H
Ønsker at få forklaret, hvordan det fungerer med spær og tagregler for pulttage.

På visse tegninger/billeder har spærene en underliggende tagregel, der placeres oven på remmen (billede 1).

I andre tilfælde har man ingen sådan tagregel, men lægger i stedet en regel (billede 2), der spænder mellem de to remme, og jeg antager, at man i stedet fastgør en tagregel på siden af remmen for derefter at montere loftet fast i.

Det jeg ønsker at vide, er den underliggende regel, der spænder mellem remmene på billede 1. Hvad er årsagen til, at man lægger den på remmene? Handler det kun om, at det er mere praktisk med en liggende regel, når man bygger spærene på forhånd, eller kan den lige så godt fastgøres separat?

• Illustration af en tagkonstruktion med en pulttagstol med underliggende tagregel placeret ovenpå hammarbåndet, som beskrevet i forumindlægget.
  • Pulpettak under konstruktion med trærammer og tagstole, set udefra en byggetomt, med fokus på hammarbandsmontering.
Billede 1 bliver mere som et fagværk og tillader længere spændvidder.

H
Lulaua Lulaua sagde:
Billede 1 bliver mere som et fackverk og tillader længere spændvidder.
Formålet er altså, at den nedre regel modtager vægt, som ledes ud på hammarbandet, når det er større længder dvs.

Så på et attefallshus eller friggebod behøver den nedre regel ikke hvile på hammarbandet, da der ikke er nogle større længder, forudsat at man lægger tagreglarne på 60cc ovenpå vægreglarne.

Forstår jeg det hele rigtigt så? :)

H
Nogen anden end Lulaua, der måske kan give mig et svar på min overvejelse? :)

Rickard.
  • Synes
Hobby Bob
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.