Hej,

Vi har brug for at forlænge en terrasse ud over en vandkant. Vi vil grave lidt ned for at nå klippen. Planen er at opføre med stålrør (som kan modstå at stå under vand i perioder) for derefter at bygge en træramme, og derefter terrassen.

Efter at have kigget på lidt forskellige muligheder, overvejer vi følgende:

- Byggestilladsfod med 150x150-plade der boltes ned i klippen (eller på en betonstøbning)
- Varmgalvaniserede burtonrør der skæres til den rette længde
- Omvendt byggestilladsfod der skrues fast i trærammen nedefra

Vil det kunne fungere i praksis? Tror I, at burtonrørene kan klare belastningerne og modstå korrosionen tilstrækkeligt godt?

Tak!

Mats-S
P pjop sagde:
Tror ni at burtonrørene klarer belastningerne og modstår korrosionen tilstrækkeligt godt?
Jeg har en søveranda på vores sommersted ved Vänern, der hviler på 50mm burtonrør mod bunden, byggede den i 2003. Den står helt over vandet (ved normal vandstand), cirka 6X6 meter + fremskydende brodel på cirka 1,5X5 meter. Der er selvfølgelig lidt overfladerust på den del, som konstant er under vandet, men den holder roligt i 30 år mere, mindst :) Stolperne er også fyldt med beton for øget stabilitet.

Et billede der viser søverandaen:
Sjöveranda ved Vänern, bygget på burtonrør, strækker sig over vandet. Båd til højre, omgivet af sø og klipper.

Mats-S Mats-S sagde:
Jeg har en søveranda på vores sommersted ved Vänern som hviler på 50mm burtonrør mod bunden, byggede den i 2003. Den står helt over vandet (ved normalvandstand), cirka 6x6 meter + udspringende brodel på cirka 1,5x5 meter. Der er lidt overfladerust på den del, der konstant er under vandet, men den holder let i 30 år til, mindst :) Stolperne er også fyldt med beton for øget stabilitet.

Et billede, der viser søverandaen:
[billede]
Det er jo præcis sådan, vi har tænkt os det, hvor sjovt.

Brugte du også "fødder" i begge ender? Er der noget, du ville sende med, som du ville have gjort anderledes?

Hvad er det for "hålplader", der sidder på siden?

Mats-S
- Det var ekstremt lavvande, da jeg lavede søverandaen, så de fleste stolper er støbt direkte i klippen eller gigantiske sten. Borede en galvaniseret bolt ned i midten, hvor røret skulle stå, fikserede røret og lodede det, fyldte det med beton. De rør har ikke flyttet sig en millimeter.

- Nogle af de ydre rør er slået ned i bunden, nogle af dem bevæger sig lidt opad under hårde isvintre, men lette at slå ned igen.

P pjop sagde:
Hvad er det for "hullplader", der sidder på siden?
- Det du tolker som hullplader er vognbolte :) Sargen består af dobbelte 45X200, de er "klemt" på hver sin side af burtonrøret, som altså er i midten. For at sargen ikke skal glide nedad, sidder der en vinkeljern svejset på burtonrøret under hver "klemmetpunkt".

- Konstruktionen er justerbar (med en vis arbejdsindsats :-) Jeg har justeret midterfæstet midt under verandaen én gang, måtte sænke cirka 2 cm der.
- Ydre sargen måtte jeg sænke cirka 2 cm på midten for cirka 5 år siden. Jeg havde lavet en fejlkonstruktion der med et rør, som det viste sig ikke var nødvendigt, så jeg fjernede det og rettede ydre sargen op med de resterende 2 midterfæster.

- Som du ser, er ydre broen helt justerbar afhængig af vandstanden, som kan variere en del i Vänern. Man vil jo have broen i passende højde for at bade og stige ombord i båden :-)

- Jeg lod alle burtonrør stikke op til rækværkets overkant, så rækværksstolperne, som du ser, er egentlig "falske", burtonrør i midten beklædt med 23X95, ser pænere ud sådan ;-)

- En anden "finte" er, at jeg kan demontere hele dækket på søverandaen, hvis der skulle komme en ligeså gigantisk oversvømmelse af Vänern som i år 2001(?). Vandstanden dengang var cirka 20 cm over dækket på søverandaen... du forstår nok, at det var ekstremt dengang. Øerne du ser i baggrunden var helt under vandoverfladen dengang, det var kun fyrretræerne, der stak op 😎

• Synes
pjop
  • Laddar…
Her lægger vi en badebro ud hvert år:
Badbrygga på en sandstrand ved havet under overskyet himmel, med bølger, græs i forgrunden og byggeudstyr.

Baseret på burtonrør og står 5 måneder i saltvand hvert år.

Rør og sådan holder godt, koblingerne ruster en del, så vi plejer at skifte nogle stykker hvert år, men det er jo primært fordi vi monterer og demonterer det hele.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.