Jeg har stålreglat entréplan for at sætte indervægge. Men nu når jeg begynder at sætte plader på reglerne, går skruen ikke ind i reglen, men skubber den bare væk.
Når jeg skruer første side, kan jeg sætte et modhold, der tvinger reglen mod pladen. Men dette tager en masse ekstra tid ved at løbe rundt om væggen for at flytte modholdet. Og det er jo ikke holdbart, når jeg skal lukke væggen.

Skruen jeg bruger er en selvborende Grabber gipsskrue til fastgørelse mod stålregler.

Tips modtages taknemmeligt! 🙂

Begynd ikke midt på væggen, men tæt på syll(gulv) eller hammarbandet(loft) hvor reglen bør være fastgjort og fungere som modhold. Derefter er det bare at skrue videre da hver skrue bliver et nyt "modhold".

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
Kan ikke huske, at jeg nogensinde har brugt selvborende skruer til almindelige stålregler, kun når man har forstærkede regler, hvilket man sjældent har i almindelige huse.

Det er nok 15 år siden, jeg sidst skruede gips, men dengang var det skarpe skruer sammen med hårdt tryk på maskinen, der gjaldt.
Måske er det anderledes i dag ??

• Synes
tergo
  • Laddar…
Det er sådan jeg gør.

Selv om en første plade er sat (mod inderkanten af reglen) så bøjer den sig, når jeg sætter næste plade mod ydre halvdel af reglen.

Skal jo ikke behøve forborre, men det lader til det nu 🙄

Kan hastigheden på skruemaskinen påvirke?

Kom på en ting til selv om det var længe siden.
Vend reglarene til den rigtige side efter den retning, man har tænkt sig at sætte gipsen fra, så man altid først skruer i den stærkeste side af reglen.

Edit: Læste nu at du gjort så.

Har du prøvet at skrue tættere på kanten af pladereglen? Altså den lukkede side af reglen.

• Synes
Rullholk
  • Laddar…
A
Jeg har forboret med metalbor, når jeg har bygget gipskasser med almindelige plåthjørner, men mod stålregel synes jeg ikke, at man burde behøve at gøre det. Man skal holde på et stykke tid, inden skruen fæstner, tryk ikke så hårdt, at reglen bøjer bagud.

• Synes
cpalm og 1 anden
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan sagde:
Kan hastigheden på skruetrækkeren påvirke?
God tanke, men ikke i dette tilfælde, det er en "rigtig" maskine :-)

mnils sagde:
Jeg har forborret med metalbor når jeg byggede gipskasser med almindelige stålhjørner, men mod stålregler synes jeg ikke, man burde behøve at gøre det. Man skal holde på et stykke tid, før skruen fæstner, tryk ikke så hårdt, at reglen bøjes bagud.
Skal prøve at lade være med at trykke så hårdt.
Isakare Isakare sagde:
Kan ikke huske, at jeg nogensinde har brugt selvborende skruer til almindelige stålregler, kun der, hvor man har forstærkede regler, hvilket man sjældent har i almindelige huse.

Det var nok 15 år siden jeg sidst skruede gips, men dengang var det skarpe skruer sammen med hårdt tryk på maskinen, der gjaldt.
Måske er det anderledes i dag ??
Skal prøve med almindelig skrue også.

Tak!🙂

• Synes
Manganbangan
  • Laddar…
R Rullholk sagde:
Det er sådan jeg gør.

Selvom en første plade er sat (mod den indvendige kant af reglen) så bøjer den sig, når jeg sætter den næste plade mod den ydre halvdel af reglen.

Skal jo ikke behøve forbore, men det hælder mod det nu 🙄
For at gøre det endnu sværere for dig, kan jeg fortælle, at man skal sætte den første skrue i den åbne side af reglen. Risiko for at samlingerne ikke flugter ellers.
Du lærer det snart. Begynd nede eller oppe og skru de fleste skruer, når begge plader er på plads.
Så skal du have pladeskruer uden borspids til almindelige stålregler.

• Synes
Tjrex og 1 anden
  • Laddar…
Tænkte at jeg kan skrive en linje om hvordan det gik.

Jeg købte nye skruer til stålregel som ikke var selvborende. Skruer disse uden så meget tryk mod pladen og efter et par omgange så bider skruen i stålreglen. Dette fungerer fint når skruen bare skal igennem selve reglen eller skinnen, men når den også skal igennem både skinnen og reglen så skubber den ofte stålreglen foran sig.

Reglerne er crimpet, ikke skruet.

R Rullholk sagde:
men når den også skal igennem både skinnen og reglen så skubber den ofte stålreglen foran sig.
der skruer man ikke

• Synes
Rullholk og 2 andre
  • Laddar…
T tergo sagde:
der skruer man ikke
Tak!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.