Hej!
Vi skal flytte 3 vinduer nogle en i en bærende ydervæg. Letbeton. Fået tippet af håndværkere om at bruge 2 stk. bjælker 45×195 sammenlimet/samlet med søm. Nu har vi ikke plads til disse pga. lofthøjde. Kan man skifte til stålbjælke. Nogen der ved, hvilken dimension på stålbjælke der svarer til denne træbjælke. Kan man montere stålbjælke i letbeton? Er det bedst at lægge en lang stålbjælke over alle vinduerne og montere i væggen eller have tre stålbjælkekonstruktioner over hver vindue.

A Anora sagde:
Vi ska flytte 3 vinduer nogen i en bærende ydervæg
Hvor mange en gælder det :confused:
Du måske skulle slukke for stavekontrolfunktionen på din computer/telefon og skrive det om!

Hej og velkommen til Byggahus forum!

2 stk. limede og sømmede (eller skruede) 45x195 C 24 bjælker svarer til en HEA 100 stålbjælke, som er 100 mm høj med kun få mm forskel. Jeg vil helst gerne vide lidt mere om vinduerne, bredde og afstanden mellem dem. Også mere information om hvilken type last bjælken skal håndtere. Man kan fastgøre en stålbjælke i letbeton. I det seneste afsnit af TV-programmet Husdrömmar fastgjorde man stålbjælker i vægge af lecasten, og det er ret tilsvarende. Det er altid bedre at have en lang sammenhængende bjælke end tre korte.

Hej! Vinduerne er 100cm brede. Afstand ca. 55 cm mellem to af dem og 45 cm mellem to dem.

Og lasten er en overetage.

Plus taget. Med så kort spændvidde som 1 meter kræves der ikke nogen særligt kraftig bjælke. Jeg tror, at 2 stk. 45x195 er overdrevet meget. Tanken om stål synes jeg, I skal droppe. Læg en sektionstegning samt oplysning om snezone, så skal jeg regne på det.

• Synes
Ymer
  • Laddar…
Hej! Snesone Stockholm?

• Bygningsplan for sydsiden af et hus med fladt tag og vinduer; relateret til diskussion om snøzone i Stockholm.
Det er en facadetegning. En sektionstegning er et gennemskæring, der viser, hvordan tagkonstruktionen ser ud. Der skal også være en breddeangivelse på huset.

Hej,
vi har ikke en sektionsritning men derimod fjernede vi en del af indertaget for at se, hvordan bjælkelaget ser ud, og der er en bjælke, der ligger over alle fire vinduer i dag. Spørgsmålet er, om den bjælke skal udskiftes, eller om vi kan beholde den. Vi flytter vinduerne men gør dem ikke større, så måske behøver vi ikke udskifte den nuværende bjælke. Vedhæfter billeder.

• Billede af et åbnet loftsrum med synlig gul isolering og en træbjælke ved siden af et vindue.
  • Et åbnet indvendigt loft viser en bjælke over et vindue, med gul isolering ved siden af. Vinduet er smudset og solen skinner gennem det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.