18,891 læst ·
19 svar
19k læst
19 svar
Spredpanel, tag i garage, hvordan fastgør man de sidste stykker i gavlene?
Medlem
· Västerbotten
· 549 indlæg
Hej,
Skal isolere taget i garagen, tænkte på at bruge sædvanlig cc30 spredte brædder tværs over tagspærene. Men den sidste tagspær ved hver gavl sidder jo "på" væggen, så den sidste bid spredt brædde nærmest hver gavl har jeg intet at fæstne i. Hvordan plejer man at gøre?
Tak på forhånd!
Skal isolere taget i garagen, tænkte på at bruge sædvanlig cc30 spredte brædder tværs over tagspærene. Men den sidste tagspær ved hver gavl sidder jo "på" væggen, så den sidste bid spredt brædde nærmest hver gavl har jeg intet at fæstne i. Hvordan plejer man at gøre?
Tak på forhånd!
Medlem
· Västerbotten
· 549 indlæg
Jeg følger ikke helt med i denne drejning,
Men jeg plejer at sætte en regel på væggen, i niveau med tagspæret (hanbjælken), over lægterne,
Underside regel=underside tagspær,
Sætter man så gipsen under lægterne,
, så kan man jo ikke se reglen..
Men jeg plejer at sætte en regel på væggen, i niveau med tagspæret (hanbjælken), over lægterne,
Underside regel=underside tagspær,
Sætter man så gipsen under lægterne,
Medlem
· Västerbotten
· 549 indlæg
Ah lyder jo bekvemt. Men jeg har ligesom ingen væg at fastgøre reglen i, væggen når jo kun op til undersiden af spær...
Medlem
· Västerbotten
· 549 indlæg
Jeg går ud og fixer et kort, går hurtigere end at tegne fra hukommelsen 
Medlem
· Västerbotten
· 549 indlæg
Medlem
· Västerbotten
· 549 indlæg
Selv om afstanden ud til hvor glespanelen stopper er halvstor, ses det ikke på grund af perspektivet, men tagstolen er langt fra i linje med væggen, der indfældet ordentligt. Sidder i princippet på ydersiden af væggen. Besværligt
En regel hjælper altså ikke, jeg må slå regel på regel på regel, inden det når ud til glespanelen.
Medlem
· Västerbotten
· 549 indlæg
Ah perfekt. Jeg lægger en regel på siden der.
Næste spørgsmål
Købte endspontet panel, byggesælgeren mente, man slap for at sammensætte på spær med sådan. Har han ret?
Næste spørgsmål
Hvis jeg skulle beklæde undersiden af taget med det, så ville jeg sørge for, at der er noget bagved samlingerne at sømme i alligevel, pludselig tørrer træet, og bevæger sig å bærer sig ad,
Selvom jeg kan være pertentlig og overforsigtig...
Jeg skriver sømme, men jeg skruer hellere, Viva la skruemaskine !!
Selvom jeg kan være pertentlig og overforsigtig...
Jeg skriver sømme, men jeg skruer hellere, Viva la skruemaskine !!
Senest redigeret:
Medlem
· Västerbotten
· 549 indlæg
Tusind tak for hjælpen! Guld værd når man er total bygge-begynder. Jeg går nok med en af de følgende tre muligheder, afhængig af om jeg finder en god regel i træbunken eller ej. Vil gerne komme videre omkring juledag, og intet byggemarked vil være åbent.
Mulighed 1: skrue et ekstra stykke listepanel ovenfra på væggen, et stykke pr. rigtig listepanellængde.
Mulighed 2: som 1, men primært sikret gennem yderligere lidt listepanel direkte i tagspærren. Mindre afhængig af god fastgørelse ned mod væggen.
Mulighed 3: Som foreslået, en liggende regel af mere robuste dimensioner.
Kun mulighed 3 giver dog rigtig godt greb for skrue eller søm nedefra.
Mulighed 1: skrue et ekstra stykke listepanel ovenfra på væggen, et stykke pr. rigtig listepanellængde.
Mulighed 2: som 1, men primært sikret gennem yderligere lidt listepanel direkte i tagspærren. Mindre afhængig af god fastgørelse ned mod væggen.
Mulighed 3: Som foreslået, en liggende regel af mere robuste dimensioner.
Kun mulighed 3 giver dog rigtig godt greb for skrue eller søm nedefra.
Senest redigeret: