Hej! Har støbt plade på jorden og derefter reglar, der er 20-25 cm tomrum mellem gulv og plade. Gulvlisterne sidder i dag på afstand ca. 5 mm for ventilation formoder jeg. Skal bryde det eksisterende gulv op på halvdelen af arealet for at lægge klinker med vandbåren gulvvarme. Havde først tænkt at bruge reglar type nivell frigolit, gulvspån og gips. Kunne man i stedet lægge frigolit direkte på den eksisterende plade og varmerørene direkte på isoleringen og derefter et nyt lag beton? Vil dengang ligge varmerør til øvrige elementer og overetage indstøbt i beton. Betydeligt mindre omkostninger og arbejde.

mats s

Ja det kan du absolut gøre!
Sørg for at have nye rør også til radiatorerne.
Tips: Lav huller i frigolitten og fastgør rørholdere til afretningsbanerne i betonen, frigolitten vil nok ride lidt her og der så det bliver værdiløst at lægge "koblajor" for rørene på den. Men måske bruger du laser?

Tak for svarene!
EPS beton virkede interessant, hælder til at det bliver den løsning

Stefan, er det muligt at lægge celleplast i bunden for at mindske mængden
EPS beton?
Synes jeg læser mig til at det ikke skal lægges på celleplast i
linket du vedhæftede.

mats s

De, der fremstiller EPSCement (jeg har selv arbejdet for dem, men ikke længere), har kun deres eget materiale som opfyldningsmasse i konstruktionsbeskrivelser. Men jeg ved, at gulventreprenører, der er vant til materialet, nogle gange plejede at støbe rene EPS-blokke for at få noget billig volumen ved højere opfyldninger, og det var ikke noget problem. De øverste 5 cm (under flydespartel/gulvvarme) bør man dog ikke fortynde materialet med noget.

EPS-cement har kun halvdelen af isoleringsværdien. :(
Jeg synes kun, man skal bruge det, hvis der er meget, der taler imod polystyren/EPS-blokke, såsom mange rør, kulverter, bjælker. Eller hvis der er meget dårligt støbt plade, og så kun så meget, at den ligger nogenlunde plant.
Desuden får du jo to støbeprocesser med EPS-c, først den og derefter overbeton/flydespartel. Det kræver bil to gange --- dyrt!
Eller hvis du selv skal blande al den EPS-c, vil du (og konen) blive vanvittig over alle de løse kugler i hele huset bagefter.
Ulempen med polystyren+beton er jo bare tørring/skrumpe tiden, før du kan gå videre med klinkerne.
Der har EPS-c+flydespartel en fordel. Det er bare at fortsætte (næsten) med næste trin, men det bliver dyrere og dårligere isolering.

Stefan Tall sagde:
De som fremstiller EPSCementen (jeg har selv arbejdet for dem, men ikke nu længere) har kun deres eget materiale som fyldemasse i konstruktionsbeskrivelser. Men jeg ved, at gulventreprenører, der er vant til materialet, nogle gange plejede at støbe rene EPS-blokke ind for at vinde noget billig volumen ved højere opfyldninger, og det var der ingen problemer med. De øverste 5 cm (under flydespartel/gulvvarme) bør man dog ikke fortynde materialet med noget.
Stykker af EPS-cellplast findes også i EPS-cementens konstruktionsbeskrivelser nævnt som "sparkropper"

jeppeknaster sagde:
Bitar av EPS-cellplast findes også i EPS-cementens konstruktionsbeskrivelser nævnt som "sparkropper"
OK, så er det nu også en "officiel" konstruktionsløsning. Forbedrer også den samlede konstruktions isolering.

Enig i, at ofte hvor dette materiale er støbt, ser man drys af eps-kugler, men det kan undgås, hvis man håndterer det pænt. Da vi havde en vandskade i den gamle lejlighed, efterlod forsikringsselskabets bygningsarbejdere ikke et EPS-korn efter sig, selvom de havde støbt en hel del. Da jeg selv støbte nogle sække ude ved sommerhuset, kunne jeg også holde det inden for beholderen, selvom jeg kun havde 65 L at blande i, men da var jeg virkelig nænsom med vispen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.