É
Vad menas med bilden som kommer från träguiden? Det ser ut som kantbjälken fästs med 3st spikar utifrån in i varje bjälke (de med rakt streck/ett T). 90mm med spikpistol tänkte jag. Men vad menas med de streckade linjerna som har en punkt och ett kryss? Är det ytterligare infästningar och i sådana fall vilka?

Diagram over træbjælker med fastgørelse, viser kantbjælke med 3 spikre. Prikker og kryds markerer mulige ekstra fastgørelser.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/

Skulle kunne være at de skal skråspiges fra indersiden.

É
Hmm ok. Som alternativ til direkte udenfra, eller både og?
Får se om nogen flere kan komme med forslag...

Jeg forestiller mig det sådan her, set oppefra.
En tegning set oppefra viser en gul T-formet struktur med overfladebehandling.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Armering på tegning vises på omtrent samme måde som søm i dette tilfælde. Prik = mod dig i billedet, kryds = fra dig i billedet.
Så jeg vælger også at tro på teorien om skråsømning indefra.

É
Okay, så ville det være tegnet 3 styk skråspikret. 2 styk fra den ene retning og en i midten fra den anden retning? Men betyder det, at man altså skal bruge hele 6 stykker søm ved hver bjælke? 3 styk lige ud fra og 3 styk skråspikrede indefra?

Der er en kommentar "Bjælker og kantbjælker skråspikres." men sådan har de skrevet før med hensyn til fastgørelse mod syll (i stedet for vinkelbeslag). Ved ikke om de henviser til det, jeg spørger om nu, eftersom de ikke engang nævner de tre søm lige udefra.

Udover at tolke hvad de mener, hvordan plejer man generelt at gøre?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.