Det ser ut som på bilderna nedan. Jag har bilat upp för nytt avlopp och vatten. Rörisen har kopplat ihop allt och nu är mitt uppdrag att gjuta igen. Jag vill bara se så jag inte gör bort mig totalt.

Golvet är i gammalt pannrum och enda kravet är egentligen att det skall vara möjligt att gå på. Vi skall inte göra något annat med det utan det blir rå betongyta precis som resten av utrymmet.

Jag tänker följande: fylla med ett lass grus upp till ovankant avloppsrör. Då hamnar jag ungefär där den gamla gjutningen börjar. Eftersom det står en ackumulatortank på 2-3 ton där tänker jag att det är vettigt att gjuta "rejält" där den är, dvs inte mindre än det varit?

Rören vet jag inte om det går att fixera snyggare före gjutning?

Väggen är gammal timmervägg där gamla gjutningen ligger direkt mot (gjöts antingen på 50-talet eller tidigare). Skall jag göra något mot väggen eller köra på som det varit? Det är torrt under.

Gjutning mot befintlig betong tänker jag bara vattna + sluring? Grovbetong.

Golvbrunnen. Pallar jag bara upp med grus och lite betong för att fixera den i nivå och sen gjuter runt? Det är mig veterligen inte något fall i utrymmet i övrigt, så det är kanske dumt att göra det lokalt vid brunnen? Den här är enbart för en utslagsho och det finns en till i rummet för att hantera övertryck i värmesystemet. Så sätter jag bara kanten på brunnen i samma höjd som kringliggande golv?

Ackumulatortank placeret på ujævn betonoverflade med synlige kabler og rør, omgivet af murbrokker og grus. Et afløbsrør i betonhul omgivet af sten og jord i gammelt fyrerum, klar til renovering. Plastrør og kabler ses i nærheden. Rørinstallationer i et delvist opgravet gulv, med eksponerede rør, grus og murbrokker, klar til at blive udfyldt med grus og beton i et gammelt fyringsrum.

Senest redigeret:
Udskift gulvafløbet til et med ekstra udtag og læg røret til det i stedet, det som hænger ovenover.

Ellers er det bare at fylde som du har tænkt dig.

• Synes
tensiden
  • Laddar…
Tag en sæk og støb et par punkter, så alt holder sig på sin plads.

anders07 anders07 sagde:
Udskift gulvafløbet til et med ekstra udtag og læg røret til det i stedet for, det der hænger ovenfor.

Ellers er det bare at fylde som du havde tænkt dig.
Ja, nu når jeg ser billederne, undrer jeg mig over, om jeg ikke skal ordne det der lidt. Blev lidt for meget "vi gør som det har været før"... Ellers er halvdelen af mit liv rettet mod at udfordre gamle traditioner og forsøge at tænke nyt, så hvorfor ikke her...

• Synes
anders07
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.