Hej!
Jeg renoverer en murstensvilla fra -65. Det forekommer, at råspontet i ydervæggene er sortfarvede, det ser ud til at komme fra alle samlingerne. Jeg bekymrer mig for, at det kunne være forårsaget af skimmel, men jeg kan ikke få det til at hænge sammen, da det sandsynligvis er sådan i alle vægge overalt. Kan der være en anden årsag? Kan den ældre asfaltlignende dampspærre, man brugte dengang, sortfarve på denne måde? Jeg kunne ikke måle nogen fugt i væggen, og der har ikke været nogen sortfarvning på indersiden af tretexpladerne eller mod isoleringen. Min bekymring er, at det er sundhedsskadeligt, og jeg ville sætte pris på svar fra folk, der faktisk ved og har erfaring med dette. Vedhæfter billede af hele vægkonstruktionen (gamle ejere brød væggen op for at sætte dør) og et område, hvor jeg nu skal bygge overflade.

mvh

• Røde mursten og isolering med mulig skimmel mellem, viser vægopbygning fra en renovering af en villa fra 1965.
  • Tæt på-billede af åbnet vægkonstruktion med mørk sværte på råspont og huller i træplader. Bruges til renovering af 1965-tegelvilla.
Hvis det er 60'erne, så er plankerne måske behandlet. Det var det årti, antallet af imprægneringsanlæg i Sverige steg meget. Der findes lidt forskellige behandlinger man kan gøre samt farver man brugte på den tid for at modstå råd mm. Sikkert ikke specielt godt at spise, men ellers burde det vel ikke være nogen fare. Vores hus havde sort/brunmalede plank på alt, der var synligt.

Det er nok ikke noget at bekymre sig om, hvis træet er tørt og ikke lugter muggent, så lad det sidde tænker jeg.

Kilde: https://traskydd.com/traskyddsforeningen/traskyddsbranschen/branschhistorik/

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.