Hej! Tester om nogen måske kan hjælpe mig med dette her, eller i det mindste vejlede.
Købt IPE-bjælker to stykker. 160 mm. Og håber at det vil holde for denne konstruktion i stedet for Pillarerne man ser på billedet. Tænkte at have en bjælke langs med huset over vinduet samt den bjælke som skal ligge i stedet for pillarerne skal belaste den bjælke som går langs med facaden.
Så mit spørgsmål nu er, Vil IPE 160 holde til dette? Er blevet frygteligt usikker nu.
Har en 5 meters og en 4,5 meters bjælke. 5 meters bjælken skal fastgøres langs med facaden oven over vinduet (til højre på billedet) ind i murstenen. Skal skære ud i mursten ved hver side af vinduet og "lægge" bjælken ind i rillen på hver side. Derefter skal den bjælke, der skal aflaste i stedet for søjlerne, ligge med den ene ende hvilende på denne bjælke samt med den anden side ind i en udskæring i murstenen (til venstre på billedet).
Min viden på området er begrænset, og jeg har aldrig arbejdet med huse fra den tidsperiode. Men jeg tror, der er en risiko for, at facade-teglet er tyndt og ikke egnet til at bære bjælkerne. Dvs. at den egentlige bærende konstruktion er af træ og findes inde i væggen, og så antager jeg, at bjælken skal integreres med den konstruktion på en eller anden måde. Men jeg er måske helt ude på et sidespor omkring, hvordan huset er bygget.
Du har brug for en bygningskonstruktør til at vurdere dette, synes jeg.
Jeg har ingen anelse. Men har nogen kyndig inden for "rivning" og en byggkyndig, som kun har været og kigget og sagt, at det fungerer sådan. Men så tænker jeg, at det gør det måske, med sikkerhed, men man vil jo ikke være usikker og vil gerne få/lave en beregning på det, så det er sikkert og stabilt.
Jeg har ingen anelse om, hvad teglstenen klarer i punktlaster.. :S hvordan finder jeg ud af det?
Nu svarede vi samtidig, fahlis og jeg. Vi ser ud til at være enige om, at det er teglvæggen, der muligvis er det svage punkt i din konstruktion. Bjælkerne i sig selv burde holde.
En erfaren bygningskonstruktør kan vurdere teglvæggens evne til at optage belastning.