13,227 læst ·
22 svar
13k læst
22 svar
Støbe plade til luft-/vandvarmepumpe
Jeg skal støbe en plade til varmepumpe type CTC EcoAir 614M og finder nogle tips om varianter i forummet. Nogle anbefaler støberør/plade, andre en tykkere plade. Jeg overvejede varianten med at grave ud ca. 40 cm, lægge ca. 20 cm 8-16 makadam samt 19 cm beton med armeringsnet i 130x70 cm ramme. Er det unødvendigt tykke lag? Andre tips, tanker eller råd fra nogen, der har gjort lignende?
Det føltes virkelig overdrevet at bruge så tyk en plade til en varmepumpe, jeg ville fylde med mere grus og bare støbe 10 cm, det er nok så stærkt til udedelen.
Graver du ordentligt ud og fylder med grus, så har du også en stenkiste for kondens.
Graver du ordentligt ud og fylder med grus, så har du også en stenkiste for kondens.
I sammenligning støbte jeg en 12cm plade til vores sauna, den blev så tyk på grund af ler så ville have en stabil plade hvis den skulle frostspringe.
Så graver du ud 40cm og fylder med 30-35cm 8-16 og støber en 10cm plade der så vil det blive super.
Grav i hvert fald 20cm ekstra rundt om som du fylder med grus.
Du kunne sikkert have sluppet afsted med kun at fjerne græstørven og støbe en plade, men mere arbejde med lidt gravning er ikke så slemt, sværere at rette op på bagefter.
Så graver du ud 40cm og fylder med 30-35cm 8-16 og støber en 10cm plade der så vil det blive super.
Grav i hvert fald 20cm ekstra rundt om som du fylder med grus.
Du kunne sikkert have sluppet afsted med kun at fjerne græstørven og støbe en plade, men mere arbejde med lidt gravning er ikke så slemt, sværere at rette op på bagefter.
Ler er jo meget følsomt over for dyb frost, en våd efterår og så koldt uden sne så bevæger det sig.
Jo større område omkring pladen der er udgravet og erstattet med grus desto bedre.
Nu ved jeg ikke hvor du bor men tror ikke du skal være bekymret for at det bevæger sig hvis du gør som ovenstående beskrivelse.
Er du stadig bekymret, kan du altid isolere pladen så frosten ikke går lige så dybt.
Så erstatter du 10cm grus med cellplast eller graver 10cm mere. Så når du har gravet ud til pladen, fylder du grus indtil du ligger 15cm under jordniveau og så isolerer du hele det grusede område. Bygger formen på cellplasten og støber.
Så ender pladen 5cm over jordniveau og du kan lægge jorden med lidt fald fra pladen og dække over den cellplast, der ligger under.
Jeg lod cellplasten kun gå 30cm uden for pladen på saunaen.
Det er kun ambitionerne der sætter grænserne, det er sikkert muligt at komplicere det mere hvis man vil. Men tror ikke du skal overtænke det så meget.
Jo større område omkring pladen der er udgravet og erstattet med grus desto bedre.
Nu ved jeg ikke hvor du bor men tror ikke du skal være bekymret for at det bevæger sig hvis du gør som ovenstående beskrivelse.
Er du stadig bekymret, kan du altid isolere pladen så frosten ikke går lige så dybt.
Så erstatter du 10cm grus med cellplast eller graver 10cm mere. Så når du har gravet ud til pladen, fylder du grus indtil du ligger 15cm under jordniveau og så isolerer du hele det grusede område. Bygger formen på cellplasten og støber.
Så ender pladen 5cm over jordniveau og du kan lægge jorden med lidt fald fra pladen og dække over den cellplast, der ligger under.
Jeg lod cellplasten kun gå 30cm uden for pladen på saunaen.
Det er kun ambitionerne der sætter grænserne, det er sikkert muligt at komplicere det mere hvis man vil. Men tror ikke du skal overtænke det så meget.
Jeg tror jeg støbte omkring 7 cm til min luftvand vp. Den vejede omkring 160 kg. Ingen problemer.
Naboens luftvand vp i samme størrelse stillede de på et par havefliser.
Det kan være godt at tænke på kondensvand, så du ikke danner en ishockeybane. Stockholm har ofte plusgrader om vinteren, så man behøver måske ikke overarbejde det for meget, men der bliver en hel del is, hvis det er minusgrader i nogle uger i træk.
Naboens luftvand vp i samme størrelse stillede de på et par havefliser.
Det kan være godt at tænke på kondensvand, så du ikke danner en ishockeybane. Stockholm har ofte plusgrader om vinteren, så man behøver måske ikke overarbejde det for meget, men der bliver en hel del is, hvis det er minusgrader i nogle uger i træk.
En bekendt arbejdede med grunder tidligere i Stockholmsområdet og støber de plader til opbevaringsrum og lignende så fjernede de kun det øverste lag og derefter isolerede 10 cm og støbte på det, de fik aldrig nogen tilbagevendende opgaver på dette.
Tænk på at have fald ud fra grunden for konfensvandet o.lign.
Jeg støbte en drænledning ind, som jeg koblede til regnvand.
Jeg støbte en drænledning ind, som jeg koblede til regnvand.