Er ved at renovere kælder. Bruger stålregler for luftspalte mellem kældervæg (beton) og ny overflade. For bedste resultat bør der efterlades luftspalte oppe og nede. Hvis jeg bruger skinne i loft og gulv, bliver det et lukket rum. Hvis jeg i stedet undlader skinnen i gulvet og loftet, kan man få en fin luftstrøm bagved, men problemet bliver så fastgørelsen af de vertikale stålregler. Kan man lime stålregler mod beton/kældervæg? Hvilket lim anbefales?

Rickard.
Hatprofiler til tag er ikke så dumme i disse situationer.

Rickard. Rickard.ag sagde:
Hatteprofiler til tag er ikke så dumme i disse situationer.
tak! Har du nogen link til hatteprofiler?
har allerede stålsprosser så bruger gerne dem. er montagelim en dum ide? (dejligt at slippe for at bore/skruve i betonen.)

• Synes
Emile88
  • Laddar…
Rickard.
Man kan sætte profilen vertikalt cc60 og bare skrue pladematerialet direkte i dem. Så bliver det helt åbent både oppe og nede, hvis man er lidt snedig med soklen og loftlisten.

Rickard. Rickard.ag sagde:
Man kan sätta profilen vertikalt cc60 og bare skrue pladematerialet direkte i dem. Så bliver det helt åbent både oppe og nede hvis man er lidt snedig med soklen og loftslisten.
(y)
Aha! Du tænker sådan - Ikke så dum ide det heller....

Tak for tipsene!
Sekundærreglen ser lettere ud at fastgøre med skruer. bygger også kun 25mm, hvilket er en yderligere fordel.
Der bliver dog en forfærdelig masse borehuller/skruer i kældervæggen, hvilket føles lidt så som så. Nogle tips angående fastgørelse af reglarne?
loftshøjde 2.10.

Har du gammel klinker eller lignende, så lim hver 45 cm, hvor reglen kommer et stykke klinker og lim derefter u-skinne i dem, i loftet gør du det samme afhængigt af, hvad du har for loft, træ/beton osv... blir en mellemrum på 5-6 mm over og under. så bør den ventilere rundt, og så har du en afstand på 45 eller 70 mm til væggen med luft.

• Synes
Dibr
  • Laddar…
Rickard. Rickard. sagde:
Hatprofiler til tag er ikke så dumme i disse situationer.
Hvordan fungerer det med isolering?

Rickard.
K Kris1 sagde:
Hvordan fungerer det med isolering?
Slet ikke, isolering på indersiden af kælderen er generelt ikke anbefalet alligevel.

Rickard. Rickard. sagde:
Slet ikke, isolering på indersiden af kælder er generelt ikke anbefalet alligevel.
Jeg har forstået det, selvom der er forskellige meninger. Så isolér soklen udefra. Hvilket plademateriale på indersiden?

Aktuelt nu igen da jeg skal rive en væg ud i kælderen, dog en væg inde i kælderen, så ikke mod en ydervæg.
Hvilket plademateriale skal jeg bruge da jeg tror at en del af væggen har været en åbning og man formentlig ikke har muret den til.

Rickard. Rickard. sagde:
Man kan sätta profilen vertikalt cc60 og bare skrue pladematerialet direkte i dem. Så bliver det helt åbent både oppe og nede, hvis man er lidt smart med soklen og loftlisten.
Hvad tror du om ventileret facade lægte, burde blive endnu bedre?

Rickard.
K Kris1 sagde:
Hvad tror du om ventileret facadelekt, burde blive endnu bedre?
Ser ingen fordel, men det går sikkert præcis lige så godt. Facadelekt er tænkt at monteres horisontalt uden at stoppe udluftningen, og det er slet ikke nødvendigt, hvis man monterer dem stående. De vil sandsynligvis også være mærkbart dyrere.

• Synes
Kris1
  • Laddar…
Excel
Selv fastgjorde jeg stålreglarne med vinkejern mod væggen, brugte to per regel. Kun isolering ovenpå.

Derefter to lag fiberarmeret gips og så fliser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.