Hej.
Husrenoveringen er i fuld gang og masser af ting at finde ud af/løse for at kunne gøre det på bedste måde.
Næste spørgsmål, jeg har brug for hjælp med, er trappen, som står på kernetræ. 2 regler under den. Disse har derefter ligget direkte i sandjorden, og det ser ud til at have fungeret godt. MEN nu vil jeg støbe en plade under og undrer mig over, hvad der er den bedste løsning.
Kan man støbe kernetræ ind i pladen, dvs. skubbe under isoleringen, så trappen står direkte på den og lægge beton og gulvvarme rundt om?
Eller skulle man forsøge at skifte reglerne mod jern.
Eller skulle man fjerne dem og håbe, at jeg kan hæve trappen nogle cm og forsøge at støbe under den for derefter at sænke den ned på pladen?
Jeg vil virkelig ikke fjerne den. Den er malet, og fastsættelsen har jeg ingen anelse om...
Taknemmelig for tips!
Husrenoveringen er i fuld gang og masser af ting at finde ud af/løse for at kunne gøre det på bedste måde.
Næste spørgsmål, jeg har brug for hjælp med, er trappen, som står på kernetræ. 2 regler under den. Disse har derefter ligget direkte i sandjorden, og det ser ud til at have fungeret godt. MEN nu vil jeg støbe en plade under og undrer mig over, hvad der er den bedste løsning.
Kan man støbe kernetræ ind i pladen, dvs. skubbe under isoleringen, så trappen står direkte på den og lægge beton og gulvvarme rundt om?
Eller skulle man forsøge at skifte reglerne mod jern.
Eller skulle man fjerne dem og håbe, at jeg kan hæve trappen nogle cm og forsøge at støbe under den for derefter at sænke den ned på pladen?
Jeg vil virkelig ikke fjerne den. Den er malet, og fastsættelsen har jeg ingen anelse om...
Taknemmelig for tips!
Jeg er helt med dig, og med nyt træ ville jeg ikke tænke på det. Det, der gør, at jeg overvejer/undersøger, er, at det faktisk har ligget direkte i jord i 70-100 år og er kerneved uden nogen tegn på skade.F fribygg sagde:
Sav eller 'fein' trappen af hvis nødvendigt, er du skeptisk til grundmurspap eller pallbrickor kan du eventuelt bruge dobbelt næver til at isolere træværket fra sten/beton.Dr Benz sagde:
Jeg havde lidt lignende, vores trappe gik rundt om en stolpe og den gik ned i betonggulvet og havde været sådan i mindst 20 - 25 år før det begyndte at vokse hussvamp...
Erstattede stolpevirket og støbte i stedet en stolpesko fast til den i betongulvet.
Erstattede stolpevirket og støbte i stedet en stolpesko fast til den i betongulvet.
Ok. Jeg må fjerne reglarna og forsøge at løfte den, så man kan støbe under. Vil ikke risikere noget. Skal man alligevel lægge tjærepapp med tanke på, at pladen bliver isoleret mod grunden?F fribygg sagde:
Det vil jeg ikke risikere. Dog vil der blive isoleret under den, men det risikerer måske alligevel fugt med alt, hvad det indebærer?K Kurtivan sagde:
Kapillærkraften er enorm, så hvis du nu isolerer og lægger gulvvarme, er der risiko for, at du ændrer forudsætningerne og faktisk trækker fugt ind.
Jeg ville dog ikke have været specielt bekymret, hvis du blot supplerer, men med meget isolering er det et reelt problem.
Kan modvirkes ved at have grundvarme om sommeren og gulve, der tillader fugt at trænge igennem.
Jeg ville dog ikke have været specielt bekymret, hvis du blot supplerer, men med meget isolering er det et reelt problem.
Kan modvirkes ved at have grundvarme om sommeren og gulve, der tillader fugt at trænge igennem.
Hvordan mener du bare supplere?tttomten sagde:
Kapillærkraften er enorm, så hvis du nu isolerer og lægger gulvvarme, er der risiko for, at du ændrer forudsætningerne og faktisk trækker fugt ind. Jeg ville dog ikke være specielt bekymret, hvis du bare supplerer, men med meget isolering er det et reelt problem. Kan modvirkes ved at have grundvarme om sommeren og gulve, der lader fugt passere igennem.
Hvis jeg stiller trappen ovenpå pladen, dvs fjerner reglerne og lader den stå direkte på betonen. Behøves der noget fugtbrydende der?
Ok jeg forstår. Tanken er at grave ud under med ca 40-50 så. Øvrige huset og lægge makadam og isolering og derefter støbe plade på det. Men man skal alligevel have nogen som bryder imellem for sikkerheds skyld?tttomten sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Gjuta platta på vintern, risker?
Grund & Markarbeten -
Gjuta platta i befintlig plintgrund
Grund & Markarbeten -
Bör vi gjuta plintar för trädäck byggt på stenplattor?
Altan & Uteplats -
Gjuta in ventilationsrör i existerande gånger?
Ventilation -
Gjuta bärlina. Liggande regel mellan betong och bjälklag?
Utbyggnad och tillbyggnad