. 0,18 m2 (=5,5 sække pr. m2)

• Synes
TheJanHof og 1 anden
  • Laddar…
anders07 anders07 sagde:
Mallen er jo som en stencil så du hælder ud betonen og planar det ud og så trykker du mere mallen som så skaber mønstret...

En sæk betong (25 kg) bliver ca. 13 liter færdigblandet så det afhænger af tykkelsen hvor meget det bliver... Du bør jo have mindst 7 cm hvis du støber direkte på jorden så rækker en sæk til ca. 0,18 m2 (=5,5 sække per m2)
Mallen er 40mm. Har under 2 år ikke sket en skridt. Almindelige betonplader til gange er 40mm. 50mm hvis de skal køres bil på. 70mm er overkill.

Åh 5.5 säckar per kvadratmeter lyder af meget. Men som sagt 7cm er vel lidt over mål.

Det ser virkelig ud som jeg starter med dette i næste uge. Eller hvordan skal temperaturen være?

Flere tips modtages meget gerne.
Ingen jorddug eller lignende under?

Det afhænger af underlaget, hvor tykt du også har brug for. Er det hårdt og fladt, kan det være tilstrækkeligt med 50mm, men det er jo selvfølgelig kedeligt, hvis det revner...

Så længe det holder over 5 grader, går det fint at støbe.

Men hvis skabelonen er 4cm. Så er det jo underligt, hvis det ikke holder.? Man kan ikke bygge om skabelonen direkte.

anders07 anders07 sagde:
Det afhænger af underlaget, hvor tykt du behøver også. Er det hårdt og fladt kan det være tilstrækkeligt med 50mm, men det er jo selvfølgelig kedeligt, hvis det revner...

Så længe det holder over 5 grader, går det fint at støbe.

Du støber i formen. Så risikerer man ingen revner. Tror du gårdsstenene man køber på bauhaus er armerede?

• Synes
AG A
  • Laddar…
Ah, undskyld, troede det var formmall (som man trykker ned i våd beton for at skabe mønster) og ikke støbeform...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.