6,147 læst ·
6 svar
6k læst
6 svar
Søm 45x195 sammen i stedet for en limtræsdrager?
Vi har fjernet en 4m bærende væg i en bjælkehytte, som understøtter overetagen, tog for givet at tømreren ville sætte en limtræsbjælke op, men har i stedet sømmet 3 stk. 45x195 i bredden sammen, kan dette virkelig fungere til at erstatte bjælkevæggens funktion og bære overetagen? Hytten er 8x6m og kort sagt kan man sige, at det er et kors med fire bærende vægge, der mødes ved skorstensmuren i midten, og vi har fjernet en af disse vægge.
Kan det falde sammen, eller vil den bøje sig over tid, så taget begynder at hænge?
Kan det falde sammen, eller vil den bøje sig over tid, så taget begynder at hænge?
Medlem
· Blekinge
· 11 709 indlæg
Det spiller ingen rolle hvordan de tre parallelle bjælker er fastgjort i hinanden, det øger ikke holdbarheden. Det afgørende er højden på bjælken. Bøjefastheden følger bjælkehøjden oprejst til tre.
Renovatør
· Kalmar
· 3 042 indlæg
gjort et lignende projekt da jeg ikke har viden om disse beregninger bad jeg min træleverandør om at regne på bjælken og det blev en 315*95 har jeg for mig på tre meter så 195*45 lyder spinkelt selv om man tager tre stykker
Dette er ikke et fagligt professionelt svar, men hvis man groft forenkler: et bjælkelag=1x45x195 +tag med sne=1x45x195 ved ca 4m spændvidde. Uden at jeg beregner det, tror jeg, at det holder i brudgrænse udmærket. Antageligt lidt høj udnyttelse i brugersgrænse.pelpet sagde:
Klik her for at svare