23,306 læst ·
18 svar
23k læst
18 svar
Spule skøjtebane derhjemme
Hej.
Er i gang med at bygge en isbane/skøjtebane hjemme til drengen, målene er 12,5*8,5m på planen.
Under bygningen opdager vi, at græsplænen hælder en del mere, end det så ud som. Der vil være ca. 1 dm is i det ene hjørne af planen og 4 dm tykt i den anden side.
Opbygningen er af formplyfa og en stor vandtæt presenning, så det bliver som en pool.
Hvordan gør man med påfyldning?
Fylder man et par cm ad gangen over en længere periode?
Eller kan man fylde det hele direkte?
Hvis man fylder lidt ad gangen, skal man så vente, til det er helt gennemfrosset, før man kan sprøjte mere vand på?
Mange spørgsmål og overvejelser
Tak indtil videre, Kristoffer
Er i gang med at bygge en isbane/skøjtebane hjemme til drengen, målene er 12,5*8,5m på planen.
Under bygningen opdager vi, at græsplænen hælder en del mere, end det så ud som. Der vil være ca. 1 dm is i det ene hjørne af planen og 4 dm tykt i den anden side.
Opbygningen er af formplyfa og en stor vandtæt presenning, så det bliver som en pool.
Hvordan gør man med påfyldning?
Fylder man et par cm ad gangen over en længere periode?
Eller kan man fylde det hele direkte?
Hvis man fylder lidt ad gangen, skal man så vente, til det er helt gennemfrosset, før man kan sprøjte mere vand på?
Mange spørgsmål og overvejelser
Tak indtil videre, Kristoffer
En vigtig spørgsmål er vel, hvilken temperaturområde I befinder jer i? Er det 25 minus, kan man nok ikke lade slangen ligge. Er det kun minus 2, kan man nok bare lade slangen ligge. Der findes mange youtube-klip om dette, hvor de oftest bare lægger slangen ud og lader det løbe en time eller to og så flytter slangen. De fleste klip, jeg har set, kommer naturligvis fra Canada, men det burde ikke være så stor forskel.
Men grundkonceptet er følgende. Skyl ud/fordel vand, så du har en "iskage" over hele banen. Når den er frosset, kan du sprede vand i "høje og lave" områder.
En grundforudsætning er, at der er frost i jorden, inden du begynder at skylle. Det må ABSOLUT ikke sne, når du fylder med vand. Så vil hele isen blive virkelig grynet. Har gjort det i mindre skala i en sandkasse, og der sneede det. Det var dårligt!
Men grundkonceptet er følgende. Skyl ud/fordel vand, så du har en "iskage" over hele banen. Når den er frosset, kan du sprede vand i "høje og lave" områder.
En grundforudsætning er, at der er frost i jorden, inden du begynder at skylle. Det må ABSOLUT ikke sne, når du fylder med vand. Så vil hele isen blive virkelig grynet. Har gjort det i mindre skala i en sandkasse, og der sneede det. Det var dårligt!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Min erfaring er, at det nok går godt at lade en tyk kage fryse, men det man derefter hælder på, må ikke være mere end et par cm. Hvis man hælder på tykkere, bliver der spændinger i isen, og det knager, når man går på isen, og det ser ud som om den tykke kage slipper fra den nedre is.
derefter forstod jeg ikke det med slangen, slukker man for vandet, fryser slangen, selvom det kun er minus 2. Lader man vandet løbe, kan det være minus 25, uden at det fryser.
der behøves ikke 10 cm tyk is som minimum, et par cm er tilstrækkeligt.
Protte
derefter forstod jeg ikke det med slangen, slukker man for vandet, fryser slangen, selvom det kun er minus 2. Lader man vandet løbe, kan det være minus 25, uden at det fryser.
der behøves ikke 10 cm tyk is som minimum, et par cm er tilstrækkeligt.
Protte
Da vi var omkring 15, sprøjtede vi udendørsbanen derhjemme, fullstor hockeyrink. Med brandslange i øvrigt
men de ældre fyre sagde, at vi skulle sprøjte et tyndt lag. Da var det så koldt, at vi kunne gå ned og sprøjte cirka en gang i timen. Så var isen færdig på en nat.
Meningen er, at slangen ikke vil fryse uanset temperatur. Men området hvor du fylder vand på, vil begynde at fryse i yderkanterne efter et stykke tid, så det bliver sådan en "bakke" der hvor du fylder vandet på. Derfor kan du være nødt til at flytte slangen meget oftere i koldere temperaturer. Det er en stor overflade, der skal fyldes.prototypen sagde:
Min erfaring er, at det nok går fint at lade en tyk kage fryse, men det man derefter sprøjter på, ikke må være mere end en eller to cm. Sprøjter man tykkere, så opstår der spændinger i isen, og det knager, når man går på isen, og det ser ud, som om den tykke kage slipper fra den nedre is.
så forstod jeg ikke det med slangen, slukker man for vandet, så fryser slangen, selvom det kun er minus 2. Lader man vandet løbe, så kan det være minus 25 uden at det fryser.
det behøves ikke 10 cm tykt is som mindst, nogle cm er nok.
Protte
Helt enig i øvrigt
Det er muligt at lave skrå isbaner også. Da jeg var lille, blev der nogle gange lavet en skøjtebane i Kronobergsparken på Kungsholmen. Den skrånede tilstrækkeligt til, at man kunne køre fra den øvre ende til den nedre uden nogen indsats. Jeg har ingen nærmere information om, hvordan den blev lavet, andet end at en parkbetjent kom dertil på en flakmoped med en slange og spulede vand af og til.
Søm en gammel trasmatte fast på en planke og fastgør en snor. Træk derefter rundt om den, når du fylder på vand, så får du jævn og fin is. Sådan gjorde vi altid i min ungdom, når det var rigtig koldt for at undgå bumpen, der altid opstår ellers.
Hej har gjort dette flere gange, og jeg bor i Örebro. Altså ikke så mange minusgrader at tale om.
Jeg har først bare ladet vandet løbe, indtil det bliver jævnt.
Vent på, at det fryser.
Så starter arbejdet med at få isfladen, og der kan jeg anbefale varmt vand, hvis du har mulighed.
Bliver som med ismaskine.
Hvis du bruger koldt, så spray et tyndt lag, så slipper du for luftbobler. Og jeg mener stort set bare en cm.
Hvis du gør det i en uge, så bliver det fantastisk.
Jeg har først bare ladet vandet løbe, indtil det bliver jævnt.
Vent på, at det fryser.
Så starter arbejdet med at få isfladen, og der kan jeg anbefale varmt vand, hvis du har mulighed.
Bliver som med ismaskine.
Hvis du bruger koldt, så spray et tyndt lag, så slipper du for luftbobler. Og jeg mener stort set bare en cm.
Hvis du gør det i en uge, så bliver det fantastisk.
Tak for alle de hurtige svar Temperaturen ligger herhjemme mellem -2 til -6 om natten.
Tester at fylde op i aften indtil der er vand over det hele.
Så skal man nok vente et par døgn, hvis hele "kagen" skal fryse igennem.
Og når den første is er frosset igennem, fylder jeg lidt mere på og prøver at få en fin skøjtebane.
Tester at fylde op i aften indtil der er vand over det hele.
Så skal man nok vente et par døgn, hvis hele "kagen" skal fryse igennem.
Og når den første is er frosset igennem, fylder jeg lidt mere på og prøver at få en fin skøjtebane.
Fasen hvor glad jeg blev over dette indlæg! Hvilke minder der vækkedes! Kan nu huske takket være tråden, at farsan lavede skøjtebane i haven til os børn i 70'erne. Selv så kørte jeg ismaskine (Zamboni) i nogle år, da sønnen spillede ishockey, det var nogle år under årtusindskiftet.
Altvidende
· Härifrån
· 787 indlæg
Håber på lidt billeder! 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Helt enkelt når isen bliver for ridset.
Eller er det når du "bygger" isbanen, hælder det meget der hvor du holder på?
Byens bane som jeg holder på med, sprøjtes ca 1 gang om ugen, men det afhænger af vejret, ved -5 køres der meget mere end -20.
Protte
PS hvorfor koste på en pressenning, er det minus bliver det hurtigt vandtæt. DS
Eller er det når du "bygger" isbanen, hælder det meget der hvor du holder på?
Byens bane som jeg holder på med, sprøjtes ca 1 gang om ugen, men det afhænger af vejret, ved -5 køres der meget mere end -20.
Protte
PS hvorfor koste på en pressenning, er det minus bliver det hurtigt vandtæt. DS