Er ved at renovere kælder. Bruger stålregler for luftspalte mellem kældervæg (beton) og ny overflade. For bedste resultat bør der efterlades luftspalte oppe og nede. Hvis jeg bruger skinne i loft og gulv, bliver det et lukket rum. Hvis jeg i stedet undlader skinnen i gulvet og loftet, kan man få en fin luftstrøm bagved, men problemet bliver så fastgørelsen af de vertikale stålregler. Kan man lime stålregler mod beton/kældervæg? Hvilket lim anbefales?
What!? Eller tænker du at man sætter hatteprofiler/Sekundærregel på væggen horisontalt (Oppe, nede og måske på midten) for at derefter fæste reglerne mod disse?! Det er jo ikke en så dum idé når man tænker ventilation af væggen....Rickard.ag sagde:
Edit: Det er disse der menes med hatteprofil: https://www.hornbach.se/shop/Sekundarregel-NORGIPS-S25-85-3800mm/5509160/artikel-detaljer.html
Tak for tipsene!
Sekundærreglen ser lettere ud at fastgøre med skruer. bygger også kun 25mm, hvilket er en yderligere fordel.
Der bliver dog en forfærdelig masse borehuller/skruer i kældervæggen, hvilket føles lidt så som så. Nogle tips angående fastgørelse af reglarne?
loftshøjde 2.10.
Sekundærreglen ser lettere ud at fastgøre med skruer. bygger også kun 25mm, hvilket er en yderligere fordel.
Der bliver dog en forfærdelig masse borehuller/skruer i kældervæggen, hvilket føles lidt så som så. Nogle tips angående fastgørelse af reglarne?
loftshøjde 2.10.
Har du gammel klinker eller lignende, så lim hver 45 cm, hvor reglen kommer et stykke klinker og lim derefter u-skinne i dem, i loftet gør du det samme afhængigt af, hvad du har for loft, træ/beton osv... blir en mellemrum på 5-6 mm over og under. så bør den ventilere rundt, og så har du en afstand på 45 eller 70 mm til væggen med luft.
Aktuelt nu igen da jeg skal rive en væg ud i kælderen, dog en væg inde i kælderen, så ikke mod en ydervæg.
Hvilket plademateriale skal jeg bruge da jeg tror at en del af væggen har været en åbning og man formentlig ikke har muret den til.
Hvilket plademateriale skal jeg bruge da jeg tror at en del af væggen har været en åbning og man formentlig ikke har muret den til.
Ser ingen fordel, men det går sikkert præcis lige så godt. Facadelekt er tænkt at monteres horisontalt uden at stoppe udluftningen, og det er slet ikke nødvendigt, hvis man monterer dem stående. De vil sandsynligvis også være mærkbart dyrere.K Kris1 sagde: